Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
De online winkelen-apps op smartphones bereiken in het eerste halfjaar van 2019 gezamenlijk meer dan de helft van de Nederlanders, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. In cijfers uitgedrukt: het gaat om 51 procent, 7.381.000 personen van 13 jaar en ouder. Onder de online winkelen-apps vallen zowel apps van online-only retailers, kledingwinkels, en bedrijven in de food- …
When German discount retailer Lidl opened its first UK store in 1994, it entered one of the most competitive retail markets in the world. Up against Tesco, Sainsbury’s, Asda and Morrisons, for two decades Lidl struggled to grow its market share any higher than 3%. Not only did its low-price offering lead consumers to assume …
Een middagje grazen in mijn e-mailbox leverde deze open deuren op, de eerste zinnen van relevante berichten volgens de auteurs. Zo’n eerste zin moet een stomp in je maag zijn, een klap tussen je ogen. Je wordt wakker geschud, gaat recht zitten van verbazing omdat je geïnteresseerd bent in wat komen gaat. Maar met de …
In de 35-jarige geschiedenis van de Effie zijn er enkele honderden campagnes ingezonden die maatschappelijke impact trachten aan te tonen. De laatste jaren is de mate waarin het effect van dergelijke campagnes gemeten wordt sterk verbeterd. Daardoor zijn er steeds meer harde cijfers beschikbaar die laten zien dat de awareness, de kennis van, of het …
HMSHost International is wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. In Nederland is HMSHost onder meer actief op luchthaven Schiphol en exploiteert het horecaformules op verschillende Nederlandse stations, winkelcentra en outlets, kortom: op plaatsen waar veel mensen op één of andere manier onderweg zijn. VP Marketing & Communications Marlijn van Straaten begon er in 2016, …
Marketers and media companies need to think differently about measurement if they’re to exploit the full potential of today’s TV ecosystem, says Freewheel’s Julie Selman. Changing viewing habits are expanding the TV ecosystem – with linear, pay and digital content viewed via the TV set, mobile and beyond. In the UK alone, 24% of households …
Why is there a deluge of headlines urging B2B marketers to think more like B2C brands? The B2B sales process is inherently different from B2C, and marketing that fails to reflect this will not succeed. Think of it this way: a sneaker company convinces one person at a time to buy a pair. The average …
Let’s be honest, all those league tables that rank chief marketing officers are a little suspect. How do you decide whether the senior marketer at Asda is better than the woman in charge at KFC? In reality, there is a simpler and more practical measure for a CMO – the Saatchi method. During the 70s …
Customer experience has long been seen as a key part of a marketers’ remit, but its importance appears set to decline, according to a new survey of CMOs. The research, conducted by Dentsu Aegis, questioned more than 1,000 CMOs globally, and found that more than half (53%) of CMOs say customer experience is one of …
In het afgelopen jaar hebben vijftien topmarketeers aansluiting gevonden bij het netwerk van NIMA Register Marketeers. Een indrukwekkend aantal waarmee de stijgende lijn die de voorgaande drie jaar is ingeslagen mooi wordt doorgezet. Het in 2016 aangetreden bestuur, bestaand uit Marc van Eck, Harry Wientjens, Guy van Liemt en Matt van der Poel, stelde dat …
Onze hersenen kunnen worden gezien als een sleutelfactor in het besluitvormingsproces bij het kopen van producten en het ontwikkelen van merkvoorkeuren. Ze verwerken echter informatie op basis van talloze factoren die een onevenredig effect kunnen hebben op keuzes. Ons brein is geen allesbepalende maar wel een bepalende factor in het proces van besluitvorming en daarom relevant …
Merkdisruptie gaat over 100 merken die gaan verdwijnen, de 15 megatrends die dit veroorzaken en een 1 strategie om de ondergang te voorkomen. De auteurs, brand-director Jeroen Cremer, merkstrateeg Frank Haveman en media-ondernemer Richard Otto zijn in staat geweest om diverse externe ontwikkelingen te vertalen naar de gevolgen voor merken. Recensent: Eric van Arendonk, …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.