Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
On June 6, 2018, Nielsen, a global measurement and data analytics company, released the first annual Nielsen CMO Report. The research for this report is based on interviews and survey data collected from CMOs across the country. While the report highlighted the importance of traditional media, the biggest takeaway is that with so many different marketing channels being …
As part of our 40th birthday celebration, we asked previous editors to sum up marketing and Marketing Week during their time at the helm. Ruth Mortimer was editor in the early 2010s as the impact of digital led to real challenges over scale versus consolidation of power, audience versus context and personal versus personalisation. The …
In today’s competitive marketplace, consumers are empowered to drive a hard bargain. Your audience knows how to get the best price, so it’s easy to get scared into thinking that a shrewd discount strategy is the only tactic that delivers results. That is not the case. An attractive offer might make the perfect incentive to …
Another week, another bit of patchy methodological puffery making the case for brand purpose. This week’s fluff came from Channel 4 and reinforced the fact that our marketing knowledge base is increasingly constructed from undercooked, overstated research that is all about the headline and not about the rigour. The subsequent press release proclaimed that “Channel …
NIMA organiseert op 26 september 2018 de pilot ‘NIMA Business Game‘. De business game is ontwikkeld (onder de naam DIG Business learning game) door Jean-Claude Larréché, Emeritus Professor Marketing en de Alfred H. Heineken Chaired Professor of Marketing bij INSEAD. Larreché is ook de man achter verschillende marketinggerelateerde simulaties zoals Markstrat. Mede-initiatiefnemer van DIG was …
Het past prachtig bij de tijdsgeest waarin het steeds belangrijker lijkt te worden gevonden dat je als bedrijf en merk een positieve bijdrage levert aan mens en maatschappij. Anderzijds heb je als marketeer wel gewoon te maken met targets die liggen op het terrein van omzet, afzet en – als het meezit – ook wat tevreden …
Eerst wat context. Klantgericht innoveren is in mijn beleving de logische derde stap van drie transformatiegolven die op het moment door organisaties aan het waaien zijn. Eerst was er de noodzaak tot digitale transformatie. Organisaties moesten een manier zien te vinden om hun vier P’s in overeenstemming te brengen met de spelregels van de digitale …
Google kondigde aan dat er een verandering onderweg is voor de meting van het referral verkeer voor je website. Google gaat verkeer dat afkomstig is vanuit Google Images, een specifieke URL meegeven. Dit betekent dat website-eigenaren in de toekomst makkelijker kunnen zien of en welke bezoekers via Google Images de website binnenkomen. Google wil hiermee meer …
In de eerste helft van 2018 hebben opnieuw vijf topmarketeers aansluiting gevonden bij het netwerk van NIMA Register Marketeers. Marjolijn Meynen (Bijenkorf), Saskia Egas (ETOS), Hans Peters (Eneco), Dick van der Lecq (Etcetera), Marlijn van Straaten (HMSHost) zijn toegetreden tot ‘de Registers’waarmee de stijgende lijn van 2017 mooi is doorgezet. In dat jaar breidde het …
Het maximaliseren van bereik wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde voor de effectiviteit van reclame. Zo kan het bereik bijvoorbeeld vergroot worden door reclame te maken op drukke pleinen en kruisingen, zoals op Times Square. Studie toont echter aan dat dat het niet altijd effectief is om op dergelijke drukke plekken reclame te maken …
De Adwords scripts-saga gaat verder, met een aantal manieren om meer uit je zoekwoorden en advertenties te halen. We zetten vijf nuttige scripts op een rij, waarmee je een mooie optimalisatieslag kunt maken in je account(s). Met deze scripts bespaar je jezelf een hoop handmatig werk én enorm veel tijd. Een selectie van vijf scripts, die met …
Al een aantal jaar wordt in het UK een zeer relevante onderzoek ‘What Clients Think’ uitgevoerd. Wat willen marketeers die opdrachten verstrekken aan designbureaus? Wat zien zij als toegevoegde waarde van ontwerpers en agencies? Wat kan en moet beter? Het Bureau Nederlandse Ontwerpers (BNO) en NIMA hebben samen met Design Management Netwerk (DMN) het …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.