Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Werkt traditionele organisatie van je merk nog wel in het digitale tijdperk? Alva van Beek

De traditionele rol van ‘brand governance’ is ervoor zorgen dat merken consistent worden gepresenteerd, richtlijnen worden gevolgd en regels worden nageleefd. Maar werkt dit nog wel in het digitale tijdperk? De duizelingwekkende groei van nieuwe (digitale) kanalen en het aantal werknemers en leveranciers die direct met het merk werken, zorgt ervoor dat er minder directe …

Lees meer
Martin Huisman: ‘Denk nooit alles te weten’ Alva van Beek

Na acht jaar trouwe dienst verlaat Martin Huisman het Nederlands Instituut voor Marketing (kortweg NIMA). Kirsten Andres neemt per 1 februari als nieuwe directeur het stokje van hem over. Samen met Huisman blikken we terug en een klein beetje vooruit. Acht jaar en nu dit, wat ga je doen? Ik blijf doen wat ik altijd …

Lees meer
Inhaakkalender 2020: goed inhaken doe je zo Alva van Beek

Inhaken loont: inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers en het bereik van een inhaker gaat verder dan alleen de vaste volgers of fans van een organisatie of merk. Geen belangrijk moment missen in 2020? Het is weer de tijd van het jaar: de inhaakkalender voor 2020 is gereed, downloadable …

Lees meer
NPS is where customer insight starts, it’s not your ultimate goal Alva van Beek

Lots of businesses use net promoter score (NPS), as well as a host of other customer satisfaction (CSAT) scores. But are these scores any more use in predicting loyalty than reading tea leaves? It’s a seductive idea: one number to rule them all. This desire to quantify customers and their opinion is another strand in …

Lees meer
Vijf redenen waarom je alle marketingtrends voor 2020 het best kunt negeren Alva van Beek

Virtuele influencers. Voice search. Hypertargeting. Chatbots. TikTok. Je zou wel gek zijn als je deze marketingtrends voor 2020 over het hoofd zou zien. Althans, als je het vooral belangrijk vindt om mee te praten over de laatste trends – wat, zo lijkt het, een populaire aangelegenheid is in marketingland, getuige het aantal voorspellingen dat rond deze …

Lees meer
Marketing Room 101: buzzwords, theorettes en zeikbegrippen Alva van Beek

Een paar weken terug schreef ik al kort over een Festival of Marketing-programmaonderdeel dat we zeker gaan optuigen voor de NIMA Marketing Day van 2020: Marketing Room 101. Hoe heerlijk is het om in één keer met het hele vak af te spreken dat we sommige marketingbegrippen gewoon begraven? Nooit meer over hebben. Zand erover. …

Lees meer
Twee NIMA-iconen worden benoemd tot Lid van Verdienste Alva van Beek

Vlnr NIMA Raad van Toezicht-voorzitter Mike Moolenbel, Goos Eilander en Ivo Matser Op maandag 18 november beleefde NIMA een bijzondere ledenvergadering waarop onder meer bekend werd dat Kirsten Andres op 1 februari aantreed als nieuwe voorzitter/directeur van NIMA. Zij zal Martin Huisman vervangen die deze functie acht jaar bekleedde. Tegelijk werd bekend dat nóg twee …

Lees meer
(NIMA Masterclass Employee Advocacy) ‘Je mensen zijn je marketing’ Alva van Beek

Tijdens Social Marketing Day van Snip Snap werd weer duidelijk: je mensen zijn je marketing. Alles draait om diepere inzichten in menselijke waarheden. Want als jij met content aansluit op de beleefwereld van je doelgroep, creëer je interactie. En algoritmes draaien op engagement. Post platformspecifiek en laat je verhaal vertellen door ambassadeurs: van je eigen mensen tot …

Lees meer
TV the ‘least risky’ form of advertising, finds new research Alva van Beek

TV is the “least risky” form of advertising, providing the most consistent return on investment when compared to other media channels, according to new research. The study, conducted by Gain Theory, MediaCom and Wavemaker on behalf of Thinkbox, finds that linear TV advertising and broadcast video-on-demand (BVoD) deliver just 20% of variance compared with the …

Lees meer
Kirsten Andres benoemd tot nieuwe voorzitter/directeur NIMA Alva van Beek

Kirsten Andres wordt per 1 februari de nieuwe voorzitter/directeur van NIMA, beroepsvereniging voor professionals voor marketing, communicatie en sales. De NIMA Ledenraad heeft dat maandag 18 november besloten tijdens de ledenraadvergadering. De NIMA Raad van Toezicht heeft haar na een uitgebreid en zorgvuldig selectieproces voorgedragen als nieuwe voorzitter/directeur. Kirsten Andres is afkomstig van KRO-NCRV waar …

Lees meer
IAB-onderzoek: ‘CMO’s willen meer controle’ Alva van Beek

Succesvolle bedrijven zetten in 2020 de klant niet alleen centraal in hun diensten, maar in hun volledige denkwijze en visie. In dit proces neemt de CMO de rol van organisatorisch architect op zich, om ervoor te zorgen dat het bedrijf zich voortdurend verder ontwikkelt – met de klant als uitgangspunt – zonder dat het hierin …

Lees meer
Marketeers, pas op voor digitale obesitas Alva van Beek

Aandacht is de nieuwe valuta. In deze laatste blog beschrijf ik de negatieve invloed van de digitale obsessie op aandacht. Eerder deelde ik vijf observaties die aandacht onder druk zetten, namelijk reclamedeflatie, media-explosie, overvloed, spaarzaam vertrouwen en de bereikparadox. Digitaal heeft ons een hoop gebracht, maar marketeers moeten oppassen voor digitale obesitas. Marketing draait om mensen, niet om algoritmes. Lees dit …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.