Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Marketeers zijn de gutmenschen van het bedrijfsleven’ Alva van Beek

Wij, u, ik, wij allen, gaan de komende weken trekken en sleuren aan marketingcases die de beste van Nederland heten te zijn. Marketing. Dus de Effies + die andere 90 procent. Help mee alsjeblieft. For the love of marketing. Red het vak. Gewoon omdat jij als marketeer op twee kilometer afstand ruikt of een marketingcase een …

Lees meer
Van CEX tot neuro en Lubach: Meet Marketing19 Alva van Beek

Het programma van Marketing19 is rond: een bijzondere cyclus Masterclasses die NIMA aanbiedt aan vakgenoten die weinig tijd en veel ambitie hebben om het verschil te maken. Meetbaar, haalbaar en schaalbaar. In vijf avonden krijg je: Brandmanagement in tijden van Purpose, Gedragsbeïnvloeding in tijden van Neurowetenschap, Customer Experience management in tijden van next level Klantreizen, …

Lees meer
(Boekrecensie) The wheel of value Alva van Beek

  Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer I oktober 2018 Succesvolle waardeproposities voor bedrijven en organisaties, merken, verenigingen & personen; zo luidt de ondertitel van dit boekje. Aan de omvang te zien, een kleine 60 pagina’s in A5-formaat, is er sprake van een duidelijke focus. Er staan volop voorbeelden in van meer of minder …

Lees meer
NIMA Career Booster-koppel Martine en Joris: professioneel en persoonlijk Alva van Beek

Als marketingduo hadden de branches waarin ze werken niet veel verder uit elkaar kunnen liggen: Martine Boekestijn is specialist Marketing Communication, Marketing & Business Development bij zaadveredelingsbedrijf Rijk Zwaan en Joris van der Waart werkte tot voor kort als CMO bij CM Telecom, een bedrijf dat de techniek levert om een sms te kunnen versturen …

Lees meer
‘Google Home doet marcom op de grondvesten schudden’ Alva van Beek

Gert Koot en Guy van Liemt lanceerden in januari van dit jaar hun vuistdikke ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’, dat inmiddels ook een nominatie in de wacht heeft gesleept voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Het boek, gebracht als echt basisboek voor marketeers én communicatiespecialisten (en de enorme hoeveelheid ‘mensen en middelen’ die daar tussen zitten), was een regelrechte hit. …

Lees meer
‘Retail in crisis: waar is die blauwe oceaan gebleven?’ Alva van Beek

De oplossing voor hyper-concurrentie in een krimpende markt? Die ligt niet zomaar voor het grijpen. Waar iedereen het echter over eens is: veel huidige strategieën kunnen op de schop en dienen geïnnoveerd te worden. Binnenkort verzorg ik een NIMA Masterclass voor retailmarketeers en ga daar dieper in op retailstrategie en businessmodel-innovatie. Marketingfacts vroeg me een tip van …

Lees meer
How universities are trying to balance theory with practice to better prepare budding marketers Alva van Beek

Do marketing degrees provide students with the right balance of theory and real-world practice to enable them to hit the ground running? It’s a topic often debated and one which was raised again this summer by a number of senior marketers who suggested existing courses are not fit for purpose. Facebook’s global CMO Antonio Lucio (speaking …

Lees meer
Verse NIMA Update voor nieuws en achtergronden over… NIMA Alva van Beek

Deze week ontvangen NIMA Members een nieuwe NIMA Update #7, het halfjaarlijkse krantje met nieuws, achtergronden, opinies, columns en overige wetenswaardigheden over het reilen en zeilen binnen de NIMA-vereniging. De krant wordt ook verspreid onder stakeholders als examenkandidaten, deelnemers aan classes en events en bezoekers aan evenementen waarop NIMA aanwezig is. Leden van NIMA, zowel …

Lees meer
Helen Tupper: Remember to put the ‘care’ into career Alva van Beek

As a manager, I’ve always felt proud of the teams I’ve built and how I help the people in those teams to grow. While there is an awful lot for me to develop as a leader, developing teams and people is a ‘super strength’ for me, and one of my most important motivators at work. …

Lees meer
(Blog Arthur Simonetti – NIMA B2B) Vier commercialisatie-dilemma’s: kiezen of delen? Alva van Beek

Een van de belangrijkste taken van een manager is het nemen van beslissingen. Soms vinden we dat dit gelijk staat aan het maken van keuzes. Een keuze tussen A en B, zwart en wit, strategie en tactiek. Dit suggereert dat de twee tegenpolen elkaar uitsluiten en dat één van beide keuzes het beste zou zijn. …

Lees meer
M!-post Rob Revet SMP: ‘Wake-up call voor marketeers: investeer meer in branding’ Alva van Beek

Les Binet en Peter Field presenteren deze maand hun derde publicatie over marketingeffectiviteit. Hun boodschap is alarmerend. Door digitalisering zijn marketeers steeds meer gaan besteden aan activatie en minder aan merkbouw. Het belang van branding nam echter toe, waardoor de effectiviteit van campagnes afneemt en de groei van merken in gevaar komt. Merken moeten daarom …

Lees meer
‘Duurzame productmarketing: deels groen = geheel misleidend?’ Alva van Beek

Een populaire manier waarop bedrijven MVO-activiteiten inzetten is door ‘duurzame’ of ‘groene’ producten te ontwikkelen. Vaak is echter niet elk onderdeel van het product even duurzaam. Zo zijn inconsistenties dikwijls terug te zien bij verpakte producten: denk bijvoorbeeld aan biologisch vlees in een plastic verpakking. Hoe reageren consumenten op dit soort inconsistenties? Inconsistentie in Maatschappelijk Verantwoord …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.