Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Consumenten haken af bij incomplete online productinformatie’ Alva van Beek

Als in een webshop nauwelijks of onjuiste productinformatie is te vinden, dan is dat vergelijkbaar met een product niet op voorraad hebben. Dat zegt GS1, uitgever van Global Trade Item Numbers (GTIN) annex European Article Numbers (EAN’s). ‘Staat er op de productpagina “blauwe bank”, maar staat er een afbeelding van een rode stoel, dan bestelt …

Lees meer
Being a ‘me-too’ brand is more desirable than it sounds Alva van Beek

If brands had feelings, the unkindest epithet you could deploy about any one of them would be ‘me too’. That would hurt – like commenting on your fashion-conscious friend’s ‘sensible shoes’. Brands, as any sentient member of the species would guardedly attest, are supposed to be differentiated, disruptive, revolutionary: always actively shaking things up. In …

Lees meer
‘Identiteit helpt merken écht op weg’ Alva van Beek

In merkenland wordt wat afgerommeld. Veel bedrijven en instellingen hebben maar weinig notie van wat een merk nu precies inhoudt. Vaak wordt gedacht dat ze er met een nieuwe huisstijl of een nieuw communicatiebureau al zijn. Dan begint de ellende pas echt omdat klanten maar ook de eigen werknemers zich in de communicatie en de …

Lees meer
Maandbereik online winkelen apps stijgt naar 51 procent in eerste halfjaar Alva van Beek

De Online Winkelen apps op smartphones bereiken in het eerste halfjaar van 2019 gezamenlijk meer dan de helft van de Nederlanders (51procent, 7.381.000 personen van 13 jaar en ouder). Onder deze groep vallen zowel apps uit online-only retailers, kledingwinkels, food en bouwmarkt sectoren. Dat blijkt uit de maandelijkse cijfers van bereiksonderzoek GfK DAM. De stijging …

Lees meer
(Interview Career Booster-koppel Wientjens/Schüssel) De sterke punten polijsten Alva van Beek

Harry Wientjens en Deborah Schüssel zijn sinds dit voorjaar aan elkaar gekoppeld als mentor en mentee in het NIMA Career Booster-programma, waarin een senior in het vak en een jonge professional elkaar steunen en desgewenst opzoeken voor hulp en overleg. Bijzonder aan juist deze combinatie is hun achtergrond: Deborah werkt zelf voor Team NIMA, Harry …

Lees meer
(Column Ludo Voorn) Digital Transformation – 1 term – 2 woorden Alva van Beek

Als één term het laatste jaar vaak wordt gebruikt, dan is het wel ‘digital transformation’. Hebben we het over de zoveelste modegril of moeten we ons hier echt in verdiepen? ‘Digital transformation’ is één term, maar bestaat uit twee woorden. ‘Digital’ als woord (en als technologie) kennen we sinds de opkomst van webmarketing. Ja, zo …

Lees meer
UK overtakes US on smart speaker penetration, Amazon devices dominate Alva van Beek

Over one-tenth of internet users in Italy, the UK, the US and Canada use a smart speaker, according to the latest data from YouGov and the Reuters Institute for the Study of Journalism. This means the UK has edged ahead of the US in device popularity. Across the 18 markets surveyed, average penetration is 6.8% this year. …

Lees meer
’51 procent Nederlanders kijkt op smartphone op winkel-apps’ Alva van Beek

De online winkelen-apps op smartphones bereiken in het eerste halfjaar van 2019 gezamenlijk meer dan de helft van de Nederlanders, zo becijferde marktonderzoeksbureau GfK. In cijfers uitgedrukt: het gaat om 51 procent, 7.381.000 personen van 13 jaar en ouder. Onder de online winkelen-apps vallen zowel apps van online-only retailers, kledingwinkels, en bedrijven in  de food- …

Lees meer
Ritson on the effectiveness factor that helped Lidl double its market share Alva van Beek

When German discount retailer Lidl opened its first UK store in 1994, it entered one of the most competitive retail markets in the world. Up against Tesco, Sainsbury’s, Asda and Morrisons, for two decades Lidl struggled to grow its market share any higher than 3%. Not only did its low-price offering lead consumers to assume …

Lees meer
‘Met dit soort schrijvers is contentmarketing ten dode opgeschreven’ Alva van Beek

Een middagje grazen in mijn e-mailbox leverde deze open deuren op, de eerste zinnen van relevante berichten volgens de auteurs. Zo’n eerste zin moet een stomp in je maag zijn, een klap tussen je ogen. Je wordt wakker geschud, gaat recht zitten van verbazing omdat je geïnteresseerd bent in wat komen gaat. Maar met de …

Lees meer
De coming of age van maatschappelijke-impactcampagnes Alva van Beek

In de 35-jarige geschiedenis van de Effie zijn er enkele honderden campagnes ingezonden die maatschappelijke impact trachten aan te tonen. De laatste jaren is de mate waarin het effect van dergelijke campagnes gemeten wordt sterk verbeterd. Daardoor zijn er steeds meer harde cijfers beschikbaar die laten zien dat de awareness, de kennis van, of het …

Lees meer
(Interview Update) Register Marketeer Marlijn van Straaten bouwt aan de business van HMSHost Alva van Beek

HMSHost International is wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. In Nederland is HMSHost onder meer actief op luchthaven Schiphol en exploiteert het horecaformules op verschillende Nederlandse stations, winkelcentra en outlets, kortom: op plaatsen waar veel mensen op één of andere manier onderweg zijn. VP Marketing & Communications Marlijn van Straaten begon er in 2016, …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.