Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Verslag Nationale Marketing Strijd 2019 + interview winnaars Alva van Beek

Op 7 en 8 februari vonden de finaledagen van de Nationale Marketing Strijd 2019 plaats in het Kontakt der Kontinenten te Soesterberg. De NMS, het grootste marketing recruitment evenement van Nederland voor studenten, is erop gericht studenten in contact te brengen met hun potentiële werkgever en om het grootste marketingtalent van Nederland te ontdekken. door: Etienne …

Lees meer
Growth hacking: 25 must-have tools voor marketeers Alva van Beek

Dé tools om je leven (of: je werk) als marketeer makkelijker te maken. Vijfentwintig maar liefst, van webmaster-tools, meer Twitter-volgers, deel-opties tot aan Google Trends en Unsplash. Growth hacking, toepasbaar gemaakt op jouw vakgebied. Dit artikel bevat je virtuele toolbox, met 25 tools die het leven van een marketeer eenvoudiger maken. 1. Alexa: doet jouw competitie iets …

Lees meer
Een fantastisch werkend marketingteam, zo moet het Alva van Beek

Agile marketing, growth hacking of lean start-up: er is een overvloed aan theorieën en methodieken waarmee een marketingteam meer voor elkaar zou moeten krijgen. De overeenkomst: mensen moeten zelf verantwoordelijkheden en middelen te krijgen om hun werk te doen, zodat ze zelf ook zichtbaar resultaat hebben uit het werk en daarvan leren. Daarvoor hoef je niet …

Lees meer
Online marketing in MKB: denk aan de basis Alva van Beek

In de basis gaat het nog te vaak mis met de online marketing in MKB-land. Die conclusie trek ik na legio trainingen en strategiesessies met MKB-ondernemers en marketing-communicatieprofessionals. En dat baart zorgen. Want in een tijd met steeds meer technologische mogelijkheden, lijken we af te wijken van de fundamentele principes die ooit zo belangrijk waren. …

Lees meer
(NIMA Debat 11 april) Neuromarketing en ethiek: nieuwe wijn in oude zakken? Alva van Beek

Door de snel toenemende kennis van de werking van het brein zijn we steeds beter in staat om consumenten een bepaalde richting in te sturen, zonder dat die consument zich daar bewust van is en zich ertegen kan weren. Hoe ethisch is neuromarketing? En hoe ver kan en mag je daarin gaan? Het is tijd …

Lees meer
PR in rebranding valt of staat met geloofwaardigheid Alva van Beek

Van Overtoom naar Manutan, van Smiths naar Lays, van Telfort naar O2 en weer terug naar Telfort (en straks KPN)… Het gebeurt vaak: de huidige merkidentiteit past niet meer bij het bedrijf, de strategie en de visie. De jas die zo goed paste, zit ineens te strak, door een fusie of overname, veranderende klantbehoeften, een …

Lees meer
Unilever increases investment in marketers as it shifts from ‘big’ to real-time campaigns Alva van Beek

Unilever is increasing its investment in its marketing people and in digital marketing as it moves away from big ad campaigns to manage campaigns in real-time. Speaking at the Consumer Analyst Group of New York conference over the weekend, Unilever’s CFO Graeme Pitkethly, said that since 2016 the cost of the marketing department as a …

Lees meer
Je contentkalender vullen? Kijk de kunst af van journalisten Alva van Beek

Een contentkalender vol relevante blogs, video’s en andere inhoud die naadloos aansluit op de wants en needs van je doelgroep. Dat willen we allemaal. Hoe voorkom je inhoudsloze losse flodders, gekopieerde clickbaitcontent en afgezaagde blogs die alleen bestaan ter meerdere eer en glorie van je SEO-score en ‘omdat het moet’? Laat je inspireren door traditionele verhalenvertellers die …

Lees meer
[jong in marketing] Michel Schrama (Mylaps): ‘Door middel van data zo’n emotie kunnen losmaken bij mensen geeft een waanzinnig gevoel’ Alva van Beek

  In december 2018 nam Michel Schrama (33) het stokje over van Guido Smit als voorzitter van Nima Young Professionals, een netwerk van ongeveer vijftig jonge marketeers. Schrama is marketeer bij Mylaps, het bedrijf dat in 1982 het automatisch tijdwaarnemen introduceerde. Tijd voor een kennismaking. Waarom heb je voor marketing gekozen?Marketing is eigenlijk op mijn …

Lees meer
(Column Paul van den Hurk SMP) De Specigeneralist Alva van Beek

Het was me een worsteling, de afgelopen jaren. Regelmatig las ik dat je als marketinggeneralist op de ‘dodo’-lijst stond; uitgestorven per 2007, 2014, 2018, want de wereld ligt aan de voeten van de specialist. Er is enkel plaats voor de merkstrateeg, campagne-architect, seo specialist, sea-goeroe, communicatie-expert, social media-kenner, influencer-marketing-deskundige, copywriter, eventmarketeer en behavioural designer. En …

Lees meer
(Interview over Masterclass Privacy) ‘Personalisatie-issues: shampoo voor de kale man’ Alva van Beek

Met de wens om te personaliseren en juist de afkeer van veel consumenten voor aantasting van hun privacy, lijkt het alsof marketeers en de markt twee kanten op willen. Hoeveel klopt daarvan? Enerzijds is er de ’trend’ van eerlijkheid en authenticiteit, anderzijds leven we in een tijd van bigger data. De ePV zou de kaders …

Lees meer
Basic-Fit, Bol.com en Thuisbezorgd op voor Marketingcompany of the Year Alva van Beek

Over ruim een maand zullen in Amsterdam de winnaars bekend worden van de Dutch Marketing Awards. Deze prijzen in zes categorieën worden gezien als de belangrijkste die te winnen zijn in het marketingvak omdat ze worden toegewezen op basis van de hele marketingstrategie en niet de onderdelen van de marketinguitvoering zoals reclame of media-inzet. De …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.