Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Boekrecensie Register Marketeers) ‘Wat communiceren betekent’ Alva van Beek

Wat communiceren betekent is een boek over communiceren zelf. Met zo’n 35 jaar werkervaring op alle denkbare communicatieterreinen is Frank Regtvoort in 2016 aan dit boek begonnen. Regtvoort wilde voor zichzelf helder krijgen waar de begrippen ‘communiceren’ en ‘communicatie’ voor staan: ‘Wat maakt werk tot communicátiewerk?’. De antwoorden die hij vond heeft hij op minder …

Lees meer
(Column Niek Scheppers SMP SDP) Marketing is durven kiezen! Alva van Beek

Herken je het? Het is soms best moeilijk om te kiezen! Als kind begint het al, de keuze tussen een boterham met hagelslag of kaas of de keuze wie je op je feestje uitnodigt… Kiezen is voor veel mensen niet gemakkelijk en de afgelopen jaren is het er zeker niet beter op geworden, door telkens …

Lees meer
Negen hardnekkige misverstanden over experience management Alva van Beek

Experience management (XM) krijgt bij veel organisaties een steeds prominentere plek. Daarmee groeit helaas ook het aantal misverstanden over deze discipline. Steeds meer marketing- en XM-professionals nemen deze misverstanden en verkeerde inzichten van elkaar over. Op het X4-evenement van Qualtrics in Amsterdam ontkrachtte XM-expert Catriona Sheil een aantal van deze mythes. Een overzicht. Lees dit artikel …

Lees meer
Rebranding CMOs as growth officers doesn’t help market marketing Alva van Beek

As another big global business hires a chief growth officer rather than a CMO, will it help to reframe marketing’s role within the wider business or is there a risk of further damaging marketing’s reputation by pitching it as something separate to growth? Kimberly-Clark has become the latest business to install a chief growth officer …

Lees meer
Earners & burners aanwijzen gaan je commercie niet helpen Alva van Beek

Sales en marketing in een B2B-omgeving kunnen vaak beter worden geïntegreerd dan nu het geval is. Beide commerciële afdelingen zijn vaak georganiseerd in een soort LAT-relatie. Op zich is dat verwonderlijk omdat – zeker in B2B-omgevingen – juist de interactie tussen beide commerciële disciplines perfect op elkaar zou moeten zijn afgestemd om de customer journey …

Lees meer
De ‘Catch 22’ van Corporate Responsibility-communicatie: van scepticisme naar vertrouwen Alva van Beek

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) lijkt tegenwoordig onmisbaar voor succesvolle organisaties. En hoewel veel organisaties de meerwaarde van MVO erkennen, zien we vanuit holistisch reputatiemanagement dat de betekenis van MVO veranderend is. Wat betekent deze veranderende rol van MVO voor de reputatie van jouw organisatie? En hoe implementeer en communiceer je over MVO? De termen maatschappelijk verantwoord ondernemen …

Lees meer
Negen coole features om je e-mail interactiever te maken Alva van Beek

Dankzij de laatste ontwikkelingen zijn de mogelijkheden van e-mailmarketing eindeloos. Zo stoppen veel ESP’s (E-mail Service Providers) nieuwe functionaliteiten in hun software, zodat wij e-mailmarketingspecialisten ze weer kunnen toepassen in onze campagnes. Denk aan vergaande personalisatiemogelijkheden, het toestaan van bepaalde scripts en drag-and-drop (campaign) editors. Niet alleen de ESP’s ontwikkelen veel nieuwe functionaliteiten, de mogelijkheden …

Lees meer
Het beïnvloeden van archetypes met Cialdini’s technieken Alva van Beek

Een website of landingspagina (door)ontwikkelen voor ‘de’ bezoeker bestaat niet. Geen enkele bezoeker is hetzelfde. Een handige manier om je website vanuit meerdere brillen te bekijken is de MBTI-methode. Het leuke en leerzame van het MBTI-model is dat je je website vanuit verschillende invalshoeken gaat bekijken. Handig om wat vanaf te weten. Maar wat heeft dit …

Lees meer
[rondvraag] ‘Overal zit talent, maar dat wordt niet altijd gezien, laat staan ontwikkeld’ Alva van Beek

De redactie van MarketingTribune greep de kans een aantal marketeers te spreken tijdens Nima Marketing Day en vroeg hen naar hun verwachtingen, ervaringen, belangrijkste take-aways én naar de stand van zaken op het gebied van talentonwikkeling binnen het eigen bedrijf. Voor Marleen Hendriksen SMP en marketeer SNS Bank is dit al de 3eeditie van NMD die zij …

Lees meer
(Persbericht) NIMA sluit zich aan bij Studytube Alva van Beek

Beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales vergroot bereik masterclasses en events via leerplatform Amsterdam, 5 juli 2019 – De masterclasses en evenementen van NIMA zijn nu ook beschikbaar via leerplatform Studytube. De twee organisaties sloten een samenwerkingsovereenkomst, waardoor de leerinterventies van NIMA nu ook beschikbaar zijn voor medewerkers van organisaties die Studytube gebruiken …

Lees meer
(Verslag NMD Bas Hakker – Frank.news) ‘Tom Goodwin steelt de show met marketingmythes’ Alva van Beek

Die keynote van Tom Goodwin van Zenith Media tijdens Nima Marketing Day is als het lezen van een ingewikkelde roman. Je leest een stukje en een dag later denk je nog even na over wat je allemaal gelezen hebt en wat je met die nieuwe wijsheid kunt doen. Precies dát deden we voor jullie met …

Lees meer
(Verslag NMD Nadine Felderhoff – OBI4wan) ‘NIMA Marketing Day: 6 key take outs’ Alva van Beek

Ook wij waren aanwezig bij NIMA Marketing Day 2019. Wat een dag vol inspirerende sprekers, keynotes en sessies! Met welke technologische uitdagingen hebben marketeers en organisaties te maken in the Mid-digital Age? Hoe bereiken we onze doelgroep in een versnipperd medialandschap waar het aanbod van content alleen maar groter wordt? Was je er niet bij? Geen …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.