Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Interview Ludo Voorn en Coen Wiers) Marketingtechnologie goes beyond the shiny sexy stuff Alva van Beek

Of het nu gaat om mobile marketing, display & programmatic advertising, contentmarketing, e-mailmarketing, marketing analytics of campaign management: voor elke marketinguitdaging is er wel een systeem, dat dit proces kan automatiseren en ondersteunen. En de systemen worden door de inzet van AI ook nog slimmer. Wat de marketeer allemaal kán met Martech is wel duidelijk. …

Lees meer
Rekenmeesters en klantverleiders beleven gedenkwaardige TMC-meeting Alva van Beek

Hoe vaak gebeurt het dat een financieel directeur en een marketingmanager of – directeur samen op stap gaan om een college bij te wonen over een onderwerp dat hen beiden raakt? Eigenlijk nooit, zo concludeerden de aanwezigen op het halfjaarlijkse CMO-diner van de NIMA Top Marketing Club. En dat terwijl ‘finance’ en ‘marketing’ elkaar veel …

Lees meer
Keith Weed tells industry to ‘double down’ and help make advertising noble again Alva van Beek

As trust in advertising hits an all time low, Unilever CMO Keith Weed has used his first address as the Advertising Association’s new president to call on brands, media owners and agencies to “sit down, not shout and scream” at one another in a collective bid to make advertising noble again. Speaking at the Advertising …

Lees meer
Brands and consumers at odds on gender stereotyping Alva van Beek

The vast majority of marketers reckon they’re doing well when it comes to avoiding gender stereotyping, yet almost half of consumers say advertisers are still not getting it right. The way both sexes are depicted rarely includes positive role models, consumers say, and there are few aspirational or authoritative portrayals. The effect is that campaigns …

Lees meer
(NIMA Top Marketing Tour) Hema’s Ferry Buitenhuis: ‘Act like a brand, not a retailer’ Alva van Beek

Het is vrijdag einde ochtend wanneer ik een pand aan de NDSM-werf in Amsterdam buiten stap. Spontaan krijg ik zin in rookworst, terwijl ik eigenlijk nog vol zit van mijn ontbijt. En ondanks dat ik niets te vieren heb, voel ik me verplicht om met een doos tompoezen huiswaarts te keren. Je raadt het al, …

Lees meer
80% of mobile ad market value has been created in the last five years Alva van Beek

Of the $125.6bn spent on mobile ads in WARC’s key markets in 2018, almost four in five dollars have entered in the last five years. Mobile ad investment has grown at a compound annual rate (CAGR) of 48.6% since 2014, compared to 3.9% for all media. While mobile growth has eased over the period, it remained rapid …

Lees meer
Deze 10 marketeers zijn in de race voor de titel Marketeer of the Year 2019 Alva van Beek

Op 26 maart worden in Amsterdam de Dutch Marketing Awards 2019 – georganiseerd door NIMA, PIM en Adformatie – uitgereikt aan Nederlandse bedrijven met de beste marketingprestaties. De Marketeer of the Year is de belangrijkste persoonsgebonden marketingprijs in Nederland. Deze 10 marketeers zijn in de race voor de titel Marketeer of the Year 2019 (in alfabetische volgorde): Raymond Cloosterman (Rituals): …

Lees meer
Tom Goodwin: It’s time for marketers to rise up and take control of product Alva van Beek

Despite the chaos, excitement, swirl and hyperbole, it doesn’t always feel like the pace of change is that fast at the Consumer Electronics Show (CES), which I visited earlier this month. Maybe it’s the long hardware development cycles, maybe it’s that we’re on the edge of what’s possible in material science or perhaps it’s just …

Lees meer
NIMA Marketing Day-programma in de maak, binnenkort inschrijven Alva van Beek

Op 20 juni vindt de derde editie plaats van de NIMA Marketing Day, in de Fabrique in Utrecht. Bijzonder aan de marketing day is dat het programma wordt samengesteld in overleg met de members van NIMA, die daarvoor in de afgelopen weken ook tientallen ideeën aandroegen. Afgelopen week vond de bijeenkomst plaats van de NMD …

Lees meer
Social media in Nederland 2019: Facebook verliest ruim half miljoen gebruikers Alva van Beek

Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is het afgelopen jaar afgehaakt van Facebook. In 2017 stopten al veel jongeren, maar nu daalt het gebruik over de hele linie. WhatsApp en Instagram schreven beiden groene cijfers en zorgen dat de positie van moederbedrijf Facebook stabiel blijft. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, het grootste trendonderzoek naar het …

Lees meer
Mark Ritson: Revenue is a lousy measure of success for most ad campaigns Alva van Beek

This year has begun pretty much the way 2018 ended, with a spate of big advertising campaigns that have divided the marketing community. Kaepernick for Nike. Elton John for John Lewis. Not to mention a certain razor commercial/public health broadcast for you know who. Time and again the marketing community is split, apparently down the …

Lees meer
Purpose-marketing als dilemma: betrokkenheid tonen in plaats van verkopen Alva van Beek

Er is op dit moment geen groot bedrijf meer dat zich niet het hoofd breekt over ‘de purpose’ van de organisatie. Marketingboodschappen mogen niet langer alleen bedoeld zijn om zoveel mogelijk diensten of producten te verkopen, er moet ook een diepere betekenis achter zitten: wat is de maatschappelijke relevantie? Toch is purpose-marketing lastiger dan vaak gedacht en …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.