Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
[interview] Felice Uiterwijk RM van Fairtrade Original over jackfruit Alva van Beek

Deze week Felice Uiterwijk, Marketing Manager bij Fairtrade Original. In de Kerst Allerhande werd jackfruit recent als nieuwe foodtrend gepresenteerd, dus dan weet je dat een succes in de lucht hangt. ‘Marketing is eigenlijk de rode draad in mijn werk. Eerst bij grote commerciële organisaties, nu bij een social enterprise èn foodmerk met een missie: …

Lees meer
Terugblik op RM-activiteiten 2019 Alva van Beek

Het Register Marketeer-jaar begon op 12 maart met een RM Talk in Den Haag in wat tegenwoordig het Kunstmuseum heet. Gijs van het Kunstmuseum nam ons mee in de wereld van het Kunstmuseum en hoe zij hun marketing doen. Daarna volgende 2 Femme fatales, Mylène Heystek RM en Mabel Nummerdor SMP. Lees hier de terugblik …

Lees meer
‘Wát Ros een titel? Dan ik ook!’ Alva van Beek

Het vak is een Senior Communication Professional rijker. Jeroen Mirck, hoofdredacteur bij Marketingfacts, heeft zich door NIMA laten certificeren als SCP. Wij spraken hem over de titel en zijn beweegredenen om die aan te vragen. Toen Luuk Ros SCP namens NIMA aanschoof in de redactie van Marketingfacts vroeg Jeroen zich af, ‘Wat stáát daar? Wat …

Lees meer
62% of consumers would rather buy secondhand goods Alva van Beek

Three-quarters (76%) of consumers say there is no stigma to secondhand shopping, according to the latest research from Ford and Harris Insights & Analytics in their online survey of 13,003 adults across 13 markets. Support is highest in France, where over nine-tenths (93%) believe there is no stigma. China places second (88%), in spite of an innovative retail …

Lees meer
Henry Robben: ‘Marketeers moeten terug de boardroom in’ Alva van Beek

Henry Robben is als Professor of Marketing verbonden aan de Nyenrode Business Universiteit. Hij ziet niets in specifieke marketingafdelingen en vindt dat de marketeer weer een plek moet zien te veroveren in de boardroom van bedrijven. Dat vergt wel enige bijscholing: “Als marketeer moet je de taal van finance leren spreken.” Lees dit interview op …

Lees meer
(Blogpost Rob Revet SMP) ‘Hoe zure reclame merken afbreekt’ Alva van Beek

Twee nieuwe publicaties geven – opnieuw – een alarmerend beeld van de afnemende effectiviteit van merken en reclame. Het is de zoveelste wake-upcall voor marketeers en reclamemakers die te veel gaan voor kortetermijnresultaat en daardoor verkeerde keuzes maken in media en creativiteit. Reclame is zuur geworden en dat breekt merken zo langzamerhand op. In zijn wekelijkse blog over …

Lees meer
Hogeschool Utrecht intensiveert samenwerking met NIMA Alva van Beek

NIMA en de Hogeschool Utrecht gaan intensiever samenwerken. Dat zijn beide partijen donderdag 12 december overeengekomen. Nadat de hogeschool zich in 2016 aansloot als Education Partner hebben beide partijen nu de handen ineen geslagen om studenten nog beter voor te bereiden op de marketingpraktijk via verschillende activiteiten zoals het organiseren van gastcolleges, het inzetten van …

Lees meer
Kindermarketing en peuters targeten? Moet kunnen! Alva van Beek

Mogen bedrijven jouw kind inzetten als marketingkanaal? Mogen ze twee- tot zesjarigen targeten en beïnvloeden? Of moeten we dat niet willen? Een delicaat onderwerp, en daarom de vraag: moeten we stoppen of doorgaan met marketingcommunicatie gericht op kinderen tot zeven jaar? Wat vind jij? We horen graag je mening in de comments. Bovenstaand vragen die mij …

Lees meer
Van Fact Based tot Marketing Accountability: Meet Marketing 2020! Alva van Beek

  Het programma van Marketing 2020 is rond: een bijzondere cyclus Masterclasses die NIMA aanbiedt aan vakgenoten die weinig tijd en veel ambitie hebben om het verschil te maken. Meetbaar, haalbaar en schaalbaar. In vijf avonden krijg je: Klantgedrag & Customer Insights 2020, Fact-based & Evidence based marketing, Data-analytics, ROI, accountability & attributie en Customer …

Lees meer
NMD 2020 Dít worden de thema’s; Adviesraad zoekt adviseurs Alva van Beek

Let op! NIMA Marketing Day 2020 is vanwege de coronauitbraak verplaatst naar 1 september! Op 18 juni 2020 vindt de vierde NIMA Marketing Day plaats bij De Fabrique in Maarssen. Tijdens de NMD staat leven met en werken in het mooiste beroep ter wereld centraal. Deze week zijn de 15 Tracks bekendgemaakt: de themazalen waarvoor …

Lees meer
De week van Koot: nieuwe ontwikkelingen in voice en Pantone’s kleur voor 2020 Alva van Beek

En bijna is het eind van dit decennium alweer in zicht. Als piek op de vuurpijl is er dan natuurlijk het echte emotionele werk, met de kerstcommercials: het moment voor de echte storytellers. Continuïteit is een belangrijke voorwaarde voor succes en is de aanzet voor vertrouwen. In dat kerstlicht gezien heeft Jumbo de beste uitvoering …

Lees meer
Is bereik de killer van de mediastrategie? Alva van Beek

Betekent het verschijnen van ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp in 2010 het einde van de mediastrategie? Alles lijkt immers uitsluitend nog te draaien om het realiseren van bereik. Hoe moet je je als mediastrateeg en als marketeer dan nog onderscheiden van de concurrentie? Praat mee op de Keizersgracht Conferentie van 18 december, in samenwerking met Marketingfacts. …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.