(Onderzoek BNO-NIMA) ‘Ontwerpers: kom uit je design-bubble en gedraag je als sparringpartner’

Wat vinden opdrachtgevers nu echt van designers en ontwerpbureaus? Wat verwachten ze precies? Zijn ze tevreden met het proces, de samenwerking en de resultaten? Hoe kunnen die designers en ontwerpbureaus ervoor zorgen dat hun opdrachtgevers succesvol zijn? En vooral: wat moeten ontwerpers anders doen om zélf succesvol te blijven? Voor de Nederlandse creatieve industrie zijn dit belangrijke vragen. BNO/Next Pack onderzocht daarom hoe design wordt gezien door opdrachtgevers.

De resultaten van het onderzoek van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO/Next Pack) werden op 13 november gepresenteerd in Amsterdam. Een boeiende en leerzame middag, voor ontwerpers én opdrachtgevers. Het onderzoek vind je hier.

Design, opdrachtgevers en business

We trapten af met een observatie. Dit onderzoek laat zien dat we te maken hebben met een kanteling van een paradigma. Als ontwerpers zien we design nog (te) vaak als middelpunt van de wereld. Maar wees eerlijk: het is de hoogste tijd om uit die ‘design-bubble’ te komen en de focus te leggen op de problemen, uitdagingen en de context van opdrachtgevers. Wat zijn hun behoeften én vooral die van hun eindgebruikers en klanten? Hoe leren we die als designers kennen, zodat we er vervolgens een zinvolle bijdrage aan kunnen leveren?

 

Lees deze blogpost van Pieter Aarts op