Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Dat sterke bedrijven niet vanzelf ontstaan, zal geen verrassing zijn. Daniel Coyle combineert in zijn boek ‘De bedrijfscultuur-code’ wetenschappelijke inzichten met leiders van wereldklasse en legt uit hoe verwachtingen overtroffen worden. Omdat cultuur continu in beweging is, werkplezier bijdraagt aan een betere wereld en ieder individu daarbij het verschil kan maken, deel ik in deze blog …
Hoe moet het verder met bereiksonderzoek? Dat was de hamvraag van de allereerste Keizersgracht Conferentie, georganiseerd door media-adviseur John Faasse in samenwerking met Marketingfacts. Dat resulteerde in een bevlogen discussie over bereik, effect en multimedia. Het kan en moet anders en beter, maar hoe dan? Mediabereik is onmisbaar. Niemand in marketing kan zonder kwantificeerbare resultaten van …
Om je boek ‘De Marketingbijbel’ te noemen, moet je lef hebben. Er bestaat een groot aantal definities van het woord bijbel. Veelal gekoppeld aan het geloof, uiteraard. Gaat het hier over het marketinggeloof? De definitie van ‘verzameling van boeken’ is hier meer van toepassing. Kortom, wanneer je je boek het woord ‘bijbel’ meegeeft, verwacht je een totaaloverzicht van …
People are increasingly concerned about the environment, with a majority of UK consumers claiming to reject brands whose environmental reputation falls short of their expectations. This is according to new research from Kantar, who asked 1,200 UK consumers about their concerns surrounding the response of business to the now widely acknowledged climate emergency. Simply put, …
Aandacht is de nieuwe valuta. Sinds hij een maand geleden zijn nieuwste boek Aandachtsmarketing presenteerde heeft ondernemer, schrijver, spreker, podcastmaker én Register Marketeer Klaas Weima weinig te klagen over aandacht. Nadat hij afgelopen voorjaar samen met marketingprofessor Peeter Verlegh zijn onderzoek naar ‘Aandachtstrekkers’ presenteerde, volgde op de NIMA Marketing Day een presentatie en nu is …
Wat vinden opdrachtgevers nu echt van designers en ontwerpbureaus? Wat verwachten ze precies? Zijn ze tevreden met het proces, de samenwerking en de resultaten? Hoe kunnen die designers en ontwerpbureaus ervoor zorgen dat hun opdrachtgevers succesvol zijn? En vooral: wat moeten ontwerpers anders doen om zélf succesvol te blijven? Voor de Nederlandse creatieve industrie zijn …
“Succesvolle bedrijven zetten in 2020 de klant niet alleen centraal in hun diensten, maar in hun volledige denkwijze en visie.” Het stond er en het onderzoek opende er zelfs mee, dus het zal kloppen. En het zijn ook niet de minste bedrijven en organisaties die zich schaarden achter het vorige week gepresenteerde rapport ‘WHAT’S ON …
‘Retail – De digitale hysterie voorbij’ is op 26 november door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2019. Auteur Gino van Ossel presenteert hierin een praktische aanpak om als retailer of merk succesvol te zijn in digitale tijden. De jury roemt vooral het vernieuwende concept optichannel waarmee …
De traditionele rol van ‘brand governance’ is ervoor zorgen dat merken consistent worden gepresenteerd, richtlijnen worden gevolgd en regels worden nageleefd. Maar werkt dit nog wel in het digitale tijdperk? De duizelingwekkende groei van nieuwe (digitale) kanalen en het aantal werknemers en leveranciers die direct met het merk werken, zorgt ervoor dat er minder directe …
Na acht jaar trouwe dienst verlaat Martin Huisman het Nederlands Instituut voor Marketing (kortweg NIMA). Kirsten Andres neemt per 1 februari als nieuwe directeur het stokje van hem over. Samen met Huisman blikken we terug en een klein beetje vooruit. Acht jaar en nu dit, wat ga je doen? Ik blijf doen wat ik altijd …
Inhaken loont: inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers en het bereik van een inhaker gaat verder dan alleen de vaste volgers of fans van een organisatie of merk. Geen belangrijk moment missen in 2020? Het is weer de tijd van het jaar: de inhaakkalender voor 2020 is gereed, downloadable …
Lots of businesses use net promoter score (NPS), as well as a host of other customer satisfaction (CSAT) scores. But are these scores any more use in predicting loyalty than reading tea leaves? It’s a seductive idea: one number to rule them all. This desire to quantify customers and their opinion is another strand in …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.