Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Mastercourse Margo Paap SMP) ‘Welkom in de wereld van productmanagement’ Alva van Beek

Productmanagement is een wat ondergeschoven kindje in de marketing. De term omvat het bepalen van je productstrategie, het ontwikkelen en vermarkten van producten en diensten op een zodanige manier dat deze naadloos aansluiten bij de doelgroep. Maar hoe zit het nou eigenlijk precies met dit werkveld? Hoera! Geslaagd en daar sta je dan in je …

Lees meer
Van Zetten en Schrama shinen in NMD-promo (met prijsvraag) Alva van Beek

Een wonderlijke combinatie van marketeers met hart voor de zaak, want beiden zagen de lol ervan in en stelden zich beschikbaar voor een heuse promo voor de NIMA Marketing Day 2019. Michel Schrama spreekt op NMD als marketeer bij Mylaps, het bedrijf dat in 1982 het automatisch tijdwaarnemen introduceerde. Binnen de NIMA-organisatie is hij bovendien …

Lees meer
Waarom adverteren op merknaam een goed idee is (en hoe je dat automatiseert) Alva van Beek

Stel je voor: een potentiële klant zit in de auto, hoort jouw radiocommercial, ziet een gigantische uiting langs de snelweg en ’s avonds wanneer hij de tv aanzet, raakt hij overtuigd wanneer hij ook nog eens je tv-reclame voorbij ziet komen. Het mag allemaal wat kosten, maar hij raakt overtuigd en besluit jouw merknaam in te …

Lees meer
Succesvolle long-form content met deze technieken Alva van Beek

Eén van de langst durende debatten in marketing- en saleskringen: wat is beter, short copy of long copy? De short-fans prediken short copy omdat mensen tegenwoordig weinig lezen en er dus geen reden is om long-form copy te schrijven. De aanhangers van long-form copy geloven dat copy het geheim is tot sales-succes. Beide zijn waar, …

Lees meer
What the financial sector can teach marketers about data ethics Alva van Beek

The issues surrounding ethical data collection and usage long predate GDPR and the marketing industry can take some useful lessons from the financial sector, according to a team at analytics firm Marketscience Truesight. Writing in the May issue of Admap, the subject of which is Data Ethics, David Dixon (founder/CEO), Sebastian Shapiro (founder) and Nicole Wolf …

Lees meer
Status, waardering en erkenning: zo verdien je aandacht Alva van Beek

Status is een primaire behoefte van de mensheid. In 1943 schreef Abraham Maslow over onze primaire behoeftes. In de ‘Piramide van Maslow’ categoriseert hij de menselijke behoeften in vijf hiërarchische niveaus: Fysiologische behoeften (zoals eten, slapen, seks), Zekerheid (zoals veiligheid, gezondheid), Sociale acceptatie (zoals liefde, vriendschap of erbij horen), Waardering (zoals erkenning, succes en respect van …

Lees meer
NIMA Marketing Day 2019 zoekt zaalvoorzitters Alva van Beek

Op de aanstaande NIMA Marketing Day zullen de presentaties plaatsvinden in Tracks, aparte zalen met een capaciteit van 100 personen, die rondthema’s zijn ingedeeld. Per zaal worden vijf slots van 40 minuten gevuld. NIMA is op zoek naar vrijwilligers die op NMD als zaalhost willen optreden. Ze heten de aanwezigen welkom, introduceren kort de spreker …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) COcreatie revolutie Alva van Beek

Recensent:       Eric van Arendonk, Register Marketeer Zeven principes voor duurzaam succes; dit is de belofte die de auteurs op de kaft van het boek afgeven. Cocreatie is geen echt nieuw begrip meer en ik heb mijn twijfels of er nu sprake is van een revolutie. Als je het boek leest is er eerder sprake …

Lees meer
Vier tips voor een aantrekkelijke productverpakking Alva van Beek

Een studie uit 2013 toonde aan dat de aantrekkingskracht van productverpakkingen van invloed kunnen zijn op consumenten die niet van plan zijn een aankoop te doen. Het kan aanzetten tot impulsaankopen. Belangrijk dus, die verpakking. Slimme keuzes in kleur, vorm, textuur en typografie kunnen het verschil maken in het succes van je product. De studie …

Lees meer
The government kicks off ‘year of marketing’ with manifesto for change Alva van Beek

The government is kicking off its ‘Year of Marketing’ as part of a wider push to raise communications standards across all internal departments by 2020. The campaign is being supported by a manifesto for change, which identifies a range of factors currently shaping marketing, including the expanding millennial workforce, the impending roll out of 5G …

Lees meer
NIMA Marketing Day 2019: De Prequel-film en nieuwe namen Alva van Beek

Over minder dan vijftig dagen vindt de derde NIMA Marketing Day plaats in DeFabrique in Utrecht. Inmiddels begin het programma vaste vorm te krijgen en is de prequel-film live gezet. Evenals voorgaande jaren is dit evenement kosteloos te bezoeken door NIMA Members, maar daarvoor is het wel zaak op tijd te registeren én op tijd …

Lees meer
The ethics of algorithms and the risks of getting it wrong Alva van Beek

Machines started showing signs of life in the human imagination as far back as the mid-19th century – perhaps most notably in Samuel Butler’s 1872 novel Erewhon, where he wrote about the possibility of machines developing consciousness through Darwinian selection. The idea of artificial intelligence (AI) has since become one of the most popular tropes …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.