Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Afgelopen week stond ik op DMEXCO, de grootste technologiebeurs voor marketeers in Europa. In een volle Koelnmesse konden beursbezoekers zich laten inspireren door de nieuwste vindingen van techneuten en de laatste inzichten van marketinggoeroes. In zo’n omgeving kan ik het niet nalaten om ondanks mijn drukke schema als standhouder even een ronde langs de velden te …
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: de Google Assistent is nu ook beschikbaar in het Nederlands. En zo kun je ‘s ochtends aan je telefoon vragen om het laatste nieuws of de weersvoorspelling. Maar met de opkomst van smart speakers gaat er natuurlijk nog veel meer veranderen. Waar liggen de kansen voor marketeers? Wordt voice-marketing …
Als marketeer mis je de boot als je nu niet na gaat denken over mature marketing. Volgens Edgar Keehnen moet elke marketeer de strategische keuze maken om iets met dit marktsegment te gaan doen. Het is niet alleen in aantallen het grootste segment, ook het vermogen en inkomen van deze groep is groot. Een gesprek met Edgar Keehnen, …
Innocent, Tony’s, Virgin. Merken met een magic touch, die iedere weldenkende marketeer aan het denken zet. Hoe word je een geliefd bedrijf of een love brand? Hoe krijg je trouwe klanten, open sollicitaties en betrokken medewerkers? Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen begrip opbrengen wanneer je service een keer niet helemaal top was, …
Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer I september 2018 Zoals de titel al aangeeft; een boek over veranderingen. De invalshoek die de auteurs hebben gekozen is die van de bronnen van organisatie-energie. Dit vormt de basis voor een nieuw model. Deze bronnen worden weergegeven in zogenaamde batterijen. Ze zijn ingedeeld in een matrix waarbij …
Adblockers zijn een uitkomst voor consumenten. Tegelijkerlijk maken ze het werk van marketeers een stuk lastiger. Maar is dat wel zo erg? Het gebruik van adblockers neemt elk jaar toe. 27 procent van de Nederlanders gebruikt een adblocker zodat ze minder online advertenties te zien krijgen. Ik vind het trouwens opvallend dat op mobiele devices slechts 11 procent een …
Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: “The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.” Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van …
De Amerikaanse schilder Jackson Pollock produceerde in 1948 het schilderij ‘No.5’. Pollock die gerekend wordt tot de abstract expressionistische Amerikaanse school had grote invloed op de schilderkunst. Zoals het veel kunstenaars vergaat had Pollock het moeilijk met het leven. Alcohol was zijn vriend en was het niet dankzij de financiële ondersteuning van kunstverzamelaar Peggy Guggenheim dan was …
Vanaf 1 januari 2019 zijn opleidingen voor een Diploma NIMA Basis, A, B of C exclusief te volgen bij een beperkt aantal geselecteerde opleiders. Aan de opleiding wordt voortaan in alle gevallen een NIMA Examen verbonden. Jaarlijks volgen ruim 3.000 mensen een opleiding voor een NIMA Diploma. Om de onafhankelijkheid van de diploma’s te waarborgen …
‘In welke van onze zes geheugens wilt u zitten met uw merk?’ vroeg mijn partner Lamme eens aan een klant die een herpositionering van zijn merk overwoog. Geschrokken keek iedereen elkaar aan. ‘In theorie hebben we negen geheugens, maar in drie ervan heeft het merk geen betekenis’ vervolgde de professor zijn les. Het was het …
Chief customer officers can be found on the executive board of a growing number of UK brands. In the last few months alone, Pret has hired its first CCO Barnaby Dawe, while his former employer Just Eat replaced his CMO role with a CCO, appointing Peter Duffy from easyJet. Elsewhere, when Hostelworld’s CMO Otto Rosenberger left, Kristof …
To make marketing an attractive and fulfilling career for young people, change needs to come from within businesses, both in terms of the way marketing is talked about internally and where companies look for new talent. This is one of the aims of the School of Marketing, an education platform launched in partnership with Marketing …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.