Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
B2B-marketeers komen van Mars, B2C-marketeers van Venus (of andersom) Alva van Beek

Marketeers die werkzaam zijn in B2B worden regelmatig afgezet tegen collega’s in de B2C-markt. De eerstgenoemde moet er dan vaak aan geloven. “Het probleem bij de B2B-marketing van nu is dat vele marketeers hun oogkleppen nog op hebben,” stond onlangs nog op Marketingfacts. Kun je de marketingcollega’s überhaupt met elkaar vergelijken? Voordat je als consument een willekeurig …

Lees meer
Marketing Insights Event (MIE) 6 & 7 februari – Exclusieve korting voor NIMA Members Alva van Beek

Onder de noemer ‘It’s all about insights’ presenteert MIE, Nederlands grootste Marketing Insights Event, op 6 en 7 februari 2019 de belangrijkste insights aan 2.500 (digital) marketeers, growth hackers, strategen, insights-professionals en andere geïnteresseerden. Twee inspirerende dagen met 100 sessies op het gebied van marketing, research & (digital) analytics. Laat je inspireren door cases van …

Lees meer
(NIMA Young Profs) Jongeren activeren: 5 take-aways voor marketeers Alva van Beek

  In 2018 ontdekten marketeers massaal een nieuw kanaal om in de wereld van jongeren te komen: in gaming en e-sports. Tijdens de laatste NIMA Top Marketing Tour van het jaar was dit dan ook het onderwerp, met de overkoepelende vraag: hoe activeer je gamend jongeren voor jouw merk? Drie vooraanstaande sprekers met een trackrecord …

Lees meer
NIMA Members met flinke korting naar Frambach Alva van Beek

Nive, het Managers Platform Nederland, organiseert op 29 januari een Masterclass Doet marketing ertoe? – Effectieve marketing door te sturen op waarde door Ruud Frambach, Hoogleraar Marketing – Vrije Universiteit Amsterdam en winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2018. De masterclass is onderdeel van het Management Development (MD) programma van Nive voor managers, directeuren en ondernemers. Het Nive …

Lees meer
Thomas Barta: What’s the point of the CMO? Alva van Beek

Does the role help marketing departments lead successful businesses or is it an overused title that promises more than most of its holders will be able to deliver? I guess it’s a new-year thing, but recently I thought about a question I’ve been toying with for a long time. Is the chief marketing officer role …

Lees meer
De creatief toch overbodig? Watson’s Lexus-commercial onder de loep Alva van Beek

Commerciële creativiteit was ooit het exclusieve domein van de reclamemakers. Een vak apart. Daar werd je mee geboren. Dat kon verder niemand. Geen accountmensen en al helemaal geen klant. Dus toen ik twee jaar geleden verkondigde dat het niet lang meer zou duren voordat Artificial Intelligence zich met ons vak zou gaan bemoeien en creatie …

Lees meer
Gaan AI en Machine Learning echt het verschil in marketing maken? (Blogpost Linda de Borst RM) Alva van Beek

‘Het is voor organisaties, die niet het onderspit willen delven ten opzichte van succesvolle datagedreven organisaties, belangrijk om een andere instelling en cultuur te introduceren.’ Je kunt vandaag niet over marketing praten zonder dat het gesprek leidt naar artificial intelligence (AI) of machine learning (ML). Ooit aangeprezen als een wondermiddel voor gegevensverzameling, analyse en klantenservice, …

Lees meer
Mattie Valk en Marieke Elsinga presenteren Dutch Marketing Awards Alva van Beek

Op 26 maart 2019 worden in het KIT in Amsterdam de Dutch Marketing Awards 2019 uitgereikt. Tijdens de show komen de beste marketingcases van dit jaar voorbij. De show staat onder leiding van Mattie Valk en Marieke Elsinga. Sinds september zijn zij dagelijks te horen tussen 06:00 en 09:00 uur bij Qmusic. Met onder andere …

Lees meer
Salary Survey 2019: The majority of marketers don’t have a marketing qualification Alva van Beek

The relevance of marketing degrees is much debated across the industry. Is it better to learn the technical knowledge before going into the workplace, or is hands-on experience actually far more enriching? Questions still remain over whether the content of degree programmes is keeping up with the lightning-fast pace of change in marketing. More than …

Lees meer
Opportunities for AI in Content Marketing Easily Explained Alva van Beek

Until recently, the closest I’ve come to understanding artificial intelligence is knowing that it powered tools in my martech stack (e.g., marketing automation, predictive lead scoring, etc.). Beyond that, I found the concept hard to grasp until Chris Penn’s presentation at Content Marketing World, How to Use AI to Boost Your Content Marketing Impact. Chris, co-founder …

Lees meer
(Recensie) Retail, de digitale hysterie voorbij Alva van Beek

Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer, Januari 2019 Het vorige boek van Gino van Ossel, professor Retail & Trade Marketing aan Vlerick Business School; Omnichannel in retail, gaf antwoord op de e-commerce voor retailing. Een goed boek, zondermeer. Nu schrijft hij over de digitale hysterie. Benieuwd hoe dat in elkaar steekt, heb ik het …

Lees meer
Proving the ROI of influencer marketing is challenging but it can be done Alva van Beek

Influencer marketing return on investment – the holy grail for brands wanting to justify increasing spend – is yet to achieve clear definition within this still relatively new sector of digital marketing. Influencer Intelligence’s latest report, Influencer Marketing 2020, reveals 84% of marketers feel proving the ROI of influencer marketing is a challenge. As investment continues …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.