Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Retail in crisis: waar is die blauwe oceaan gebleven?’ Alva van Beek

De oplossing voor hyper-concurrentie in een krimpende markt? Die ligt niet zomaar voor het grijpen. Waar iedereen het echter over eens is: veel huidige strategieën kunnen op de schop en dienen geïnnoveerd te worden. Binnenkort verzorg ik een NIMA Masterclass voor retailmarketeers en ga daar dieper in op retailstrategie en businessmodel-innovatie. Marketingfacts vroeg me een tip van …

Lees meer
How universities are trying to balance theory with practice to better prepare budding marketers Alva van Beek

Do marketing degrees provide students with the right balance of theory and real-world practice to enable them to hit the ground running? It’s a topic often debated and one which was raised again this summer by a number of senior marketers who suggested existing courses are not fit for purpose. Facebook’s global CMO Antonio Lucio (speaking …

Lees meer
Verse NIMA Update voor nieuws en achtergronden over… NIMA Alva van Beek

Deze week ontvangen NIMA Members een nieuwe NIMA Update #7, het halfjaarlijkse krantje met nieuws, achtergronden, opinies, columns en overige wetenswaardigheden over het reilen en zeilen binnen de NIMA-vereniging. De krant wordt ook verspreid onder stakeholders als examenkandidaten, deelnemers aan classes en events en bezoekers aan evenementen waarop NIMA aanwezig is. Leden van NIMA, zowel …

Lees meer
Helen Tupper: Remember to put the ‘care’ into career Alva van Beek

As a manager, I’ve always felt proud of the teams I’ve built and how I help the people in those teams to grow. While there is an awful lot for me to develop as a leader, developing teams and people is a ‘super strength’ for me, and one of my most important motivators at work. …

Lees meer
(Blog Arthur Simonetti – NIMA B2B) Vier commercialisatie-dilemma’s: kiezen of delen? Alva van Beek

Een van de belangrijkste taken van een manager is het nemen van beslissingen. Soms vinden we dat dit gelijk staat aan het maken van keuzes. Een keuze tussen A en B, zwart en wit, strategie en tactiek. Dit suggereert dat de twee tegenpolen elkaar uitsluiten en dat één van beide keuzes het beste zou zijn. …

Lees meer
M!-post Rob Revet SMP: ‘Wake-up call voor marketeers: investeer meer in branding’ Alva van Beek

Les Binet en Peter Field presenteren deze maand hun derde publicatie over marketingeffectiviteit. Hun boodschap is alarmerend. Door digitalisering zijn marketeers steeds meer gaan besteden aan activatie en minder aan merkbouw. Het belang van branding nam echter toe, waardoor de effectiviteit van campagnes afneemt en de groei van merken in gevaar komt. Merken moeten daarom …

Lees meer
‘Duurzame productmarketing: deels groen = geheel misleidend?’ Alva van Beek

Een populaire manier waarop bedrijven MVO-activiteiten inzetten is door ‘duurzame’ of ‘groene’ producten te ontwikkelen. Vaak is echter niet elk onderdeel van het product even duurzaam. Zo zijn inconsistenties dikwijls terug te zien bij verpakte producten: denk bijvoorbeeld aan biologisch vlees in een plastic verpakking. Hoe reageren consumenten op dit soort inconsistenties? Inconsistentie in Maatschappelijk Verantwoord …

Lees meer
‘Veel belangstelling voor Sierteelt Marketing Event – NIMA FAM’ Alva van Beek

In de gehele sierteelt sector zijn zeker 2.500 marketeers actief. Je komt ze tegen bij onder andere veredelingsbedrijven, opkweekbedrijven, kwekers en natuurlijk de handelsbedrijven. En allemaal hebben ze hetzelfde doel, namelijk mensen meer bloemen en planten laten kopen. Dan is het belangrijk, weet het NIMA, dat je allemaal met eenzelfde visie werkt om meer bloemen …

Lees meer
NIMA Update | editie 7 – najaar 2018 Alva van Beek

In de 7e editie van de NIMA Update onder meer aandacht voor: Grondleggers van marketing NIMA Examen voortaan gekoppeld aan opleiding Nieuwe titel: Senior Digital Professional (SDP) Nomineren voor Dutch Marketing Awards NIMA Marketing Day 2019 Top Marketing Club Nieuw: NIMA Kennistoets NIMA A, B en C Samenwerking NIMA en ROC van Amsterdam en Flevoland …

Lees meer
Deze 12 boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs Alva van Beek

Op de shortlist staan onder meer de boeken van professor Ruud Frambach, Steven van Belleghem en Guy van Liemt & Gert Koot. Uit een longlist van meer dan 40 marketingboeken is een shortlist samengesteld van 12 boeken die zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2018. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze …

Lees meer
Data en design voor ondersteuning hulpverleners Alva van Beek

Zaterdag is in Eindhoven de Dutch Design Week van start gegaan, het grootste design evenement van Europa. Organisator Dutch Design Foundation initieert naast dit grootse event diverse speciale evenementen, waaronder het What if-lab waarin ontwerpers worden gekoppeld aan diverse partijen. Deze editie heeft als thema Smart Society meets Design en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten …

Lees meer
Consumers welcome AI if it improves marketing Alva van Beek

A significant number of British consumers are prepared to ignore brands if they receive poor quality personalised marketing that fails to meet their needs, but artificial intelligence (AI) may provide the answer because it can deliver personalisation at scale. That is the core message from a new study by Emarsys, a global AI marketing platform, …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.