Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Blogpost Ronald Voorn) Big Data of Bananen? Alva van Beek

De Hogeschool Utrecht begint, in afstemming met de NIMA, met een nieuwe Masterclass Marketing Analytics. Deze is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn op het terrein van marketing, communicatie en/of customer experience en die meer willen weten over hoe om te gaan met data, welke data je voor welke marketingbeslissing nodig hebt, hoe dit te organiseren …

Lees meer
Nagenieten met de NIMA Marketing Day 19-Aftermovie Alva van Beek

‘Het is een fantastische periode om marketeer te zijn’ en ‘all we have is now’. Het werden de twee officieuze motto’s van de NMD 2019, die afgelopen 20 juni in DeFabrique werd gehouden. De eerste komt voor rekening van marketing-superpromotor Marc van Eck, de tweede is van Keynote Tom Goodwin. Beiden komen aan het woord …

Lees meer
Automated communication: zo staan we er voor Alva van Beek

De overgang naar een digitale-communicatieomgeving heeft de manier waarop consumenten en merken met elkaar communiceren in de afgelopen tientallen jaren drastisch veranderd. De SWOCC-publicatie ‘Automated 1-2-1 Communication’ laat zien hoe merken strategisch gebruik kunnen maken van de conversational agents – zoals chatbots en virtuele assistenten. Afgelopen week werd het onderzoek gepresenteerd. Welke kansen zijn er met automated communication? …

Lees meer
(Verslag NMD) ‘Nuon wordt Vattenfall: de introductie van een purposegedreven merk’ Alva van Beek

Nuon wordt Vattenfall, zoveel weten we al. Maar hoe doet het bedrijf dat? Hoe omarmt Nuon straks met de nieuwe merknaam de purpose van het moederbedrijf? Guido Stein van Nuon en Erik Voskuijl van VIM Group deelden hun verhaal tijdens NIMA Marketing Day, over de motivatie achter de rebranding, de uitdagingen van het loslaten van één van de bekendste …

Lees meer
Micro-momenten en hoe je ze optimaal benut Alva van Beek

We kennen allemaal het beeld wel: een groep mensen in de trein, op een bankje in het park, in een wachtkamer of in een cafe, allemaal verdiept in hun telefoon. Bijna iedereen heeft een smartphone en maakt hier constant gebruik van. De smartphone zorgt voor perfect vermaak op wachtmomenten en is daarnaast enorm handig. Wil je snel …

Lees meer
One marketer on why leaving Unilever was the best thing she ever did Alva van Beek

Story of my CV: Margaret Jobling’s experience at Unilever gave her the perfect foundation for a career in marketing, but she says leaving was the “best thing I ever did” because it taught her how much she’d learnt. “Life is about choices, accept it, change it or move on because it’s never going to be …

Lees meer
(Analyse) NMD-bezoek: marketeers willen vooral betere marketeers worden Alva van Beek

Een onderzoek uitvoeren onder Nederlandse marketeers is zo makkelijk nog niet. Kost geld, tijd, iemand moet het voortouw nemen en de populatie is best lastig in beweging te krijgen. Maar een onderzoekje, dat we met een nogal vrijblijvend mailtje uitstortten over de aanstaande bezoekers aan de NIMA Marketing Day, leverde zonder veel getrek en gepeur …

Lees meer
Nationale E-mail Benchmark 2019: Impact AVG positief op de belangrijkste ratio’s Alva van Beek

De nieuwste editie van de jaarlijkse Nationale E-mail Benchmark is gepubliceerd. In het grootste onafhankelijke onderzoek naar e-mail in Nederland zijn de resultaten van bijna honderdzeventigduizend campagnes uit 2018 geanalyseerd. Ze vertegenwoordigen meer dan 4,2 miljard e-mails die door bijna drieduizend bedrijven zijn verzonden. Belangrijkste conclusie: in het jaar waarin de AVG van kracht werd zijn de belangrijkste …

Lees meer
(Verslag NMD 2019) ‘Iamtoro: met boxershorts mannen inspireren’ Alva van Beek

Een merk bouwen in de categorie mannenondergoed. Niet zomaar boxershorts verkopen, maar de dragers zelfvertrouwen geven en inspiratie bieden. Dat is wat Marc van Eck met Iamtoro wil. Iamtoro is een nieuw kledingmerk voor mannen dat in september 2018 werd gelanceerd. Hoofdproduct zijn boxershorts, maar er zijn ook caps, T-shirts en hoodies. Het is het …

Lees meer
(Verslag NMD 2019) Dit zijn de learnings van Catawiki na een mindere periode Alva van Beek

Hoe gaat het nu eigenlijk met Catawiki? Hoe is het met het online veilinghuis uit Assen dat in 2011 de markt betrad, booming werd in 2015 na een investering van 75 miljoen euro en daarna van de radar verdween? Harmen Visscher, vice president marketing & CS van online veilinghuis Catawiki, vertelde erover op NIMA Marketing …

Lees meer
Provocerende Tom Goodwin levert stevige key note NIMA Marketing Day Alva van Beek

DeFabrique in Utrecht is voor de derde keer het decor voor NIMA Marketing Day. 1700 marketeers en professionals zijn bij elkaar gekomen om te leren, te netwerken en een mooie dag onder vakgenoten te hebben. De dag der dagen is aangebroken. NIMA Marketing Day is van start gegaan en werd geopend door vier flexibele breakdancers …

Lees meer
Elke marketing-uiting effectiever, dankzij deze vier vragen Alva van Beek

Vandaag nog die nieuwe advertentie live, of eerst aan de slag met je marketingstrategie zodat die advertentie dadelijk effectiever is… Wat doe jij? Een dilemma waar veel ondernemers en marketeers mee worstelen. In andere vakgebieden weten we dit blind in een logische volgorde te plaatsen. Je begint niet aan een project zonder een projectplanning. En je …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.