Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Shitfilter: Hoe minder media, des te groter de behoefte aan free publicity Alva van Beek

Er is iets vreemds aan de hand in de wereld van PR. Er lijkt een negatief verband te zijn tussen de hoeveelheid media-aandacht die bedrijven kunnen genereren en de behoefte die ze eraan hebben. Simpeler gezegd: het medialandschap kalft af, maar de behoefte aan PR is groter dan ooit. Waarom deze paradox? Je hoeft niet in …

Lees meer
‘Eindejaarstip: teken bij en haal je diploma’ Alva van Beek

Oktober en november zijn traditioneel de maanden waarin de marketingplannen wordt ingeleverd, budgetten worden bevochten en de eerste lijstjes marketingtrends verschijnen. De vooruitzichten voor marketing als vak, als afdeling en voor marketingprofessionals zijn goed. Mijn pleidooi voor marketeers in loondienst: Regel het nú. Laat je werkgever betalen voor je opleiding. In ruil voor nog wat …

Lees meer
Maak van je voicedienst geen gimmick en investeer in voice search Alva van Beek

De opkomst van voice-assistents en voicediensten gaat razendsnel. Zo ging de adoptie van Google Home in Nederland sneller dan in andere landen en hebben inmiddels meer mensen een smart speaker in huis dan een Playstation 4. Maar de technologie zit ook in je smartphone, computer of laptop. De mogelijkheden voor het gebruik van een voice-assistent …

Lees meer
Applying neuroscience to influencer marketing Alva van Beek

Influencers can generate a significantly stronger emotional response and higher levels of memory encoding than TV ads, according to research seeking to move the measurement of influencer marketing effectiveness beyond reach and engagement metrics. Whalar, an influencer marketing agency, teamed up with Neuro-Insight to test whether influencers evoke intense emotions and create lasting memories in …

Lees meer
Big brands must not play the startup game Alva van Beek

Influencers can generate a significantly stronger emotional response and higher levels of memory encoding than TV ads, according to research seeking to move the measurement of influencer marketing effectiveness beyond reach and engagement metrics. Whalar, an influencer marketing agency, teamed up with Neuro-Insight to test whether influencers evoke intense emotions and create lasting memories in …

Lees meer
Persona’s bouwen met hulp van Artificial Intelligence Alva van Beek

We kennen inmiddels allemaal het principe ‘buyer persona’: een manier om uit je doelgroep een archetype van de ideale potentiële klant te filteren. Buyer persona’s vertegenwoordigen de echte, levende en ademende personen uit die nogal brede doelgroep. En terwijl het gegeven persona an sich hypothetisch is, moet de informatie op basis waarvan hij of zij tot stand …

Lees meer
Shirley Kind (Nederlandse Loterij) te gast bij NIMA Top Marketing Club Alva van Beek

Donderdagavond 17 oktober heeft het tweede Marketing Executive Diner van 2019 plaatsgevonden, exclusief voor CMO’s uit de NIMA Top Marketing Club. Ruim dertig genodigden schoven aan bij Top Marketing Club-member BSH Group in Hoofddorp; een van de grootste producenten wereldwijd van huishoudapparaten, waar het gezelschap geheel in stijl is ontvangen voor twee bijzondere presentaties met …

Lees meer
‘Dramatische daling van Effie-waardige campagnes komt door volgzaamheid in het vak’ Alva van Beek

Het tijdperk van fact-based advertising en big data klinkt als een gouden tijd voor een resultaatgerichte prijs als de Effie. Toch werd voor de aankomende Effie-awards aanzienlijk minder ingezonden. Het aantal inzendingen daalde van 47 vorig jaar naar 34 dit jaar – dat is maar liefst 28% minder. Bij deze bekendmaking spinde de organisatie de …

Lees meer
‘Positionering is oerknal van marketing’ Kun jij iets verzinnen dat waardevol is? Alva van Beek

Er staat een spotlight op het marketingvak. Marketing wordt geassocieerd met het aanzetten tot consumentisme en verspilling. Met het vertellen van onwaarheden. Marketing zelf zou maar onzin zijn. Marketing wordt niet zelden op één hoop gegooid met reclame. Maar marketing gaat in de kern niet om geld of commercie. Marketing gaat over waardecreatie. Kun je …

Lees meer
(Column Jacqueline van Dinten SMP) ‘Hoe blij word je als klant als je een mens aan de telefoon krijgt?’ Alva van Beek

‘Alles draait om de eenvoud’, de song van Het Goede Doel, schiet mij als marketingadviseur in de zorg regelmatig door het hoofd. Waar customer experience en journeys zich steeds vaker onderscheiden door gebruikersonvriendelijkheid en te ver doorgeslagen digitalisering, vergeten merken ‘eenvoud’ als USP in te zetten. Eenvoud in taal, in bestellen en zelfs in algemene …

Lees meer
Why marketers need to get better at marketing marketing Alva van Beek

Reports all too often suggest the CMO role is obsolete but top marketers from RBS, Tesco, Birds Eye and Salesforce disagree, with RBS’s CMO David Wheldon saying “when marketers deliver, there is no problem”. Salesforce’s vice-president of marketing in the UK and Ireland, Ashling Kearns, agreed that much of marketing’s lack of confidence is self-inflicted, …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) De impact van communicatie: een handboek voor financials Alva van Beek

Als marketeer leun ik, als het gaat om financiële vraagstukken, persoonlijk graag op mijn collega’s van de financiële afdeling. Zij weten dat ik weinig affiniteit met het onderwerp heb en komen soms al van te voren hun hulp aanbieden. Het verzoek om dit boek te recenseren, was dan ook niet mijn eigen keus. Toch ben …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.