Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Marketingmanagers TMC bijten zich vast in Kunstmatige Intelligentie Alva van Beek

Op de geruchtmakende ‘Iens voor werkgevers’ Glassdoor werd eerder dit jaar gesteld dat er maar weinig banen zo mooi zijn als die van ‘Marketingmanager’. Dat is weleens anders geweest. Aangevoerde argumentatie: ‘Recruiters said the vast impact of artificial intelligence (AI) and automation meant the nature of the most in-demand and desirable roles would change rapidly …

Lees meer
Hoe ethisch is het toepassen van overtuigingstechnieken? Alva van Beek

Regelmatig komt een bepaalde vraag terug in de opmerkingen bij blogs over overtuigingstechnieken: is het toepassen ervan wel ethisch? Bedrijven proberen ons online en offline op alle mogelijke manieren te overtuigen, soms op slinkse wijze. Wanneer is het netjes en wanneer gaat het richting manipuleren? En wat zijn de oorzaken en gevolgen van het onethisch …

Lees meer
(Column Martin Huisman) Wannabe-marketeers bluffen zich wel naar binnen Alva van Beek

Wie naar een marketingspecialist zoekt, vraagt zelden om een bewijsbaar kennisniveau. Eén blik door de eerste vacatures die je – bijvoorbeeld – op de Nationale Vacaturebank tegenkomt, leert je dat je in het ergste geval moet kunnen laten zien dat je studie Commerciële Economie werd genoemd – diploma geen bezwaar. Op zich is dat prima als …

Lees meer
NIMA Education Day 20 september 2018 – Digital Analytics voor docenten en dummies Alva van Beek

Afgelopen donderdag 20 september heeft NIMA ruim 70 marketingdocenten ontvangen in het kleurrijke kantoor van Google Nederland op de Amsterdamse Zuidas, voor een bijeenkomst die in het teken stond van Digital Analytics. Désireé Simons, manager a.i. NIMA Study Members & Exams, heette de aanwezigen welkom en nam de docenten, die vaak nauw betrokken zijn bij …

Lees meer
Artificial Intelligence voor engagement-marketing Alva van Beek

Dit artikel is het derde en laatste deel van een mini-reeks over artificiële intelligentie in het marketing-domein. In het eerste deel heb ik beschreven waarom de ontwikkeling van AI binnen marketing zijn focus moet verleggen. Kort samengevat leidt de huidige focus op langere termijn tot verwrongen klantrelaties. Dit heb ik in het tweede deel toegelicht aan de hand van …

Lees meer
Korting voor NIMA Members die Voice Conference 2018 bezoeken Alva van Beek

Donderdag 11 oktober organiseert contentbureau Entopic in samenwerking met voice expert Maarten Lens-FitzGerald de Voice Conference 2018, het eerste Nederlandse congres dat zich volledig richt op voice assistants. Marktleiders Amazon en Google zijn vertegenwoordigd en delen hun visie op de toekomst van voice. Nederlandse organisaties die pionieren met spraakgestuurde assistenten, waaronder KLM en NS, delen …

Lees meer
De staat van data-driven marketing in Nederland Alva van Beek

Waar staat data-driven marketing en hoe gaat het zich in 2019 ontwikkelen? De DDMA-commissie Data Decisioning & Engagement heeft vakgenoten hierover ondervraagd en deelt nu alvast een aantal inzichten. Daarmee lopen we vooruit op het Data Driven Marketing Onderzoek 2018, dat pas in november volledig wordt gepresenteerd. Data-driven marketing, het klinkt zo spannend in tijden waarin alles …

Lees meer
DMEXCO 2018: zeven takeaways voor elke marketeer Alva van Beek

Afgelopen week stond ik op DMEXCO, de grootste technologiebeurs voor marketeers in Europa. In een volle Koelnmesse konden beursbezoekers zich laten inspireren door de nieuwste vindingen van techneuten en de laatste inzichten van marketinggoeroes. In zo’n omgeving kan ik het niet nalaten om ondanks mijn drukke schema als standhouder even een ronde langs de velden te …

Lees meer
Jessica Henneman (Talpa/NIMA Digital) ‘Meet the Voice Marketeer’ Alva van Beek

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: de Google Assistent is nu ook beschikbaar in het Nederlands. En zo kun je ‘s ochtends aan je telefoon vragen om het laatste nieuws of de weersvoorspelling. Maar met de opkomst van smart speakers gaat er natuurlijk nog veel meer veranderen. Waar liggen de kansen voor marketeers? Wordt voice-marketing …

Lees meer
(NIMA Oost) ‘In seniorenmarketing is leeftijd juist niet belangrijk’ Alva van Beek

Als marketeer mis je de boot als je nu niet na gaat denken over mature marketing. Volgens Edgar Keehnen moet elke marketeer de strategische keuze maken om iets met dit marktsegment te gaan doen. Het is niet alleen in aantallen het grootste segment, ook het vermogen en inkomen van deze groep is groot. Een gesprek met Edgar Keehnen, …

Lees meer
(NIMA Masterclass) Love brands volgens Diederick Janssens: “Merken om van te houden” Alva van Beek

Innocent, Tony’s, Virgin. Merken met een magic touch, die iedere weldenkende marketeer aan het denken zet. Hoe word je een geliefd bedrijf of een love brand? Hoe krijg je trouwe klanten, open sollicitaties en betrokken medewerkers? Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen begrip opbrengen wanneer je service een keer niet helemaal top was, …

Lees meer
(Recensie) Six batteries of change Alva van Beek

Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer I september 2018 Zoals de titel al aangeeft; een boek over veranderingen. De invalshoek die de auteurs hebben gekozen is die van de bronnen van organisatie-energie. Dit vormt de basis voor een nieuw model. Deze bronnen worden weergegeven in zogenaamde batterijen. Ze zijn ingedeeld in een matrix waarbij …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.