Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Dit najaar liep de agenda vol met vakbijeenkomsten, heel vaak over purpose. Het valt op dat het daar vooral gaat over hoe je purpose implementeert. Het draait volgens de meeste sprekers allemaal om de geloofwaardigheid van je purpose. Maar is dat voldoende om met een positionering op een maatschappelijk of sociaal doel succesvol te zijn? Het …
The number of marketers who plan to use multi-touch attribution (MTA) in their evaluation of consumers’ path to purchase could double within a year, according to a survey by the Mobile Marketing Association. As reported by Advertising Age, the trade body has found that under a third of marketers currently use MTA in their campaigns, but …
UK companies cut their marketing budgets during the third quarter, the first time there has been a decrease in seven years, amid heightened political and economic uncertainty. The IPA’s quarterly Bellwether report shows a net balance of 0.5% of marketers questioned revised their marketing budget down in the third quarter. Nearly two-thirds (64.1%) reported no …
Auteur, journalist en ‘hofschrijver van het vak’ Erwin Wijman heeft zijn uitverkiezing tot ‘NIMA Book van het kwartaal’ gevierd door de volledige NIMA-oplage te signeren en elk verstuurd exemplaar te voorzien van een persoonlijk kattebelletje voor de ontvanger. ‘Zo verkoop je alles!’ van Wijman wordt ‘misschien wel het meest hilarische marketingboek dat dit jaar’ genoemd. …
Marketeers beheersen de kunst van verleiden. Via alle denkbare kanalen storten ze hun verhalen, boodschappen, grappen en grollen over de mensheid uit. Desnoods vanaf een zeepkist in het park of vanaf het podium van een jaarcongres. Presenteren is je tweede natuur als je in dit vak zit. Zou je denken. Toch ontdekten onderzoekers Richmond and …
Zonder de hele discussie over purpose-marketing weer op te willen rakelen, sprak Mark Ritson als één van de weinigen hardop zijn irritatie uit over multinationals die zich inspannen om eenzame ouderen een mooie kerst te bezorgen, maar het tegelijkertijd vertikken om gewoon belasting te betalen… ‘met je purpose’. De boodschap die beklijfde na het sterk geprogrammeerde …
Voor CEO Rik Ledder van TBWA\Neboko Group is 2019 tot nu toe een enerverend jaar. Een jaar waarin hij Simon Neefjes opvolgde en een jaar met dé pitch van Albert Heijn en de vraag: houden we deze klant aan boord. Ja, TBWA\Neboko won de pitch en de twee gaan op een nieuwe manier samenwerken. De eerste resultaten – …
Marketing is geen vak waar een hek omheen staat. Waar het begint en waar het eindigt, is een voortdurende bron van polemiek. Marketeer is evenmin een beschermd beroep. Sterker: hele busladingen zelfbenoemde marketingprofessionals zouden nooit langs een ‘ballotagecommissie marketing’ komen. Als die er was, want wie zou ‘m moeten bemensen? Stel dat je iemand zou zoeken …
Als marketeer heb je je ogen van nature naar buiten gericht. Wat gebeurt er om mij heen? Wat kan ik van andere bedrijven leren en toepassen in mijn eigen organisatie? Marketeers zijn dan ook bij uitstek degenen die nieuwe ideeën kunnen inbrengen in organisaties en die kunnen relatief snel toepasbaar zijn, operationeel dus. Denk aan …
Marketing is a young science that needs to be nurtured and nourished if the industry wants to enter an “age of enlightenment”, according to professor Jenni Romaniuk, associate director of the Ehrenberg-Bass Institute of Marketing Science Speaking today (10 October) at the Festival of Marketing, Romaniuk urged marketers to embrace marketing as science if they want …
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Gert werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Gert zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale …
Stijn Morren en Tasha Wijnstein hebben woensdag 9 oktober in Amsterdam de eerste NIMA DIG Game gewonnen. Tijdens de game namen laatstejaars hbo-studenten van InHolland en Fontys het tegen elkaar op. De game is een afgeleide van de zogeheten DIG; een businesssimulatie-game die alle aspecten bevat om een bedrijf te kunnen leiden. De game is …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.