Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Zes vrijwillige aandachtstrekkers en een vuurwerkbom Alva van Beek

Peeter Verlegh (VU) en Energize zetten in ‘Week van de Aandacht’ uiteen hoe je de effectiviteit van merkcommunicatie vergroot. Het lijkt de meest genegeerde vraag van het marketingvak, misschien omdat het een open deur lijkt: hoe zorg jij ervoor dat je marketingboodschap aandacht krijgt? Elke zoekopdracht die je intikt, elke app die je opent op je telefoon, …

Lees meer
Marketers still planning to hire despite economic uncertainty Alva van Beek

Marketers are still planning to hire despite ongoing concerns about the economic and political outlook caused by Brexit, but hiring levels have fallen to an all-time low. According to the IPA’s quarterly Bellwether report, 27.7% of marketers surveyed are planning to increase hiring levels over the next three months, the lowest level since the IPA …

Lees meer
Een jaar rond Marketing aan de Top Alva van Beek

Een vereniging bínnen de NIMA-organisatie vormen de 40 top-marketingbedrijven die zich hebben aangesloten bij de NIMA Top Marketing Club. Het zijn stuk voor stuk organisaties waar marketing een hoofdrol opeist en waar kennis en kunde het verschil maakt. NIMA ondersteunt deze bedrijven bij de ontwikkeling van marketingkennis, het opdoen van inspiratie en faciliteert het kennisnetwerk …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) Waardevolle eenvoud Alva van Beek

Recensent:         Eric van Arendonk, Register Marketeer De auteur maakt voor zijn aanpak gebruik van een eenvoudige matrix in de vorm van een kwadrantenmodel. Met op de ene as eenvoud en ingewikkeld tegenover elkaar en op de andere as waardevol en waarde-arm als opponenten. Dan ontstaan er vier kwadranten waarbij ingewikkeld en waarde -arm het …

Lees meer
Amerikaans onderzoek wijst uit: ‘Korte tv-commercials nieuwste trend dit jaar’ Alva van Beek

Tv-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte tv-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Dat meldt Screenforce, de Nederlandse tv-marketingorganisatie, naar aanleiding van onderzoek door het Amerikaanse merk- en communicatie-onderzoeksbureau Phoenix MI, gepubliceerd op WARC. ‘Marketeers en adverteerders moeten daarbij echter wel opletten dat ze de juiste doelstellingen …

Lees meer
Wat we kunnen leren van KPN: hef gerust een merk op Alva van Beek

Het opheffen van XS4ALL en Telfort door KPN riep veel en soms heftige reactie op. Van klanten en soms ook van vakgenoten. Deze vergeten echter dat merken voor ondernemingen een middel zijn en geen doel op zich. Ook is het risico op klantverlies bij merkbeëindiging beheersbaar. Een goede merkmanager heft daarom een merk op als dit niet …

Lees meer
B2B-marketeers komen van Mars, B2C-marketeers van Venus (of andersom) Alva van Beek

Marketeers die werkzaam zijn in B2B worden regelmatig afgezet tegen collega’s in de B2C-markt. De eerstgenoemde moet er dan vaak aan geloven. “Het probleem bij de B2B-marketing van nu is dat vele marketeers hun oogkleppen nog op hebben,” stond onlangs nog op Marketingfacts. Kun je de marketingcollega’s überhaupt met elkaar vergelijken? Voordat je als consument een willekeurig …

Lees meer
Marketing Insights Event (MIE) 6 & 7 februari – Exclusieve korting voor NIMA Members Alva van Beek

Onder de noemer ‘It’s all about insights’ presenteert MIE, Nederlands grootste Marketing Insights Event, op 6 en 7 februari 2019 de belangrijkste insights aan 2.500 (digital) marketeers, growth hackers, strategen, insights-professionals en andere geïnteresseerden. Twee inspirerende dagen met 100 sessies op het gebied van marketing, research & (digital) analytics. Laat je inspireren door cases van …

Lees meer
(NIMA Young Profs) Jongeren activeren: 5 take-aways voor marketeers Alva van Beek

  In 2018 ontdekten marketeers massaal een nieuw kanaal om in de wereld van jongeren te komen: in gaming en e-sports. Tijdens de laatste NIMA Top Marketing Tour van het jaar was dit dan ook het onderwerp, met de overkoepelende vraag: hoe activeer je gamend jongeren voor jouw merk? Drie vooraanstaande sprekers met een trackrecord …

Lees meer
NIMA Members met flinke korting naar Frambach Alva van Beek

Nive, het Managers Platform Nederland, organiseert op 29 januari een Masterclass Doet marketing ertoe? – Effectieve marketing door te sturen op waarde door Ruud Frambach, Hoogleraar Marketing – Vrije Universiteit Amsterdam en winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2018. De masterclass is onderdeel van het Management Development (MD) programma van Nive voor managers, directeuren en ondernemers. Het Nive …

Lees meer
Thomas Barta: What’s the point of the CMO? Alva van Beek

Does the role help marketing departments lead successful businesses or is it an overused title that promises more than most of its holders will be able to deliver? I guess it’s a new-year thing, but recently I thought about a question I’ve been toying with for a long time. Is the chief marketing officer role …

Lees meer
De creatief toch overbodig? Watson’s Lexus-commercial onder de loep Alva van Beek

Commerciële creativiteit was ooit het exclusieve domein van de reclamemakers. Een vak apart. Daar werd je mee geboren. Dat kon verder niemand. Geen accountmensen en al helemaal geen klant. Dus toen ik twee jaar geleden verkondigde dat het niet lang meer zou duren voordat Artificial Intelligence zich met ons vak zou gaan bemoeien en creatie …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.