Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Unilever increases investment in marketers as it shifts from ‘big’ to real-time campaigns Alva van Beek

Unilever is increasing its investment in its marketing people and in digital marketing as it moves away from big ad campaigns to manage campaigns in real-time. Speaking at the Consumer Analyst Group of New York conference over the weekend, Unilever’s CFO Graeme Pitkethly, said that since 2016 the cost of the marketing department as a …

Lees meer
Je contentkalender vullen? Kijk de kunst af van journalisten Alva van Beek

Een contentkalender vol relevante blogs, video’s en andere inhoud die naadloos aansluit op de wants en needs van je doelgroep. Dat willen we allemaal. Hoe voorkom je inhoudsloze losse flodders, gekopieerde clickbaitcontent en afgezaagde blogs die alleen bestaan ter meerdere eer en glorie van je SEO-score en ‘omdat het moet’? Laat je inspireren door traditionele verhalenvertellers die …

Lees meer
[jong in marketing] Michel Schrama (Mylaps): ‘Door middel van data zo’n emotie kunnen losmaken bij mensen geeft een waanzinnig gevoel’ Alva van Beek

  In december 2018 nam Michel Schrama (33) het stokje over van Guido Smit als voorzitter van Nima Young Professionals, een netwerk van ongeveer vijftig jonge marketeers. Schrama is marketeer bij Mylaps, het bedrijf dat in 1982 het automatisch tijdwaarnemen introduceerde. Tijd voor een kennismaking. Waarom heb je voor marketing gekozen?Marketing is eigenlijk op mijn …

Lees meer
(Column Paul van den Hurk SMP) De Specigeneralist Alva van Beek

Het was me een worsteling, de afgelopen jaren. Regelmatig las ik dat je als marketinggeneralist op de ‘dodo’-lijst stond; uitgestorven per 2007, 2014, 2018, want de wereld ligt aan de voeten van de specialist. Er is enkel plaats voor de merkstrateeg, campagne-architect, seo specialist, sea-goeroe, communicatie-expert, social media-kenner, influencer-marketing-deskundige, copywriter, eventmarketeer en behavioural designer. En …

Lees meer
(Interview over Masterclass Privacy) ‘Personalisatie-issues: shampoo voor de kale man’ Alva van Beek

Met de wens om te personaliseren en juist de afkeer van veel consumenten voor aantasting van hun privacy, lijkt het alsof marketeers en de markt twee kanten op willen. Hoeveel klopt daarvan? Enerzijds is er de ’trend’ van eerlijkheid en authenticiteit, anderzijds leven we in een tijd van bigger data. De ePV zou de kaders …

Lees meer
Basic-Fit, Bol.com en Thuisbezorgd op voor Marketingcompany of the Year Alva van Beek

Over ruim een maand zullen in Amsterdam de winnaars bekend worden van de Dutch Marketing Awards. Deze prijzen in zes categorieën worden gezien als de belangrijkste die te winnen zijn in het marketingvak omdat ze worden toegewezen op basis van de hele marketingstrategie en niet de onderdelen van de marketinguitvoering zoals reclame of media-inzet. De …

Lees meer
Director of marketing data becomes the hottest new role Alva van Beek

Look for smart organizations in 2019 to create a dedicated marketing role, such as director of marketing data, to establish and drive the human and machine or system connections across their company. In addition to working with technology vendors and internal teams on data integration, this new role will create processes, rules and procedures to ensure …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) Meaningful Marketing Alva van Beek

Recensent:         Eric van Arendonk, Register Marketeer Als we het hebben over meaningful marketing, dan wringt daar iets volgens Bart Lombaerts. Het boek Meaningful Marketing geeft volgens de ondertitel antwoord op dit schisma tussen merk en consument. Terwijl ik ervan uit ging dat merken er juist voor consumenten zijn, blijkt er iets te wringen. Merken …

Lees meer
Mark Ritson: It’s time to shut down digital marketing teams for good Alva van Beek

The news that the Co-op Bank has disbanded ‘digital marketing’ should come as no surprise. For several years senior marketers have been wearily signalling that the need to maintain a digital marketing team separate from the rest of the marketing group was disappearing. And the ultimate manifestation of that realignment, the merger of the digital and …

Lees meer
(Bespreking Marieke Heesakkers SMP) PIM Trendrapport 2019: hoe ‘aan staan’ ertoe doet Alva van Beek

De tijd dat je als bedrijf ongezien en misschien zelfs ongestraft ondernam voor eigen gewin, zonder maatschappelijke betrokkenheid, lijkt voorbij. Sterker nog: bedrijven moeten maatschappelijk verbeterend ondernemen. Het internet zorgt voor transparantie en social media verbindt gelijkgestemden. Het politieke bewustzijn groeit en activistische initiatieven als klimaatspijbelen en de recent gewonnen strijd tegen het kinderpardon zijn …

Lees meer
Waarom marketeers ook schuldig zijn aan influencer-fraude Alva van Beek

De confronterende uitzending van Rambam over influencers staat niet op zich. Vorige week werden tientallen zelfverklaarde Britse Instagram-influencers in een – inmiddels offline gehaald – artikel van Medium ontmaskerd als fake, fraud of phony.De reflex van marketeers na dit nieuws was even bedenkelijk als voorspelbaar. Want zijn we niet ontzettend medeschuldig? De ‘misdaad’ van deze influencers? Ze hanteerden allerlei tactieken, betaald of …

Lees meer
How marketers are switching up their careers with sabbaticals and secondments Alva van Beek

With the UK’s national retirement age rising to 67 by 2028, it is widely accepted that people will have multiple careers during their working lives, likely to be over 40 years long. To get the most out of their careers, people are now exploring new ways to broaden their horizons, which could be why interest in …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.