Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Merken zijn niet toekomstbestendig’ Alva van Beek

Zeven op de tien merken zijn niet toekomstbestendig. Kunstmatige intelligentie, voice-search en spraakbediening (denk aan Siri, Alexa en Google Home), de opkomst van 5G: stuk voor stuk ontwikkelingen die maken dat merken continu moeten meebewegen met de tijd. Bestuurders en merkeigenaren zijn zich daarvan bewust, maar weten vaak niet hoe ze het merk ook echt future-proof …

Lees meer
Nikki Mendonça (Accenture Interactive): ‘Marketing wordt eindelijk volwassen’ Alva van Beek

De reclamewereld verandert, mede door de toetreding van consultancy-bedrijven zoals Accenture Interactive. Ze hebben een strategischer blikveld, maar doen ook creatieve overnames. ‘Bedrijven en CMO’s willen marketing steeds meer uitbesteden aan breed georiënteerde bureaus’, zegt Nikki Mendonça, hoofd van Accenture Interactive Operations. De rol van de CMO ligt onder een vergrootglas. Of dat goed nieuws …

Lees meer
Millennials and segmentation: ‘It would be funny if it weren’t so dangerous’ Alva van Beek

I know I shouldn’t. Every fibre of my being is telling me to stop. But I can’t help it. It’s almost a compulsion. I have to do it. I need to. I must talk about millennials. Or perhaps, more accurately, talk about the people who talk about millennials. I thought they’d gone away, but it …

Lees meer
Onderzoek: marketeers kijken nog te vaak naar zichzelf voor campagnes Alva van Beek

‘Echt iedereen zit op social media’ of ‘Kabeltelevisie is zo passé’: de kans is groot dat die uitspraken bekend in de oren klinken. Maar klopt dat wel? De Consumer Connection Studie stelde vast dat de leefwereld van de gemiddelde marketeer enorm verschilt van die van de gemiddelde Belg. Het onderzoek bestond uit een bevraging door marktonderzoeksbureau …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) Muurtje Factuurtje Alva van Beek

Recensent:         Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer Muurtje Factuurtje gaat over het automatiseren van consultancy. Toegegeven, dat klinkt niet alledaags en eigenlijk ook best tegenstijdig. Auteur Jan van de Poll beschrijft in dit boek dan ook een nieuw, disruptief groeimodel voor adviesbureau’s, gebaseerd op exponentialiteit. Dat exponentiële is anders dan de traditionele wijze om de schaalbaarheid …

Lees meer
De kers op de taart: NIMA-gediplomeerden ontvangen diploma Alva van Beek

Ruim 125 marketeers en hun collega’s, vrienden en dierbaren hebben op 29 november NIMA Diploma-uitreiking van 2018 bijgewoond. In een feestelijke setting feliciteerden voorzitter Martin Huisman en manager Members Floris van Dam hen persoonlijk met het behalen van hun NIMA Basiskennis, A, B en/of C Diploma. De achterban werd daarbij ook in het zonnetje gezet: …

Lees meer
Marketer to take over as Unilever boss as CEO Paul Polman steps down Alva van Beek

Unilever’s CEO Paul Polman will retire at the end of this year after a decade at the helm of one of the world’s biggest FMCG companies. Marketer Alan Jope, who is currently president of Unilever’s beauty and personal care division, will take over from Polman as CEO at the beginning of next year.  Polman joined Unilever …

Lees meer
Frambach wint PIM Marketing Literatuur Prijs, Koot & Van Liemt beste Marketingstudieboek. Alva van Beek

Doet marketing ertoe?’ van Ruud Frambach is verkozen tot het beste marketingboek van 2018. Dat heeft Platform Innovatie in Marketing (PIM) vanavond bekendgemaakt. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 16e keer uitgereikt. Tijdens de drukbezochte presentatie in de Jaarbeurs in Utrecht, waar de genomineerde auteurs van de beste marketingboeken van 2018 een toelichting …

Lees meer
(Interview Bart Bruggenwirth, NIMA Wereldmarketeers) ‘Impact Marketing: dit is het moment!’ Alva van Beek

Vanaf januari gaat het gebeuren: dan start de eerste editie van de Impact Marketing Challenge, waarin marketingtalenten leren om baanbrekende initiatieven te ontwikkelen met meerwaarde voor de maatschappij, de doelgroep én het eigen bedrijf. Daarbij is er aandacht voor het creëren van draagvlak en het ontwikkelen en nemen van leiderschap. Het programma vindt verspreid over een periode van …

Lees meer
De collectieve black-out van die ene Blokker-commercial Alva van Beek

“Sarah Jessica Parker kostte Blokker veel klanten,” kopt de Telegraaf, opgetekend uit de mond van de CEO. Nou hoef je geen gedragswetenschapper te zijn of de gewraakte commercial met MRI-scanning op zijn effect te testen, om te begrijpen dat deze hele campagne Blokker meer kwaad dan goed heeft gedaan. Maar zo’n uitspraak van de heer Michiel …

Lees meer
Onderzoek data driven marketing: menselijke factor grootste uitdaging Alva van Beek

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, deelt vandaag de resultaten van het jaarlijkse Data Driven Marketing Onderzoek onder 192 marketingprofessionals in Nederland. DDMA voerde het onderzoek uit in samenwerking met Center for Marketing Insights van de Hogeschool van Amsterdam. Het realiseren van een data driven organisatiecultuur (40%) wordt als belangrijkste uitdaging gezien voor bredere implementatie …

Lees meer
Branded Content Event 31 januari – Exclusieve korting voor NIMA Members (op=op) Alva van Beek

Op 31 januari 2019 vindt het Branded Content Event plaats in De Fabrique. Dit succesvolle event was voornamelijk ingestoken voor de B2C-markt. In 2019 voor de eerste keer nu ook voor de bedrijven die in B2B opereren. Inspirerende cases en een discussie in een ‘lagerhuis-format’ met een BNR Nieuwsradio facilitator. Kortom het belooft een boeiende …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.