Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Waarom marketeers ook schuldig zijn aan influencer-fraude Alva van Beek

De confronterende uitzending van Rambam over influencers staat niet op zich. Vorige week werden tientallen zelfverklaarde Britse Instagram-influencers in een – inmiddels offline gehaald – artikel van Medium ontmaskerd als fake, fraud of phony.De reflex van marketeers na dit nieuws was even bedenkelijk als voorspelbaar. Want zijn we niet ontzettend medeschuldig? De ‘misdaad’ van deze influencers? Ze hanteerden allerlei tactieken, betaald of …

Lees meer
How marketers are switching up their careers with sabbaticals and secondments Alva van Beek

With the UK’s national retirement age rising to 67 by 2028, it is widely accepted that people will have multiple careers during their working lives, likely to be over 40 years long. To get the most out of their careers, people are now exploring new ways to broaden their horizons, which could be why interest in …

Lees meer
(Column Inge Oeseburg SMP) Retailmarketing leer je in de praktijk! Alva van Beek

Toen ik nog in de collegebanken zat, dacht ik dat Marketing Management van Philip Kotler de bijbel was en als je een case maar ver genoeg consistent uitploos, altijd de meest optimale oplossing naar boven komt. Door Inge Oesenburg* Tijdens mijn verschillende retailfuncties ben ik er achter gekomen dat deze aanpak binnen retail minder goed …

Lees meer
(NIMA Regio Oost bijenkomst) ‘PEC Zwolle moet slimmer worden’ Alva van Beek

  Bij weinig merken zal de merkbeleving zo grillig zijn als in het betaald voetbal. Sportieve prestaties die de merkbeleving bepalen en daarmee voor een groot deel het succes van de marketingactiviteiten. Aan marketingmanager Rick Schrijver de uitdaging om die afhankelijkheid minder groot te maken. Door Yvet Schulkens* Binnenkort komt NIMA Regio Oost bij je …

Lees meer
Agencies can learn from DTC brands and ‘social spread’ Alva van Beek

DTC brands (Direct to Consumer) are changing traditional consumer-brand dynamics and forcing creative agencies and legacy brands to re-evaluate how they operate, but each side can usefully learn from the other, say two industry figures. Writing for WARC, Sue Mizera, co-founder of strategic brand consultancy TorchFish, and Alessandra Cotugno, global strategy partner at Ogilvy, note …

Lees meer
‘Digital Darwinist’ Tom Goodwin eerste headliner NIMA Marketing Day 19 Alva van Beek

Schrijver, columnist en Head of Innovation van één van ’s werelds grootste mediabureaus – Zenith Media – Tom Goodwin zal het spits afbijten als eerste headliner voor de NIMA Marketing Day van 2019, op 20 juni in Fabrique in Utrecht. De eigenzinnige Brit, die bij lezers van de het gerenommeerde Marketingweek bekend staat als de …

Lees meer
Praktische trends en tips voor contentmarketing in 2019 Alva van Beek

Wat gaat contentmarketing ons de komende tijd brengen? En hoe zet je het effectief in voor jouw organisatie? In het huidige contentgeweld wil je de concurrentie voor blijven én doelstellingen halen. Deze blog biedt een overzicht van de must-know trends in contentmarketing, met succesfactoren zoals contentdistributie, podcasts en datagedreven personalisatie. Korte terugblik: content in 2018 We zagen …

Lees meer
Plastic debate: Price and convenience still outweigh consumers’ willingness to go ‘naked’ Alva van Beek

Brands big and small are working to reduce the amount of plastic they use instead offering ‘naked’ alternatives, such as loose fruit or unwrapped greetings cards, but new research suggests they’ve got a long way to go to convince consumers to make the switch. Consumers have been quick to jump on the anti-plastic bandwagon, in …

Lees meer
Calm marketing: Could advertising benefit from being a little quieter? Alva van Beek

A school of UX design thought posits that technology can become more useful to people if it becomes calm, that it should inform and create calm, that it should take up the smallest possible amount of attention. Gareth Kay explores how these principles might help the advertising industry’s situation. I’m writing this the day after …

Lees meer
Nederlandse marketingbaas snakt naar data-analisten Alva van Beek

Uitvoerig onderzoek onder bijna zevenhonderd Europese Chiefs in Marketing wijst uit dat vooral Duitse CMO’s tobben over multidiciplinaire teams. Nederlandse marketingbazen blijven Big Data (27%), contentmarketing (32%) en marketing-automation (22%) noemen als belangrijkste issues voor komend jaar. Iedereen worstelt met de steeds onoverzichtelijker data-berg. De roep om duiding van data klinkt dan ook luider dan ooit. De European Marketing Confederation, …

Lees meer
Neuroscience Is Going to Change How Businesses Understand Their Customers Alva van Beek

A Fortune 100 automotive company is exploring a new technology on the periphery of their core business. The executives in charge believe they have struck on a possible breakthrough, but as they push the project into uncertain terrain, their traditional signposts for decision-making are no longer relevant in this new context. They need a new …

Lees meer
(Column Leendert de Jong SMP) Waar is de strategisch marketeer? Alva van Beek

door: Leendert de Jong* Ik meen een ontwikkeling te zien, die ik graag wil delen. Puur een waarneming die niet met onderzoek of cijfers onderbouwd is. Als het over marketing gaat, in artikelen maar ook bijvoorbeeld in vacatureteksten, dan valt het mij op dat het vaak gaat om acties, campagnes, social media-campagnes en dan vooral om …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.