Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Ze worden vaak in één adem genoemd: een positionering en een propositie. Voor de één een beetje muggenzifterij uit de krochten van de marketingstrategie, voor een ander zo ongeveer het uitgangspunt van marketing. Het is ook een van de weinige marketingkwesties waarover professoren Byron Sharp en Mark Ritson van mening verschillen. Marc Westeneng van Flowresulting is specialist …
Marketers are optimistic about automation and the benefits it can bring to the workplace, and are often further ahead in their automation journey than other professionals. But there is a growing knowledge gap and many feel unsupported in their efforts to upskill. According to a new study from recruiting firm Hays, 79% of marketers say …
Employer branding is een hot topic. Je hoort het steeds vaker. Vraag je je weleens af: Waarom je als organisatie moet investeren in employer branding? Hoe het komt dat dit onderwerp in deze tijd steeds relevanter wordt? En hoe je vervolgens succesvol bouwt aan een sterke employer branding-strategie? Experts Wenda Bolink van agency PROOF, Robine …
Customer centricity. Omnichannel experiences. Experience mapping. Just how many buzzwords can we create to describe the unicorn of genuinely good marketing; that of understanding and meeting the needs of the customer? I find it astounding that the more sophisticated we get – with analytics, predictive modelling and rafts of data scientists – the less able …
Miele was deze zomer voor het derde jaar op rij aanwezig op muziekfestival Lowlands. De grote rode PowerWash is inmiddels een begrip, maar keert niet terug. Een gesprek met Patricia Slootjes, marketingdirecteur van Miele Nederland, over nieuwe generaties bereiken met slimme sponsoring. Geen Lowlands-ganger kon de afgelopen drie jaar om de grote rode wasmachine heen …
Bij het commercieel inzetten van sociale media worden doelen teveel alleen gericht op de meetbare effecten van berichten, zoals het aantal likes, clicks of directe conversie. Analytische tools triggeren je wedstrijdgevoel: hoger, beter, meer, direct..! Als er straks minder zichtbare likes zijn, moet het spel van sociale interactie anders gespeeld worden. Online marketeers bij grotere organisaties en …
Purpose is hot, hip en happening. Het zou niet alleen hét recept zijn voor ongekende merkloyaliteit en merkgroei, ook zou purpose als een magneet werken op de arbeidsmarkt. En dan vooral voor het aantrekken van getalenteerde millennials. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut …
Podcasts zijn een media-hype, maar is het zelf ook een effectief medium? Bij gebrek aan Nederlandse podcast-cijfers was dat altijd speculeren, maar nu is er eindelijk een groot onderzoek van eigen bodem. Daarin worden populaire aannames over het medium bevestigd, maar ook ontkracht. Een van de uitkomsten: luisteraars van podcasts hebben geen moeite met reclame …
Is het wel zo zinvol om weer een discussie te hebben over de verschillen tussen B2B- en B2C-marketing, zoals Charles Long in zijn recente blog ‘Hou toch op met het vergelijken van B2B en B2C!‘ weer eens benadrukt? Aangezien we leven in een tijd van polarisatie en populisme, zal het zeker een bepaald publiek dienen. Maar …
Hoe vaak krijg je de kans om het misschien wel meest enerverende marketingbedrijf ter wereld te bezoeken? Want wat ís Red Bull eigenlijk? Tot een aantal jaar geleden een energy drink met een bijzondere hobby, sinds een aantal jaar vooral een raceteam met een daaraan verbonden… energy drink. Een groep Register Marketeers vertrok afgelopen 4 …
Social norms messaging is an effective tool to change behaviour, but new research in this area suggests that a focus on already changing behaviours can be even more powerful. Writing for WARC, in the second of a two-part article on social norms (see also this story Make social norms messaging more powerful), Crawford Hollingworth and Liz Barker …
Emoties zijn de drijvende kracht achter creativiteit. Veel mensen beschouwen het creatieve proces als een feestje vol vrolijkheid, maar ik breek graag een lans voor ‘de donkere kant’. Immers: ‘negatieve’ emoties hebben een enorm positief effect op jouw creativiteit. Bij creativiteit draait het allemaal om combinaties maken. Bij voorkeur tussen extremen: zwart-wit en kleur, groot …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.