Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
In de loop van 2018 en 2019 hebben veel Members van NIMA gehoor gegeven aan het verzoek om deel te nemen aan een groot onderzoek van de Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers (BNO) naar opdrachten op het terrein van design en marketing, zoals visual identity, packaging en online design. Het Opdrachtgeversonderzoek 2019 met de ondertitel ‘Strategisch partner …
Tv-reclame is minder effectief dan je dacht. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek in de VS naar de verkoopeffecten van vier jaar adverteren op tv, voor 288 verschillende merken. Daaruit kwam naar voren dat tv-reclame zeker effect kan hebben, maar wel aanzienlijk minder dan wat de afgelopen vijftig jaar is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften. Hoe kan dit? …
Aandacht is de nieuwe valuta. In deze laatste blog beschrijf ik de negatieve invloed van de digitale obsessie op aandacht. Eerder deelde ik vijf observaties die aandacht onder druk zetten, namelijk reclamedeflatie, media-explosie, overvloed, spaarzaam vertrouwen en de bereikparadox. Digitaal heeft ons een hoop gebracht, maar marketeers moeten oppassen voor digitale obesitas. Marketing draait om mensen, niet om algoritmes. Lees dit …
Als een positief ingesteld mens daagt de titel van dit boek – ‘De meeste mensen deugen’ – mij uit: ik wil graag bevestigd worden in mijn positieve gedachte over de medemens. Maar toen lag dit boek voor me. Met meer dan vijfhonderd pagina’s leek het een uitdaging om me doorheen te worstelen. Toch heeft het me …
Marketers around the world are placing greater emphasis on brand activism as they seek to use content campaigns to align brands with a trend, issue or topic that resonates with consumers, a new global study has revealed. According to World Media Group – an alliance of leading international media organisations that includes The Economist, Reuters and The …
Nederland heeft een nieuw logo met een compromistulp, maar waarom dat een goed idee is, kan niemand uitleggen. Een blog van design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus. Nederland heeft een nieuw logo. Het kan je niet ontgaan zijn. Het werd vrijdag gelekt en direct opgepikt door elk medium dat je maar kunt bedenken. Gelekt ja, want …
Most CMOs and CEOs admit by now that social media presence helps drive everything—PR, brand or company image, even sales. They just don’t know how to do “it” fast. That’s because social media and community-building are not something that can be done quickly. It requires you to be strategic, to start early, and to equip yourself …
De lat moet hoger. De tijd dat B2B-bedrijven alleen nog kunnen communiceren over product features, technische functionaliteiten of expertise is voorbij. Allang voorbij. Op het moment dat jij aan het nadenken bent over je nieuwste propositie, ben je al ingehaald door de concurrent. En als het aanbod van de concurrent lijkt op dat van jou, …
Marketeers zijn een stuk minder positief over influencermarketing, innoveren minder en zijn minder consistent geworden. Bovendien blijkt dit jaar dat de relaties met bureaus nog steeds in beweging zijn. Er is vooral een verschuiving in het týpe bureau dat in de arm wordt genomen. Dat blijkt uit het onderzoek naar de meest urgente marketingonderwerpen …
Als het om propositie-ontwikkeling gaat, zijn we allemaal een beetje Usain Bolt. Geen marathons, maar keiharde sprints. Dat hebben we te danken aan Jake Knapp, die een paar jaar geleden de Google Ventures Sprint introduceerde in zijn boek ‘Sprint’. De designsprint kennen we ondertussen: een propositie-ontwikkelingsproces van drie tot vijf maanden, samengeperst in vijf dagen. …
Waarde bieden is voor mij hetzelfde als ‘blijven leren’. Na tien jaar marketeeren binnen een bedrijf, ben ik twee jaar geleden geswitcht naar een bureau voor strategie en innovatie; als we het marketing noemen, denken veel niet-marketeers toch aan reclamecampagnes. In de rol van externe consultant komt jouw persoontje ineens onder een vergrootglas, want: ‘Als …
Een heel marketingcongres over ‘breaking the rules’ klinkt heel uitdagend – ook voor de organisatie – en dat bleek het ook wel een beetje op het dinsdag 5 november gehouden Het Grote Marketing Congres, maar eerlijk is eerlijk: 2019 was een sterke editie met goede spreiding van marketinghelden, dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers, al maakte het …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.