Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Wat ik me afgelopen week opeens afvroeg: zouden de mensen van reclamebureau Wieden+Kennedy voor het weekend putopties voor Nike hebben gekocht? Het zal wel niet mogen, maar ze hadden het kunnen doen. Want ze wisten het. Natuurlijk wisten ze het: deze campagne ging wat losmaken. Ook de schoenenverbranding was waarschijnlijk ingecalculeerd. Sinds de start van de protesten …
Eeuwenoud en modern tegelijk: Storytelling is een marketingcommunicatiefenomeen met een bijzondere geschiedenis. Na begin deze eeuw een wat gereserveerde ontvangst door het vak – verhalen vertellen kunnen we allemaal wel – is het heel hard gegaan. Omdat het werkt, maar ook omdat het interessant is. Marketing is inmiddels vergeven van ‘thought leaders’, ‘purpose thinkers’, ‘archetypes’ …
De Grand Prix Content Marketing 2018 staat weer voor de deur. Als moderator van de jury hoopt Aart Lensink, directeur van LVB Contentmarketing, op vernieuwend werk met liefst een beetje lef erin. En op de uitreikingsavond op 22 november zit hij aan tafel met een tonic converserend over Feyenoord. De uitreiking van de Grand Prix Content …
Artificiële intelligentie is een onderwerp dat veel controverse opwerpt. Technologie-optimisten zien eindeloze mogelijkheden. Technologie-pessimisten zien hel en verdoemenis. Aan beide kanten staan grote namen, bijvoorbeeld Jeff Bezos en Steven van Belleghem enerzijds en Steven Hawking en Elon Musk anderzijds. De meesten van ons vinden artificiële intelligentie voornamelijk ingewikkeld en mysterieus. Voor mezelf komt daar nog …
In het Verenigd Koninkrijk gaat een campagne van start om jongeren te interesseren voor een loopbaan in marketing, gedragen door Centaur Media, opleiders Learn Et Al, Pearson College London en een stel prominenten bij marketingbedrijven. Niet de bureaus, maar echte groten als Unilevers CEO Paul Polman en topmarketeers bij organisaties als Direct Line Group, Microsoft, Santander, …
De realiteit van de bureauwereld is in transitie: klanten die digitale kunde in huis halen, de strijd om talent, consultancypartijen als nieuwe spelers en de macht van een beperkt aantal digitale spelers. Wat is het beste pad voorwaarts voor bureaus? Samen met negen Nederlandse en internationale bureaus – Pervorm, Oogst, OMG, Iprospect, Strangelove, Brandwebbing, Storm Digital, …
De nieuwe editie van de Nationale MQ Test 2018-2019 staat weer live via www.nima.nl/mq-test! De test is opgebouwd uit 25 meerkeuzevragen afkomstig uit de volgende 5 disciplines: Marketing, Online Marketing, Communicatie, Sales en Onderzoek. Voor de test heb je maximaal 20 minuten de tijd, geeft een globaal inzicht van jouw kennisniveau in de verschillende vakgebieden …
Toen ik studeerde, leerde ik over de waardeketen. In het kort: een producent maakt een grondstof, die verkocht wordt aan de volgende schakel voor het maken van een tussenproduct. Dit product wordt door die volgende schakel in de keten gebruikt voor een eindproduct dat vervolgens via een distributiekanaal aan de consument wordt geleverd. Het onderkennen …
Op woensdag 26 september vindt Dive into Design Sprints plaats. Perspective en Design Sprint Academy (Berlijn) hebben de handen ineengeslagen en organiseren deze Engelstalige masterclass in Spring House Amsterdam. De ins en outs van design sprints worden behandeld en de focus ligt zowel op het begrijpen als ervaren ervan. NIMA-members die deelnemer ontvangen een korting, …
Op donderdag 29 augustus zijn twintig NIMA Register Marketeers aan de slag gegaan voor Stichting ALS. Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS) is één van de meest ernstige en invaliderende aandoeningen van het zenuwstelsel. Nederland telt op dit moment ongeveer 1500 patiënten. De Stichting ALS heeft als missie het vinden van de oorzaak en daardoor ook mogelijk toekomstige behandeling, door het stimuleren …
Vanaf vandaag is de Nationale MQ Test van NIMA editie 2018/2019 weer live. Met deze test toetsen marketeers hun actuele marketingkennis en is het mogelijk om vrienden, collega’s en bekenden uit te dagen om ook de strijd aan te gaan. De test heeft tot doel om professionals in korte tijd een idee te geven of …
De Kinder- en Jeugdreclamecode van Stichting Reclame Code schrijft voor dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn voor kinderen, bijvoorbeeld door een vermelding. De Reclame Code specifieert echter niet hoe deze vermeldingen er precies uit moeten zien – zoals tekst, vorm en kleur. Als gevolg daarvan wordt met name op televisie en op digitale mediaplatformen …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.