Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Verslag Team NIMA) ‘Grote Marketing Congres 2019 staat als een huis’ Alva van Beek

Een heel marketingcongres over ‘breaking the rules’ klinkt heel uitdagend – ook voor de organisatie – en dat bleek het ook wel een beetje op het dinsdag 5 november gehouden Het Grote Marketing Congres, maar eerlijk is eerlijk: 2019 was een sterke editie met goede spreiding van marketinghelden, dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers, al maakte het …

Lees meer
(Verslag RM-bijeenkomst) Ethisch doen of ethisch zijn? Dat is de vraag Alva van Beek

Hoe denken drie generaties marketeers over ethiek? Hoe zit het met ethiek in relatie tot marketing? Welke rol speelt marketing bij ethische beslissingen, en andersom? Hoe vertellen we het onze klanten? Hoe ver willen we daarin gaan? Heiligt het doel de middelen; álle middelen? Waar rekenen we elkaar op af binnen de organisatie? Ligt de …

Lees meer
Ignoring TV is a strange choice for a big brand Alva van Beek

’Tis almost the season to be jolly. And with just seven weeks to go before Christmas the inevitable flood of festive advertising is starting to creep out. Traditionally, Gap was always one of those perennial Christmas campaigns. An attractive bunch of multicultural dancers would adorn themselves with a rainbow of Gap’s winter clothing and dance …

Lees meer
Why more brands need to collaborate Alva van Beek

Collaboration is a potentially powerful strategy to enable marketing to scale its impact but few brands use it, says Adam Morgan of eatbigfish; he has a framework to help change that. Writing in the November issue of Admap (topic: partnering for growth), he notes a recent Deloitte study suggested only 17% of CMOs collaborate inside their company, …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) Marketing voor verenigingen Alva van Beek

Marketing is binnen verenigingen een hot topic. Door de toenemende individualisering ligt het klassieke businessmodel van verenigingen onder vuur en is verandering noodzakelijk om te kunnen overleven. In de literatuur is er echter nog weinig aandacht voor deze groeiende marketingniche. Sterker nog: ‘Vernieuwen met Vereniging 3.0’ van auteur Ivan Pouwels is het eerste boek in …

Lees meer
Shitfilter: Hoe minder media, des te groter de behoefte aan free publicity Alva van Beek

Er is iets vreemds aan de hand in de wereld van PR. Er lijkt een negatief verband te zijn tussen de hoeveelheid media-aandacht die bedrijven kunnen genereren en de behoefte die ze eraan hebben. Simpeler gezegd: het medialandschap kalft af, maar de behoefte aan PR is groter dan ooit. Waarom deze paradox? Je hoeft niet in …

Lees meer
‘Eindejaarstip: teken bij en haal je diploma’ Alva van Beek

Oktober en november zijn traditioneel de maanden waarin de marketingplannen wordt ingeleverd, budgetten worden bevochten en de eerste lijstjes marketingtrends verschijnen. De vooruitzichten voor marketing als vak, als afdeling en voor marketingprofessionals zijn goed. Mijn pleidooi voor marketeers in loondienst: Regel het nú. Laat je werkgever betalen voor je opleiding. In ruil voor nog wat …

Lees meer
Maak van je voicedienst geen gimmick en investeer in voice search Alva van Beek

De opkomst van voice-assistents en voicediensten gaat razendsnel. Zo ging de adoptie van Google Home in Nederland sneller dan in andere landen en hebben inmiddels meer mensen een smart speaker in huis dan een Playstation 4. Maar de technologie zit ook in je smartphone, computer of laptop. De mogelijkheden voor het gebruik van een voice-assistent …

Lees meer
Applying neuroscience to influencer marketing Alva van Beek

Influencers can generate a significantly stronger emotional response and higher levels of memory encoding than TV ads, according to research seeking to move the measurement of influencer marketing effectiveness beyond reach and engagement metrics. Whalar, an influencer marketing agency, teamed up with Neuro-Insight to test whether influencers evoke intense emotions and create lasting memories in …

Lees meer
Big brands must not play the startup game Alva van Beek

Influencers can generate a significantly stronger emotional response and higher levels of memory encoding than TV ads, according to research seeking to move the measurement of influencer marketing effectiveness beyond reach and engagement metrics. Whalar, an influencer marketing agency, teamed up with Neuro-Insight to test whether influencers evoke intense emotions and create lasting memories in …

Lees meer
Persona’s bouwen met hulp van Artificial Intelligence Alva van Beek

We kennen inmiddels allemaal het principe ‘buyer persona’: een manier om uit je doelgroep een archetype van de ideale potentiële klant te filteren. Buyer persona’s vertegenwoordigen de echte, levende en ademende personen uit die nogal brede doelgroep. En terwijl het gegeven persona an sich hypothetisch is, moet de informatie op basis waarvan hij of zij tot stand …

Lees meer
Shirley Kind (Nederlandse Loterij) te gast bij NIMA Top Marketing Club Alva van Beek

Donderdagavond 17 oktober heeft het tweede Marketing Executive Diner van 2019 plaatsgevonden, exclusief voor CMO’s uit de NIMA Top Marketing Club. Ruim dertig genodigden schoven aan bij Top Marketing Club-member BSH Group in Hoofddorp; een van de grootste producenten wereldwijd van huishoudapparaten, waar het gezelschap geheel in stijl is ontvangen voor twee bijzondere presentaties met …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.