Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Adblockers: wat hebben marketeers er aan? Alva van Beek

Adblockers zijn een uitkomst voor consumenten. Tegelijkerlijk maken ze het werk van marketeers een stuk lastiger. Maar is dat wel zo erg? Het gebruik van adblockers neemt elk jaar toe. 27 procent van de Nederlanders gebruikt een adblocker zodat ze minder online advertenties te zien krijgen. Ik vind het trouwens opvallend dat op mobiele devices slechts 11 procent een …

Lees meer
Hoe je slim kunt meten of media het publiek beïnvloeden Alva van Beek

Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: “The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.” Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van …

Lees meer
En hoe zouden wij in marketing om moeten gaan met waardecreatie? Alva van Beek

De Amerikaanse schilder Jackson Pollock produceerde in 1948 het schilderij ‘No.5’. Pollock die gerekend wordt tot de abstract expressionistische Amerikaanse school had grote invloed op de schilderkunst. Zoals het veel kunstenaars vergaat had Pollock het moeilijk met het leven. Alcohol was zijn vriend en was het niet dankzij de financiële ondersteuning van kunstverzamelaar Peggy Guggenheim dan was …

Lees meer
NIMA Examen A, B, C voortaan gekoppeld aan opleiding Alva van Beek

Vanaf 1 januari 2019 zijn opleidingen voor een Diploma NIMA Basis, A, B of C exclusief te volgen bij een beperkt aantal geselecteerde opleiders. Aan de opleiding wordt voortaan in alle gevallen een NIMA Examen verbonden. Jaarlijks volgen ruim 3.000 mensen een opleiding voor een NIMA Diploma. Om de onafhankelijkheid van de diploma’s te waarborgen …

Lees meer
(Martin de Munnik over neuromarketing) ‘Een sterk merk is het grootste placebo ter wereld’ Alva van Beek

‘In welke van onze zes geheugens wilt u zitten met uw merk?’ vroeg mijn partner Lamme eens aan een klant die een herpositionering van zijn merk overwoog. Geschrokken keek iedereen elkaar aan. ‘In theorie hebben we negen geheugens, maar in drie ervan heeft het merk geen betekenis’ vervolgde de professor zijn les. Het was het …

Lees meer
Are chief customer officers just CMOs in disguise? Alva van Beek

Chief customer officers can be found on the executive board of a growing number of UK brands. In the last few months alone, Pret has hired its first CCO Barnaby Dawe, while his former employer Just Eat replaced his CMO role with a CCO, appointing Peter Duffy from easyJet. Elsewhere, when Hostelworld’s CMO Otto Rosenberger left, Kristof …

Lees meer
Businesses must reposition marketing to attract young talent Alva van Beek

To make marketing an attractive and fulfilling career for young people, change needs to come from within businesses, both in terms of the way marketing is talked about internally and where companies look for new talent. This is one of the aims of the School of Marketing, an education platform launched in partnership with Marketing …

Lees meer
(Blogpost Peeter Verlegh) Colin Kaepernick is een keuze Alva van Beek

Wat ik me afgelopen week opeens afvroeg: zouden de mensen van reclamebureau Wieden+Kennedy voor het weekend putopties voor Nike hebben gekocht? Het zal wel niet mogen, maar ze hadden het kunnen doen. Want ze wisten het. Natuurlijk wisten ze het: deze campagne ging wat losmaken. Ook de schoenenverbranding was waarschijnlijk ingecalculeerd. Sinds de start van de protesten …

Lees meer
(Interview Gijsbregt Vijn) ‘Power of story moet bij de board liggen’ Alva van Beek

Eeuwenoud en modern tegelijk: Storytelling is een marketingcommunicatiefenomeen met een bijzondere geschiedenis. Na begin deze eeuw een wat gereserveerde ontvangst door het vak – verhalen vertellen kunnen we allemaal wel – is het heel hard gegaan. Omdat het werkt, maar ook omdat het interessant is. Marketing is inmiddels vergeven van ‘thought leaders’, ‘purpose thinkers’, ‘archetypes’ …

Lees meer
Aart Lensink: ‘Contentmarketing loopt lichtjaren achter op reclamewereld’ Alva van Beek

De Grand Prix Content Marketing 2018 staat weer voor de deur. Als moderator van de jury hoopt Aart Lensink, directeur van LVB Contentmarketing, op vernieuwend werk met liefst een beetje lef erin. En op de uitreikingsavond op 22 november zit hij aan tafel met een tonic converserend over Feyenoord. De uitreiking van de Grand Prix Content …

Lees meer
Machine learning voor consumer learning Alva van Beek

Artificiële intelligentie is een onderwerp dat veel controverse opwerpt. Technologie-optimisten zien eindeloze mogelijkheden. Technologie-pessimisten zien hel en verdoemenis. Aan beide kanten staan grote namen, bijvoorbeeld Jeff Bezos en Steven van Belleghem enerzijds en Steven Hawking en Elon Musk anderzijds. De meesten van ons vinden artificiële intelligentie voornamelijk ingewikkeld en mysterieus. Voor mezelf komt daar nog …

Lees meer
(blogpost) Marketeer, wat een klotebaan! Alva van Beek

In het Verenigd Koninkrijk gaat een campagne van start om jongeren te interesseren voor een loopbaan in marketing, gedragen door Centaur Media, opleiders Learn Et Al, Pearson College London en een stel prominenten bij marketingbedrijven. Niet de bureaus, maar echte groten als Unilevers CEO Paul Polman en topmarketeers bij organisaties als Direct Line Group, Microsoft, Santander, …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.