Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Director of marketing data becomes the hottest new role Alva van Beek

Look for smart organizations in 2019 to create a dedicated marketing role, such as director of marketing data, to establish and drive the human and machine or system connections across their company. In addition to working with technology vendors and internal teams on data integration, this new role will create processes, rules and procedures to ensure …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) Meaningful Marketing Alva van Beek

Recensent:         Eric van Arendonk, Register Marketeer Als we het hebben over meaningful marketing, dan wringt daar iets volgens Bart Lombaerts. Het boek Meaningful Marketing geeft volgens de ondertitel antwoord op dit schisma tussen merk en consument. Terwijl ik ervan uit ging dat merken er juist voor consumenten zijn, blijkt er iets te wringen. Merken …

Lees meer
Mark Ritson: It’s time to shut down digital marketing teams for good Alva van Beek

The news that the Co-op Bank has disbanded ‘digital marketing’ should come as no surprise. For several years senior marketers have been wearily signalling that the need to maintain a digital marketing team separate from the rest of the marketing group was disappearing. And the ultimate manifestation of that realignment, the merger of the digital and …

Lees meer
(Bespreking Marieke Heesakkers SMP) PIM Trendrapport 2019: hoe ‘aan staan’ ertoe doet Alva van Beek

De tijd dat je als bedrijf ongezien en misschien zelfs ongestraft ondernam voor eigen gewin, zonder maatschappelijke betrokkenheid, lijkt voorbij. Sterker nog: bedrijven moeten maatschappelijk verbeterend ondernemen. Het internet zorgt voor transparantie en social media verbindt gelijkgestemden. Het politieke bewustzijn groeit en activistische initiatieven als klimaatspijbelen en de recent gewonnen strijd tegen het kinderpardon zijn …

Lees meer
Gezocht: NIMA Online of Digital Marketing-examinatoren Alva van Beek

We zijn op zoek naar versterking van het team NIMA Examinatoren binnen online of digital marketing. Ben jij digital marketing professional of online marketeer en heb je affiniteit met toetsing en kennisoverdracht? Neem dan contact met ons op. NIMA neemt zowel schriftelijke als mondelinge examens af. De examinatoren worden ingezet om examenkandidaten aan de hand van …

Lees meer
(Recensie) Er gaat niets boven Citymarketing Alva van Beek

Recensent:         Eric van Arendonk, Register Marketeer De auteur legt gedegen uit wat Citymarketing werkelijk inhoudt. En al snel wordt het je duidelijk dat Citymarketing meer is dan een samenvoeging van 2 woorden. De titel is afgeleid van de pay-off van de stad Groningen; “Er gaat niets boven Groningen”, welke de voormalig Commissaris van de …

Lees meer
Verbind je merk aan cultuur Alva van Beek

We leven in een connected culture. We zijn niet alleen meer verbonden door nationaliteit, geslacht of inkomen, maar ook door ideeën, passies, smaken en meningen. En deze vele nieuwe subculturen verbinden mensen wereldwijd en vormen sterke en gepassioneerde audiences. In een wereld vol content en advertenties zet je cultuur in om een winnend idee te ontwikkelen. Zoals je in mijn vorige …

Lees meer
Waarom marketeers ook schuldig zijn aan influencer-fraude Alva van Beek

De confronterende uitzending van Rambam over influencers staat niet op zich. Vorige week werden tientallen zelfverklaarde Britse Instagram-influencers in een – inmiddels offline gehaald – artikel van Medium ontmaskerd als fake, fraud of phony.De reflex van marketeers na dit nieuws was even bedenkelijk als voorspelbaar. Want zijn we niet ontzettend medeschuldig? De ‘misdaad’ van deze influencers? Ze hanteerden allerlei tactieken, betaald of …

Lees meer
How marketers are switching up their careers with sabbaticals and secondments Alva van Beek

With the UK’s national retirement age rising to 67 by 2028, it is widely accepted that people will have multiple careers during their working lives, likely to be over 40 years long. To get the most out of their careers, people are now exploring new ways to broaden their horizons, which could be why interest in …

Lees meer
(Column Inge Oeseburg SMP) Retailmarketing leer je in de praktijk! Alva van Beek

Toen ik nog in de collegebanken zat, dacht ik dat Marketing Management van Philip Kotler de bijbel was en als je een case maar ver genoeg consistent uitploos, altijd de meest optimale oplossing naar boven komt. Door Inge Oesenburg* Tijdens mijn verschillende retailfuncties ben ik er achter gekomen dat deze aanpak binnen retail minder goed …

Lees meer
(NIMA Regio Oost bijenkomst) ‘PEC Zwolle moet slimmer worden’ Alva van Beek

  Bij weinig merken zal de merkbeleving zo grillig zijn als in het betaald voetbal. Sportieve prestaties die de merkbeleving bepalen en daarmee voor een groot deel het succes van de marketingactiviteiten. Aan marketingmanager Rick Schrijver de uitdaging om die afhankelijkheid minder groot te maken. Door Yvet Schulkens* Binnenkort komt NIMA Regio Oost bij je …

Lees meer
Agencies can learn from DTC brands and ‘social spread’ Alva van Beek

DTC brands (Direct to Consumer) are changing traditional consumer-brand dynamics and forcing creative agencies and legacy brands to re-evaluate how they operate, but each side can usefully learn from the other, say two industry figures. Writing for WARC, Sue Mizera, co-founder of strategic brand consultancy TorchFish, and Alessandra Cotugno, global strategy partner at Ogilvy, note …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.