Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Dramatische daling van Effie-waardige campagnes komt door volgzaamheid in het vak’ Alva van Beek

Het tijdperk van fact-based advertising en big data klinkt als een gouden tijd voor een resultaatgerichte prijs als de Effie. Toch werd voor de aankomende Effie-awards aanzienlijk minder ingezonden. Het aantal inzendingen daalde van 47 vorig jaar naar 34 dit jaar – dat is maar liefst 28% minder. Bij deze bekendmaking spinde de organisatie de …

Lees meer
‘Positionering is oerknal van marketing’ Kun jij iets verzinnen dat waardevol is? Alva van Beek

Er staat een spotlight op het marketingvak. Marketing wordt geassocieerd met het aanzetten tot consumentisme en verspilling. Met het vertellen van onwaarheden. Marketing zelf zou maar onzin zijn. Marketing wordt niet zelden op één hoop gegooid met reclame. Maar marketing gaat in de kern niet om geld of commercie. Marketing gaat over waardecreatie. Kun je …

Lees meer
(Column Jacqueline van Dinten SMP) ‘Hoe blij word je als klant als je een mens aan de telefoon krijgt?’ Alva van Beek

‘Alles draait om de eenvoud’, de song van Het Goede Doel, schiet mij als marketingadviseur in de zorg regelmatig door het hoofd. Waar customer experience en journeys zich steeds vaker onderscheiden door gebruikersonvriendelijkheid en te ver doorgeslagen digitalisering, vergeten merken ‘eenvoud’ als USP in te zetten. Eenvoud in taal, in bestellen en zelfs in algemene …

Lees meer
Why marketers need to get better at marketing marketing Alva van Beek

Reports all too often suggest the CMO role is obsolete but top marketers from RBS, Tesco, Birds Eye and Salesforce disagree, with RBS’s CMO David Wheldon saying “when marketers deliver, there is no problem”. Salesforce’s vice-president of marketing in the UK and Ireland, Ashling Kearns, agreed that much of marketing’s lack of confidence is self-inflicted, …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) De impact van communicatie: een handboek voor financials Alva van Beek

Als marketeer leun ik, als het gaat om financiële vraagstukken, persoonlijk graag op mijn collega’s van de financiële afdeling. Zij weten dat ik weinig affiniteit met het onderwerp heb en komen soms al van te voren hun hulp aanbieden. Het verzoek om dit boek te recenseren, was dan ook niet mijn eigen keus. Toch ben …

Lees meer
Wat purpose-marketeers kunnen leren van boze boeren Alva van Beek

Dit najaar liep de agenda vol met vakbijeenkomsten, heel vaak over purpose. Het valt op dat het daar vooral gaat over hoe je purpose implementeert. Het draait volgens de meeste sprekers allemaal om de geloofwaardigheid van je purpose. Maar is dat voldoende om met een positionering op een maatschappelijk of sociaal doel succesvol te zijn? Het …

Lees meer
More marketers plan to use multi-touch attribution Alva van Beek

The number of marketers who plan to use multi-touch attribution (MTA) in their evaluation of consumers’ path to purchase could double within a year, according to a survey by the Mobile Marketing Association. As reported by Advertising Age, the trade body has found that under a third of marketers currently use MTA in their campaigns, but …

Lees meer
Marketing budgets cut for first time in seven years as brand building takes a hit Alva van Beek

UK companies cut their marketing budgets during the third quarter, the first time there has been a decrease in seven years, amid heightened political and economic uncertainty. The IPA’s quarterly Bellwether report shows a net balance of 0.5% of marketers questioned revised their marketing budget down in the third quarter. Nearly two-thirds (64.1%) reported no …

Lees meer
Wijman tekent NIMA Book Q3: ‘Zo verkoop je echt álles!’ Alva van Beek

Auteur, journalist en ‘hofschrijver van het vak’ Erwin Wijman heeft zijn uitverkiezing tot ‘NIMA Book van het kwartaal’ gevierd door de volledige NIMA-oplage te signeren en elk verstuurd exemplaar te voorzien van een persoonlijk kattebelletje voor de ontvanger. ‘Zo verkoop je alles!’ van Wijman wordt ‘misschien wel het meest hilarische marketingboek dat dit jaar’ genoemd. …

Lees meer
(Interview NIMA Presentatietechnieken) ‘Bekentenissen van een presenteerbeest’ Alva van Beek

Marketeers beheersen de kunst van verleiden. Via alle denkbare kanalen storten ze hun verhalen, boodschappen, grappen en grollen over de mensheid uit. Desnoods vanaf een zeepkist in het park of vanaf het podium van een jaarcongres. Presenteren is je tweede natuur als je in dit vak zit. Zou je denken. Toch ontdekten onderzoekers Richmond and …

Lees meer
Verslag Festival of Marketing: ‘Demografisch racisme en purpose porn’ Alva van Beek

Zonder de hele discussie over purpose-marketing weer op te willen rakelen, sprak Mark Ritson als één van de weinigen hardop zijn irritatie uit over multinationals die zich inspannen om eenzame ouderen een mooie kerst te bezorgen, maar het tegelijkertijd vertikken om gewoon belasting te betalen… ‘met je purpose’. De boodschap die beklijfde na het sterk geprogrammeerde …

Lees meer
De week van Koot: ‘Surface Earbuds en Generation Alpha’ Alva van Beek

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Gert werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Gert zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.