Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Bij het commercieel inzetten van sociale media worden doelen teveel alleen gericht op de meetbare effecten van berichten, zoals het aantal likes, clicks of directe conversie. Analytische tools triggeren je wedstrijdgevoel: hoger, beter, meer, direct..! Als er straks minder zichtbare likes zijn, moet het spel van sociale interactie anders gespeeld worden. Online marketeers bij grotere organisaties en …
Purpose is hot, hip en happening. Het zou niet alleen hét recept zijn voor ongekende merkloyaliteit en merkgroei, ook zou purpose als een magneet werken op de arbeidsmarkt. En dan vooral voor het aantrekken van getalenteerde millennials. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut …
Podcasts zijn een media-hype, maar is het zelf ook een effectief medium? Bij gebrek aan Nederlandse podcast-cijfers was dat altijd speculeren, maar nu is er eindelijk een groot onderzoek van eigen bodem. Daarin worden populaire aannames over het medium bevestigd, maar ook ontkracht. Een van de uitkomsten: luisteraars van podcasts hebben geen moeite met reclame …
Is het wel zo zinvol om weer een discussie te hebben over de verschillen tussen B2B- en B2C-marketing, zoals Charles Long in zijn recente blog ‘Hou toch op met het vergelijken van B2B en B2C!‘ weer eens benadrukt? Aangezien we leven in een tijd van polarisatie en populisme, zal het zeker een bepaald publiek dienen. Maar …
Hoe vaak krijg je de kans om het misschien wel meest enerverende marketingbedrijf ter wereld te bezoeken? Want wat ís Red Bull eigenlijk? Tot een aantal jaar geleden een energy drink met een bijzondere hobby, sinds een aantal jaar vooral een raceteam met een daaraan verbonden… energy drink. Een groep Register Marketeers vertrok afgelopen 4 …
Social norms messaging is an effective tool to change behaviour, but new research in this area suggests that a focus on already changing behaviours can be even more powerful. Writing for WARC, in the second of a two-part article on social norms (see also this story Make social norms messaging more powerful), Crawford Hollingworth and Liz Barker …
Emoties zijn de drijvende kracht achter creativiteit. Veel mensen beschouwen het creatieve proces als een feestje vol vrolijkheid, maar ik breek graag een lans voor ‘de donkere kant’. Immers: ‘negatieve’ emoties hebben een enorm positief effect op jouw creativiteit. Bij creativiteit draait het allemaal om combinaties maken. Bij voorkeur tussen extremen: zwart-wit en kleur, groot …
If you talk to a young person about linear TV, they may snigger at the idea of checking listings in a print newspaper, writing out a schedule or remembering to tune in at exactly the right time. They might think it baffling that revellers used to get home from the pub and ‘see what’s on’. …
Het begrip ‘luxe’ draait niet meer om materiële goederen, maar om ervaringen. De verpakking als onderdeel van de klantervaring speelt een belangrijke rol bij de nieuwe luxe. Luxe wordt uitgelegd als iets wat prettig is, maar niet perse nodig. Dit verschilt per persoon en is onder andere afhankelijk van voorkeuren en inkomen. Op het gebied …
Hoe kan het dat bureaus zo weinig met digital nomads werken?’, vraagt fulltime reiziger Alex Malone (28) zich af. ‘De reclamewereld is zo creatief, maar de bedrijfsstructuur heel ouderwets. Doodzonde.’ ‘Ik heb geen moment spijt van dit avontuur’, zegt Malone opgewekt. Ze werkte voorheen fulltime als strateeg bij Isobar, maar de werkdagen van 9-tot-5 maakten haar ongelukkig. De marketeer nam ontslag …
Marketeers zijn leuke mensen. Ze weten van aanpakken en zijn niet bang om iets nieuws te proberen. Ze zijn nieuwsgierig en dus altijd zoekend. Zoekend naar segmenten en behoeften die nog niet worden bediend. Naar een optimale prijsstelling en scherpe tone-of-voice. Naar nieuwe distributiekanalen en naar hogere idealen. Je leest het goed ja. Een beetje …
Growth in Bing search advertising revenue has slowed further, according to the latest Microsoft company reports. Year-on-year growth in Microsoft search ad revenue was 9% in Q2 2019, the lowest level in over two years. This is a continuous slowdown from 17% in the second quarter of 2018. This contrasts with the 12.6% growth in …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.