Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Interview door Claudette Deddes) Internal Branding bij Transavia Jeroen Bartels

Medewerkers zijn de belangrijkste uitdragers van de merkgedachte. Als zij weten waar het merk voor staat, het ‘in hun hart dragen’ én dat tot uiting laten komen in hun gedrag, worden ze oprechte merkambassadeurs. Deze relatie tussen merk, medewerkers en de impact op de klant, is wat we proberen te versterken met internal branding. Transavia ontving …

Lees meer
Roel Stavorinus SMP over de (on)zin van logo’s én over die nieuwe van Volkswagen – Podcast Alva van Beek

Als je een bedrijfsnaam hebt gevonden, is de volgende stap het laten ontwikkelen van een logo en een huisstijl. Daar valt een hoop over te vertellen. Als iemand veel weet over branding en identiteit, dan is het Roel Stavorinus: de man met een steeds wisselde functietitel én met een nieuwe bedrijfsnaam. Roel Stavorinus is een bekende naam …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) Contentmaker zijn we allemaal Alva van Beek

Bladendokter Carolien Vader schreef met ‘Content Playbook’ volgens eigen zeggen een levend document dat van tijd tot tijd wordt herzien. Een gids die de contentmarketeer of redactie helpt bij het ontwerpen van een bladformule, ook voor online. Ze is actief op het snijvlak van media en marketing en de digitalisering van deze werkvelden. Een transitie die nog steeds …

Lees meer
Stadsbestuurders zijn tegen reclame. Zég dat dan gewoon. Alva van Beek

  Eindelijk is het dan zover, in Amsterdam is de ongeadresseerde folder die je zomaar ongevraagd door je brievenbus krijgt, verboden. Nou ja niet helemaal. Je kan met een sticker duidelijk maken of je wel of niet een folder wilt. Een beetje vreemde redenatie van de bedenkers want er waren al stickers op brievenbussen waarmee …

Lees meer
Verslag NIMA Sierteelt Marketing Event: Hoe bereiken we als sierteelt Gen Z en Millennials? Alva van Beek

Ruim 130 sierteeltmarketeers bogen zich woensdag 25 september over de twee jongste generaties; de Millennials en Generatie Z (Gen Z). Tijdens het derde NIMA Sierteelt Marketing Event, dat gehouden werd bij Boerderij Het Lansingerland, werden zij meegenomen in de wereld van deze jongeren. Wat kenmerkt hen en hoe zijn zij te bereiken? Hoe denken ze, …

Lees meer
(Interview Jeanine Dijkhuis) De ondraaglijke lichtheid van marketingliteratuur Alva van Beek

Marketingadviseur en Register Marketeer Jeanine Dijkhuis probeert actuele boeken bij te houden en als het even kan te laten recenseren door Recensieteam RM; het clubje Register Marketeers dat met ijzeren regelmaat op Marketingfacts marketingliteratuur bespreekt. Er glipt ook wel eens een management- of zakelijk mindfullnessboek door. Als het maar relevant lijkt voor de marketeer. Geduldig werk, maar …

Lees meer
Het Data Science Team: de ideale opstelling Alva van Beek

We weten allemaal dat verschillende persoonlijkheden en mindsets op de werkvloer elkaar kunnen versterken. Maar wanneer ze elkaar niet aanvullen of zelfs botsen, staat dit de ontwikkeling van een project of zelfs je bedrijf in de weg. Hoe stel je nu het best een productteam samen als het gaat om de ontwikkeling van datagedreven producten? …

Lees meer
Marketing Troonrede 2019: de impact op mens, markt en maatschappij Alva van Beek

Aan de vooravond van een nieuw decennium liet de MarketingTroonrede dit jaar haar licht schijnen op de impact van marketing op mens, markt en maatschappij. De MarketingTroonrede 2019 werd op dinsdagavond 24 september uitgesproken door Daniëlle de Jonge – auteur van het recent verschenen boek Extreem Klantgericht: “Greenwashing door marketeers, waar we ook onoprechte purpose-marketing onder …

Lees meer
Five Ways AI Is Changing the Future of Marketing Research for the Better Alva van Beek

The rise of artificial intelligence (AI) has dramatically changed the way businesses and brands understand and communicate with their target audiences. Nowhere is that truer than in the fields of experience management (XM) and marketing research. AI and machine-learning can evoke polarized opinions in public discourse: For example, many welcome AI as a means to …

Lees meer
(Interview met Vladimir den Baars) ‘Waarom neuromarketing momentum heeft’ Alva van Beek

Neuromarketing, of misschien beter ‘marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van inzichten uit neurowetenschap’ heeft momentum. Events en classes zitten vol, de discussie is levendig. En werpt nieuwe vragen op. Als je erbij stilstaat dat we minstens 95% van onze beslissingen onbewust maken, betekent dat dan dat de rationele consument niet bestaat? Hoe werkt het beslissingsproces? Wat …

Lees meer
Recensie Register Marketeers: ‘Hard gaan met dezelfde mensen’ Alva van Beek

Het zoeken, vinden en binden van de juiste mensen is een voortdurende zorg voor elke ondernemer. In dit boek, uit een serie over ambitieuze groeiondernemers, staat toptalent centraal. De ondertitel ‘Groeigids voor startups en scaleups’ doet het boek misschien wel tekort. Waarom niet voor álle mensen die op zoek zijn naar de beste mensen? Veel ervaren professionals die …

Lees meer
“Great marketers don’t sell dreams, they sell realities” Alva van Beek

The magic ingredient, it turns out, is storytelling. “Stories have emotions that data doesn’t,” explains Ariely. “And emotions get people to do all kinds of things.” Marketing leaders will prick up their ears. First, because marketing departments tend to be big, diffuse and populated by individuals with strongly-held, divergent opinions, so any insight from the …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.