Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Marketing Troonrede 2019: de impact op mens, markt en maatschappij Alva van Beek

Aan de vooravond van een nieuw decennium liet de MarketingTroonrede dit jaar haar licht schijnen op de impact van marketing op mens, markt en maatschappij. De MarketingTroonrede 2019 werd op dinsdagavond 24 september uitgesproken door Daniëlle de Jonge – auteur van het recent verschenen boek Extreem Klantgericht: “Greenwashing door marketeers, waar we ook onoprechte purpose-marketing onder …

Lees meer
Five Ways AI Is Changing the Future of Marketing Research for the Better Alva van Beek

The rise of artificial intelligence (AI) has dramatically changed the way businesses and brands understand and communicate with their target audiences. Nowhere is that truer than in the fields of experience management (XM) and marketing research. AI and machine-learning can evoke polarized opinions in public discourse: For example, many welcome AI as a means to …

Lees meer
(Interview met Vladimir den Baars) ‘Waarom neuromarketing momentum heeft’ Alva van Beek

Neuromarketing, of misschien beter ‘marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van inzichten uit neurowetenschap’ heeft momentum. Events en classes zitten vol, de discussie is levendig. En werpt nieuwe vragen op. Als je erbij stilstaat dat we minstens 95% van onze beslissingen onbewust maken, betekent dat dan dat de rationele consument niet bestaat? Hoe werkt het beslissingsproces? Wat …

Lees meer
Recensie Register Marketeers: ‘Hard gaan met dezelfde mensen’ Alva van Beek

Het zoeken, vinden en binden van de juiste mensen is een voortdurende zorg voor elke ondernemer. In dit boek, uit een serie over ambitieuze groeiondernemers, staat toptalent centraal. De ondertitel ‘Groeigids voor startups en scaleups’ doet het boek misschien wel tekort. Waarom niet voor álle mensen die op zoek zijn naar de beste mensen? Veel ervaren professionals die …

Lees meer
“Great marketers don’t sell dreams, they sell realities” Alva van Beek

The magic ingredient, it turns out, is storytelling. “Stories have emotions that data doesn’t,” explains Ariely. “And emotions get people to do all kinds of things.” Marketing leaders will prick up their ears. First, because marketing departments tend to be big, diffuse and populated by individuals with strongly-held, divergent opinions, so any insight from the …

Lees meer
‘Clients sceptical of media agencies’ Alva van Beek

Client-side media and marketing professionals have a lower opinion of media and media agencies than they did two years ago, according to new research from ID Comms. And those with the most exposure to media agencies – media professionals – are also likely to have the lowest opinion of agency expertise. The ID Comms Global …

Lees meer
(Interview met Jocelyn Rebbens) Framing als persoonlijke vaardigheid Alva van Beek

Door je in te leven in de ander en diens perspectief, je voorbereiding en de formulering van je boodschap daarop af te stemmen, wordt die beter ontvangen. Klinkt logisch, gebeurt verrassend weinig. Of het nou in een persoonlijk gesprek moet gebeuren, of juist via een campagne gericht op velen: Als je je persoonlijk bewust wordt …

Lees meer
Your 2020 Marketing Plan the Kondo Way (Or How to Avoid CMO FOMO) Alva van Beek

It’s that time of year again—when some CMOs have realized that the marketing plan they finalized at the start of the year has gone sideways. Maybe there was too much in the plan to begin with, or maybe company and market changes happened, making the plan less relevant. It’s easy to feel stressed out by …

Lees meer
(Interview NIMA Young Profs) ‘Waarom Nationale Nederlanden hardloopt’ Alva van Beek

Nationale-Nederlanden, voor velen het bedrijf dat je kent van de periodieke brief op de deurmat over jouw pensioenontwikkeling. Of je verzekering. Of héél misschien, als je van sport houdt, van een levensgrote Edgar Davids prijkend op het kantoor van de verzekeraar in Rotterdam. Ik was één van die Nederlanders totdat ik via mijn job bij …

Lees meer
‘Klant centraal, het mag wat kosten’ Alva van Beek

De afgelopen vijftien jaar hebben marketeers hard gewerkt om de klant centraal te stellen. Direct klantcontact past echter niet goed bij winst-optimalisatie, dus wordt het internet gezien als oplossing om klantcontacten te automatiseren. Niet heel passend, want e-mail oogst veel wantrouwen. Dat (financiële) dienstverleners toch gebruik blijven maken van dit kanaal, geeft te denken. Het staat …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) ‘Maar hoe dan?’ Alva van Beek

De meeste gestelde vraag van kinderen – ‘maar hoe dan?’ – is ook de meest gestelde vraag bij ontwikkelingen die je je niet kunt voorstellen. Zoals zelfsturing in een organisatie. Het is dan ook bijna niet voor te stellen hoe Sander Hoeken zichzelf heeft uitgevonden en vanuit dat perspectief, samen met vrienden, de zelfsturing binnen de organisatie Infocaster heeft ontwikkeld. Met …

Lees meer
(Interview Judith Al – NIMA Classes) ‘Online trademarketing: zelfde spel, ander speelveld’ Alva van Beek

Om producten en diensten te verkopen, zijn veel marketeers van producenten aangewezen op de verkoopkanalen van hun partners: de winkeliers. Trademarketing – ook wel shoppermarketing genoemd – omvat de marketingactiviteiten van leveranciers en retailers sámen, die erop gericht zijn een mooie en effectieve winkelbeleving voor de consument te creëren. In de ideale wereld trekken producent …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.