Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
P&G puts Facebook and Google on notice: ‘Too much time is spent fixing problems rather than delighting customers’ Alva van Beek

Procter & Gamble (P&G) is warning digital media companies that they need a rethink of their ecosystem to build in quality, civility, transparency, privacy and control or risk major brands stepping back from advertising. Speaking at the Association of National Advertisers media conference in the US yesterday (11 April), the company’s chief brand officer Marc …

Lees meer
Niet iedere klantreis is een customer journey Alva van Beek

De term ‘customer journey’ is inmiddels wijdverbreid. Marketeers hebben de ‘klantreis’ omarmd als nieuwe maat der dingen – al moet ik als gedragspsycholoog vaststellen dat er met de invulling van dat begrip nogal creatief wordt omgesprongen. Feit is dat er op dit moment geen vaste definitie is van een customer journey. Sommigen hanteren het begrip voor louter een …

Lees meer
Helen Edwards: It’s midlife consumers who most need brands’ love Alva van Beek

Studies of human happiness might be flawed by their reliance on reported levels of feel-good vibes, rather than any objectively derived metric, but when a pattern repeats itself in culture after culture, from Poland to Peru, you can probably reckon there’s something in it. That pattern is the ‘U curve’, first identified by economists David …

Lees meer
Just 11% of UK consumers ‘enjoy’ advertising Alva van Beek

Brands risk alienating consumers and damaging the effectiveness of their campaigns if they over-target their ads, according to a new survey that warns of growing antipathy towards advertising in the UK. Kantar, the research and insights firm, has found that more than half (56%) of British consumers object to being targeted with ads based on their past …

Lees meer
(Spreker NIMA Neuromarketing – Wilte Zijlstra) ‘Niet A/B-testen is pas echt onethisch’ Alva van Beek

Marketeers krijgen steeds meer hulpmiddelen om hun goederen en diensten aan te bieden. Denk aan gebruik van Big Data en online experimenten, maar ook aan MRI en andere neuromarketing-technieken, op zoek naar de koopknop in ons hoofd. En behavioral economics geeft inzicht in menselijk gedrag en onze valkuilen; meer wetenschappelijk onderbouwde kennis die ouderwetse verkopers bekend zal …

Lees meer
Interview Laurens Hoekstra – VIM Group: ‘Bureautool voor merkenmensen’ Alva van Beek

Weinig marketingverschijnselen zijn zo magisch als ‘Het Merk’; het bindt klanten aan producten die het merk dragen. Gemiddeld vertegenwoordigt het merk maar liefst 18% van de marktwaarde van een organisatie. In een snel veranderende wereld wordt business performance steeds meer bepaald door het vermogen om een merk strategisch te organiseren door veranderingen heen. Laurens Hoekstra …

Lees meer
NIMA Marketing Day – Noor Cloo – Airmiles ‘Wanneer eindigt AI en komt de mens weer in beeld?’ Alva van Beek

In aanloop naar NIMA Marketing Day editie 2019 op donderdag 20 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast aan je voor. Vandaag Noor Cloo, algemeen directeur Air Miles. Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar? Ik heb al vanaf het begin van mijn carrière een connectie met …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) De kracht van organisch leiderschap Alva van Beek

Recensent:       Eric van Arendonk, Register Marketeer Eindelijk eens een managementboek dat ook leuk is om te lezen. Ronald van der Molen heeft een prachtige metafoor gevonden in de natuur om organisch leiderschap in al zijn facetten uit te leggen. Gecombineerd met voorbeelden omtrent situaties waarbij organisch leiderschap al dan niet wordt toegepast maakt dat …

Lees meer
‘We lopen in ons nakie – Digitale transformatie heeft in marketingland niets om het lijf’ Alva van Beek

Wij marketeers zijn verslaafd. Aan hypewoorden om precies te zijn. Regelmatig namen we door de jaren heen een shotje user generated content, thought leadership, contentmarketing en recent nog waren we high op millennial-marketing. Als de roes is uitgewerkt, blijken het allemaal tamelijk onschuldige termen. Het ergste neveneffect is misschien de dikke, vieze walm die om de ware aard van goede …

Lees meer
(NIMA Impact Marketing Challenge) Het start bij jou: het ontwikkelen van duurzame proposities Alva van Beek

Waarom zou je als bedrijf een duurzame propositie ontwikkelen? Hoe kan je als Young Professional waarde toevoegen aan het bedrijf en de maatschappij? En hoe pak je dit aan in jouw eigen bedrijf? Dat zijn een aantal van de vragen waar vijf teams van Young Professionals zich de komende tijd mee bezig gaan houden tijdens …

Lees meer
NIMA zoekt professionals met uitgesproken mening over online marketing (brainstorm-sessie) Alva van Beek

NIMA is op zoek naar professionals uit de brede marketingpraktijk om hun mening te geven over de vraag over welke vaardigheden online marketeers moeten beschikken als zij de arbeidsmarkt opgaan. Aanstaande vrijdag 12 april 2019 organiseren het House of Digital (samenwerking van ROC’s in en rondom Amsterdam), NIMA en Places to Learn, een bijeenkomst over …

Lees meer
NIMA Marketing Day – Michel Schrama – Mylaps: ‘We hebben eigenlijk drie segmenten: B2B, B2C en B2B4C’ Alva van Beek

In aanloop naar NIMA Marketing Day editie 2019 op donderdag 20 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast aan u voor. Vandaag Michel Schrama, marketeer bij Mylaps. In december 2018 nam Michel Schrama (33) het stokje over van Guido Smit als voorzitter van NIMA Young Professionals, een netwerk van ongeveer vijftig …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.