Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Dit was blogjaar 2019 op Marketingfacts Alva van Beek

Dit jaar hebben we een oude traditie in ere hersteld: eens in het kwartaal een bloggersborrel. De vaste gasten kennen inmiddels de locatie: Mooie Boules in Amsterdam Oost. Ook in het nieuwe jaar willen we weer geregeld afspreken met onze trouwe bloggers want Marketingfacts kan niet bestaan zonder al die fanatieke gastauteurs. Daarom vanaf deze plek een …

Lees meer
Het A/B-effect: slecht nieuws voor fans van evidence-based beslissingen Alva van Beek

Slecht nieuws voor liefhebbers van evidence-based besluitvorming: nieuw onderzoek laat zien dat het uitvoeren van experimenten om beslissingen op te baseren weerstand oproept. Zelfs als mensen er niets op tegen zouden hebben als willekeurig een van de opties zou worden doorgevoerd. Als nog onbekend is welke aanpak het beste werkt, wordt het uitvoeren van een gerandomiseerd experiment …

Lees meer
Zo maak je als B2B-marketeer buyer persona’s voor het mkb Alva van Beek

Buyer persona’s opnemen in je marketingstrategie levert 124 procent meer leads op. Klanten voelen zich beter begrepen en je kunt betere content en campagnes maken. Toch heeft het voor veel mkb-bedrijven geen hoge prioriteit. Tijdrovend, te duur en kennis-afhankelijk. Bovendien denkt men vaak al genoeg over de doelgroep te weten. Gelukkig is het maken van een …

Lees meer
Hbo-colleges NIMA gastdocenten groot succes (…en ROC RijnIJssel zoekt examentrainer) Alva van Beek

  Hogeschool Inholland heeft als NIMA Education Partner toegang tot het grote netwerk met NIMA professionals. De hogeschool wilde voor de eerstejaars studenten van het vak Marketing en Ondernemen graag de meest actuele business cases aanbieden. Hiervoor heeft de hogeschool vier NIMA Members gevraagd, om iets te komen vertellen over hun praktijkervaring en de actuele …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) Eerste hulp bij contentrecht De redactie

Voorwaarden, contracten, aansprakelijkheid, licenties; marketeers zijn er over het algemeen niet echt dol op. Nauwelijks bekomen van de AVG-wetgeving en bijbehorende processen, zijn we overgegaan tot de orde van de marketingdag. Toch is het raadzaam dat we ons, nu we steeds meer content produceren, verdiepen in de (on)geschreven regels van onze rechten en plichten als …

Lees meer
NIMA Impact Marketing Challenge beleeft tweede editie Alva van Beek

In de NIMA Impact Marketing Challenge leren marketingtalenten om baanbrekende initiatieven te ontwikkelen met meerwaarde voor de maatschappij, de doelgroep én het eigen bedrijf. Klinkt goed, maar het gaat nadrukkelijk niet om goedbedoelde greenwashing of one trick ponies. Er gaat dus ook veel aandacht uit naar het creëren van draagvlak en het ontwikkelen en nemen van leiderschap. In …

Lees meer
Cialdini goes social: beïnvloedingsprincipes op LinkedIn Alva van Beek

Wanneer je regelmatig meeleest op Marketingfacts kan het gedachtegoed van Dr. Robert Cialdini je nauwelijks zijn ontgaan, maar nog lang niet alle marketeers weten op welke manier ze de zeven beïnvloedingsprincipes kunnen toepassen in de praktijk. Op welke manier kun je de wetenschappelijk onderzochte beïnvloedingswapens inzetten om jouw inzet op LinkedIn tot een succes te maken? Handig …

Lees meer
7 opvallende merken die in 2019 zijn verdwenen Alva van Beek

Het afgelopen decennium was bewogen op merkengebied; warenhuizen vielen om, ziekenhuizen gingen failliet, motorclubs werden van de weg gehaald en voor onze boodschappen kunnen we bij steeds minder formules terecht. Ook in 2019 vielen er grote merken om. Ik selecteerde met Robbert van Loon, met wie ik het boek Verdwenen Merken schreef, de belangrijkste vaderlandse …

Lees meer
[interview] Felice Uiterwijk RM van Fairtrade Original over jackfruit Alva van Beek

Deze week Felice Uiterwijk, Marketing Manager bij Fairtrade Original. In de Kerst Allerhande werd jackfruit recent als nieuwe foodtrend gepresenteerd, dus dan weet je dat een succes in de lucht hangt. ‘Marketing is eigenlijk de rode draad in mijn werk. Eerst bij grote commerciële organisaties, nu bij een social enterprise èn foodmerk met een missie: …

Lees meer
Terugblik op RM-activiteiten 2019 Alva van Beek

Het Register Marketeer-jaar begon op 12 maart met een RM Talk in Den Haag in wat tegenwoordig het Kunstmuseum heet. Gijs van het Kunstmuseum nam ons mee in de wereld van het Kunstmuseum en hoe zij hun marketing doen. Daarna volgende 2 Femme fatales, Mylène Heystek RM en Mabel Nummerdor SMP. Lees hier de terugblik …

Lees meer
‘Wát Ros een titel? Dan ik ook!’ Alva van Beek

Het vak is een Senior Communication Professional rijker. Jeroen Mirck, hoofdredacteur bij Marketingfacts, heeft zich door NIMA laten certificeren als SCP. Wij spraken hem over de titel en zijn beweegredenen om die aan te vragen. Toen Luuk Ros SCP namens NIMA aanschoof in de redactie van Marketingfacts vroeg Jeroen zich af, ‘Wat stáát daar? Wat …

Lees meer
Henry Robben: ‘Marketeers moeten terug de boardroom in’ Alva van Beek

Henry Robben is als Professor of Marketing verbonden aan de Nyenrode Business Universiteit. Hij ziet niets in specifieke marketingafdelingen en vindt dat de marketeer weer een plek moet zien te veroveren in de boardroom van bedrijven. Dat vergt wel enige bijscholing: “Als marketeer moet je de taal van finance leren spreken.” Lees dit interview op …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.