Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
While marketers show a real desire to optimise their businesses by creating new structures that put customers at the heart of the conversation, change must start with the culture of the company itself. And it appears the industry is moving in the right direction. Some 57% of respondents taking part in Marketing Week’s Future Marketing …
In maart 2019 start de eerste editie van de NIMA Impact Marketing Challenge. In dit programma ontwikkelen jonge marketingprofessionals nieuwe proposities voor de eigen organisatie om hun maatschappelijke impact te vergroten en hun marktpositie te verbeteren. In de challenge leren de marketingtalenten om baanbrekende initiatieven te ontwikkelen met meerwaarde voor de maatschappij, de doelgroep én …
Prof. Dr. Peter Mathias Fischer, Assistant Professor and Prof. Dr. Sven Reinecke, Executive Director en Associate Professor at Institute of Marketing, University of St. Gallen, Switzerland, doen verslag van de uitkomsten van een onlangs gehouden management forum in Berlijn, exploring recent research into content marketing in order to provide insights that will help to inform …
Onder de noemer Institute for Brand Analytics bundelen de Vrije Universiteit Amsterdam en Validators krachten op het gebied van brand analytics. De komende vier jaar onderzoeken ze gezamenlijk welke Brand Metrics effect hebben op de marktpositie van merken. Hierbij ligt de focus op het toepasbaar maken van vernieuwende inzichten in de marketingwetenschap, die merken en …
Verschillende bedrijfsleden van NIMA hebben een educatiebudget als onderdeel van hun jaarlijkse membershipsfee. Voor bedrijfsleden waarvan het NIMA-jaar van 1 januari tot 31 december loopt is het zaak om de laatste restjes educatiebudget op te maken. Wie niet via een bedrijfsbudget aan NIMA is verbonden, maar met grootste plannen rondloopt om in 2019 eens goed …
“De scheldende Australiër.” Een veelzeggende introductie van marketing-professor Mark Ritson tijdens een recent mediacongres in Nederland. Inderdaad, als spreker en als columnist van MarketingWeek neemt de hoogleraar nooit een blad voor de mond. Reden genoeg voor Marketingfacts om langdurig met Ritson te spreken: over brand-purpose als misbruikte claim, over de leugen van millennial-marketing en de …
Recensent: Joop Rutte, Register Marketeer Content marketing en community management is volgens de auteurs zelf, een gestructureerd, doordacht, fraai geïllustreerd en overzichtelijk naslagwerk op het gebied van contentmarketing. Volgens hen bestond er nog geen gestructureerd lesmateriaal. Zelf had ik het voorrecht om een tiental masterclasses over dit onderwerp te volgen. Met dit als referentiekader …
Nu 2019 met rasse schreden nadert vraagt de European Marketing Confederation (EMC) zijn leden om een groots onderzoek uit te zetten onder hun achterban om in kaart te brengen wat de marketingagenda van komend jaar zal bepalen. Deelname eraan neemt slechts vijf minuten in beslag en maakt het voor EMC mogelijk om goed in te …
Purpose marketing is een van belangrijke aandachtspunten van de Nederlandse marketeers.75 procent van hen vindt dat zijn bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. Dit heeft ook invloed op de arbeidsmarkt: 88 procent trots is op zijn organisatie en draagt dat ook actief uit. Dat blijkt uit De Grote Marketing Enquête 2018, het jaarlijkse …
De Effies zijn een soort familiefeestje waarbij het kermen en kreunen van de verliezers minstens zo indrukwekkend is als het plezier over de winnaar. Marketing komt een eind, “maar het is geen wiskunde”, stelde schrijver van hét nieuwe marketingcommunicatie-basisboek Gert Koot onlangs. Gouden Effie-winnaar Zeeman illustreerde voor een volle zaal dat de jury het aandurfde …
Wat heb je wanneer aan advertising, nudging, boosting, rational overrides, evaluative conditioning en het mere exposure-effect? Een poging om het veld – we noemen het dan maar ‘Gedragscommunicatie’ – in kaart te brengen en van een overzichtsmodel te voorzien. Deze week realiseerde ik me ineens dat ik volgend jaar alweer veertig jaar, vanuit diverse perspectieven, bezig ben …
When Gartner’s annual CMO Spend Survey for 2017-2018 came out last year, many people seized on the fact that the money CMOs allocated for marketing technology had dropped to 22% of their budget, on average, down from 27% the year before. Some took it as an unmistakable sign of an impending martech apocalypse (“martech-alypse?”). I actually …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.