Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Marketers need strategic knowledge, not just tactical tips Alva van Beek

The phrase ‘that might work in practice, but does it work in theory?’ is invariably attributed to economists. Unfortunately, the theoretical aspect is also what holds precedence in marketing degrees in many of our universities. In an article on Medium in 2016, Tribefire founder Daniel Palmer described studying marketing at university as “a frustrating waste …

Lees meer
(Blogpost Martin de Munnik, Mastercourse Neuromarketing) De impact van muziek Alva van Beek

Dat muziek een direct effect heeft op onze gemoedstoestand, is een open deur zo groot als die van het Concertgebouw. Er is al veel gezegd en geschreven over de werking van muziek, ook in reclame. Er is bovendien veel onderzoek gedaan naar de werking van muziek, empirisch zelfs, waarin werd aangetoond dat verschillende muziekgenres die …

Lees meer
Three-quarters of marketers prioritising short-term tactics over long-term strategy Alva van Beek

New research from the IPA and ISBA shows marketers are focusing on short-term tactics over long-term strategy, which is impacting efforts to improve marketing effectiveness. The majority of marketers are prioritising short-term tactics over long-term strategy, while finance bosses believe marketing is still based on short-term impact. According to a survey of the marketing industry …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) The silver ones Alva van Beek

Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer – september 2018 Do’s en don’ts voor 50+ marketing, zo luidt de ondertitel. De 50 plussers vormen een sterk groeiende groep in de samenleving. Een groep consumenten die het over het algemeen goed hebben. Vaak zijn de kinderen de deur uit en is de hypotheek afgelost. Ze kunnen …

Lees meer
(Blogpost) Over personal branding en het geloof in de gunfactor Alva van Beek

Ken je dat gevoel dat je net iets heel gaafs hebt meegemaakt en dat je niet kan wachten om het je familie en vrienden te vertellen? Het liefst bel je ze meteen of nee, beter nog, je knalt het op social media. Kan de hele wereld meegenieten. En omdat jouw volgers je kennen en vertrouwen …

Lees meer
‘Beste contentmarketeers, stop met streven naar schijnwerpers’ Alva van Beek

Dertien-in-een-dozijn-content: in dit vakgebied maken we ons er allemaal schuldig aan. Kwantiteit gaat nog te vaak boven kwaliteit. Van lijstjes tot aan how-to’s: we produceren alsof het onze lieve lust is, terwijl vier op de tien merken niet eens een echte visie op contentmarketing heeft. De propositie lijkt op orde, maar wederom weet 40 procent …

Lees meer
NIMA Masterclass (interview): Over marketing, bureaus en de vloek van het appartementencomplex Alva van Beek

‘Creativity is intelligence having fun’ is misschien wel de beroemdste uitspraak van Albert Einstein die Einstein nooit heeft gedaan (maar afkomstig van een reclamebureau, BrightHouse). De populariteit van het idee dát het van Einstein afkomstig is, illustreert wel perfect dat velen de neiging hebben ‘creativiteit’ te kaderen als een belangrijk onderdeel van een ogenschijnlijk lineair denkproces. En …

Lees meer
Strategisch denken is belangrijker dan het hebben van een strategie Alva van Beek

Slechts 38 procent van de contentmarketing-programma’s heeft een gedocumenteerde strategie. Dan is er nog een fors gedeelte dat wel een strategie zegt te hebben, maar dat blijkbaar niet heeft opgeschreven. En er is een gedeelte dat in ieder geval bewust met de kip zonder kop opereert. Kan allemaal gebeuren natuurlijk. Het lijkt mij toch verstandig …

Lees meer
‘Marketing verdwaalt soms tussen feit en visie’ Alva van Beek

Als marketeer ken je ze vast wel van de congressen die je met enige regelmatig bezoekt: slides met visionaire quotes die je vertellen hoe wij ons werk anders zouden moeten doen. Blauwe oceanen, de ‘crazy people’ van Apple, alles over disruptie en natuurlijk de grensverleggende sporters van Nike. Maar het kan ook anders, zo bleek …

Lees meer
Tom Goodwin: Treat data like a friend down the pub not an idol to pray to Alva van Beek

Too many marketers are asking for data that’s easy to measure and KPIs that are simple to track, rather than really listening to customers and understanding their wants and needs. Hello reader, do you like this piece? Please rate it from one to 10. I’m pretty sure if I sneeze near a bank today I’ll …

Lees meer
(NIMA B2B Marketing) Triple T van B2B: Trust, Transparantie en Technologie Alva van Beek

Eén van de slechte ontwikkelingen binnen het marketingvak is de verbastering en daarmee devaluering van het woord marketing. Direct marketing, online marketing, influencermarketing, digital marketing, interne marketing, affiliate marketing en ga zo maar door. Er is maar één marketing: MARKETING! En daar hoort ook B2B-marketing bij. NIMA B2B-marketeers bespreken geregeld de laatste ontwikkelingen in het …

Lees meer
NIMA Member met korting naar Marketing & Technology 2018 Alva van Beek

Op 6 november vindt het Marketing & Technology Event plaats. Centraal staat dit jaar de vraag hoe nieuwe technologie de marketing-ROI kan verhogen. Gerenommeerde MarTech-professionals die begrijpen dat technologie noodzakelijk is, maar ook geld moet opleveren, bespreken op deze dag acht concrete marketingdeelgebieden: Social/influencers, data, cx, sales, apps, future tech, loyalty en online media – …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.