Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Machines started showing signs of life in the human imagination as far back as the mid-19th century – perhaps most notably in Samuel Butler’s 1872 novel Erewhon, where he wrote about the possibility of machines developing consciousness through Darwinian selection. The idea of artificial intelligence (AI) has since become one of the most popular tropes …
Vorige week las je in de blog over aandacht hoe het fenomeen ‘aandacht’ werkt en welke zes aandachtstrekkers het onderzoek door Energize en VU Amsterdam heeft opgeleverd. Merken winnen door pragmatisch relevant te zijn: ze zorgen dat ze toegevoegde waarde hebben in het leven van de klant. Ze zetten alles op alles om van nut te zijn. …
In 2017 schreef ik in MarketingTribune over leren in de marketingpraktijk. Dit keer deel ik graag een digital leervoorbeeld uit die praktijk. Nadat Fundamental Media ons bedrijf, Hooplot Associates, overnam op 1 januari 2019 voelde ik mij als een kind in een snoepwinkel. In ons consultancywerk richten wij ons onder andere op het vergroten van …
Oh jazeker: Er bestaat zoiets als een free lunch. Die krijg je op 17 mei aanstaande. Voor een ieder die twijfelt tussen – wél een of géén NIMA Diploma op hbo-niveau (EQF 6), en dus wél of géén jaartje* bikkelen in de vrije uren, kan het een ultiem opstapje zijn. Voor wie overweegt zich in …
Het woord ‘purpose’ lijkt geleidelijk aan glans te verliezen. Onterecht, vindt Register Markteer Pieter Jan Doets. In de publicitaire wandelgangen proef ik de laatste tijd een toenemende scepsis rond ‘purpose-denken’. Wat me daarbij opvalt is dat de aversie vaak betrekking heeft op de ‘vertaling’ van purpose naar communicatie. Zo schreef merkstrateeg Frans van het Schip …
Marketers in five major European markets are shifting their programmatic ad-buying in-house, according to a series of comprehensive reports from the Interactive Advertising Bureau (IAB). Based on a survey of 950 Europe-based brand representatives responsible for making media investment decisions, the IAB found that two-thirds (65%) of brands in France, Germany, Italy, Spain and the UK currently …
Much of what is written about artificial intelligence (AI) is either hype or a variation on the theme about the robots coming to take all our jobs. However, aside from worrying about the threat of the machines developing self-awareness and Turing tests, what about AI and marketing? Just like AI discussions in general, it can …
In aanloop naar de NIMA Marketing Day op donderdag 20 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast aan je voor. Vandaag Patricia Slootjes, marketingdirecteur van Miele. Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar? Ik ben vorig jaar voor de eerste keer geweest en ik vond het een veelzijdige …
“Het leuke aan mijn rol bij YES!Delft is het vormgeven van start-uptalent, maar ik wil er wel meteen bij zeggen dat dit ook broodnodig is als we het talent en de innovatiekracht van start-ups in Nederland willen behouden”, zo zegt Robert Jan van Vugt. NIMA Young Profs in gesprek met Van Vugt over het verschil van …
Verliezers en ouderen voelden zich miskend en projecteren negatieve sentimenten op de financiële sector, omdat pers en politiek dat ook doen. Met de Update Vertrouwen Financiële Sector krijgen we jaarlijks inzicht in hoe het vertrouwen in banken en verzekeraars zich ontwikkelt. Halverwege maart werd bekend dat 43 procent van de mensen zijn vertrouwen uitspreekt in de …
Have you noticed that the best books and movies are so totally immersive you feel as if you’ve actually entered the world they depict? Which is why I’d argue that the people most skilled in content aren’t necessarily the best writers; rather, they’re the ones who are able to empathize with characters so well that …
Het is een soort printversie van de NIMA-site, maar het gaat nog opvallend vaak mee in tasjes, mapjes, in goody bags en ligt op talloze NIMA-events, dus de ‘corporate brochure’ van NIMA is geheel gereviseerd en opnieuw in elkaar gestoken. ‘Wij zijn NIMA’ legt aan buitenstaanders, maar ook de industrie uit wat NIMA ís, wat …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.