Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Waarom NMD geen Jongerentrack krijgt en marketingtalent geen segment is Alva van Beek

De NIMA Marketing Day, afgelopen donderdag, was een hit met ruim een derde meer aanwezigen dan een jaar geleden, toen het event zijn eerste editie beleefde. Zes-tien-honderd v/m op een marketingevent, waarvan ook nog eens ruim twee derde ‘marketeer’. Echt marketeer, ‘adverteerders’, zoals reclamemakers ze graag noemen. ‘Mensen die bij Calvé werken’, zoals we ze …

Lees meer
(Recensie) Appie Tomorrow Alva van Beek

Auteur: Rupert Parker Brady Uitgever: Het Boekenschap ISBN:  9789492723123 Eerste druk: 2018 Kernwoorden: retail, ondernemen, shopping, FMCG Boekrecensie door Eric van Arendonk*, Register Marketeer – mei 2018 Het 130 jarig bestaan van Albert Heijn in 2017 is de aanleiding geweest om stil te staan bij de toekomst. Met Appie Tomorrow presenteert Albert Heijn een inspiratiebron …

Lees meer
Dynamische video-advertenties: zo werkt het Alva van Beek

Dynamische video-advertenties zijn video-advertenties die door middel van een geautomatiseerd systeem (software) in meerdere versies verschijnen. Tekstuele elementen, audio, afbeeldingen en scènes worden op basis van data aangepast. Dat levert video’s op die door de doelgroep als relevanter worden ervaren en daarom tot hogere conversies en een verbeterde ROAS leiden. Dynamische video’s worden vaak gemaakt van bestaande …

Lees meer
[interview] ‘Talent speelt een essentiële rol in het begrijpen van de nieuwe wereld’ Alva van Beek

  Als voorzitter van Nima Young Professionals helpt Guido Smit jonge marketeers bij een volgende stap in hun carrière. Hij begeleidt de doelgroep – 25-35 jarigen die toe zijn aan een tweede of derde baan – op zowel sociaal als inhoudelijk vlak. Daarnaast is er voor het Nima een andere rol weggelegd: meer ervaren marketeers …

Lees meer
Mark Ritson: Understanding customers is marketers’ most misunderstood mission Alva van Beek

Forty. Bloody hell! It’s an interesting milestone. Unlike other anniversaries such as your 18th or 21st that are largely ceremonial, you feel your 40th marching up the hill about six months before it arrives. It’s a proper thing. A line in the sand. For Marketing Week it is a very important achievement. The world of marketing has changed …

Lees meer
Marketing- én gelukprofessor Micael Dahlén: ‘Marketeers hebben verplichting mensen gelukkiger te maken’ Alva van Beek

Wat de mens onderscheidt van andere dieren, wat de nadelen van digitale transformatie zijn (schermverslaving) en waar wij mensen gelukkig van worden. Dat zijn drie grote thema’s die Micael Dahlén (45), de rockstar marketingprofessor uit Zweden, aansneed bij zijn opening keynote van Nima Marketing Day 2018. Dahlén, die er niet uitziet als een professor of …

Lees meer
Quality and reputation are key to branded content Alva van Beek

Branded content is an opportunity for media owners when the reputation of the publication itself and content quality are top of mind for readers, according to research by the Financial Times. In partnership with research firm Kadence, the FT study took a two-stage approach, firstly through talking to an online community of 50 high-net-worth individuals …

Lees meer
Waarom Dick van der Lecq naar NMD18 ging (en niet naar Cannes) Alva van Beek

Een opvallende verschijning gisteren op de Nima Marketing Day: Dick van der Lecq. ‘Heb jaartje glamour voor inhoud ingeruild’, zo liet hij weten via Facebook. Dat vraagt om een toelichting. Dick van der Lecq vindt bijscholing belangrijk, ook als je -zoals hij- al dertig jaar in het reclamevak zit. ‘Ik mag mij sinds het begin …

Lees meer
‘NIMA Marketing Day viert het vak’ Alva van Beek

Marketeer is geen vak, het is een levenshouding. Dat klinkt wellicht wat pretentieus, maar dat was wel de boodschap die beklijfde tijdens NIMA Marketing Day 2018, op donderdag 21 juni in DeFabrique. Met rockprofessor Micael Dahlén als opperpriester van het marketing-geloof. De hogere essentie van marketing kwam in veel presentaties terug. Zo trapte NIMA-directeur Martin …

Lees meer
‘Marketing Executive Center – MEC – wordt onderdeel van NIMA’ (Interview) Alva van Beek

De beroepsorganisatie voor bestuurders in marketing, MEC, wordt onderdeel van NIMA. Dat maken de organisaties donderdagmorgen bekend op de NIMA Marketing Day, waar ruim 1.600 marketeers uit het Nederlands bedrijfsleven bijeenkomen. De activiteiten van MEC: ‘Dé ontmoetingsplek voor inspiratie en kennisuitwisseling op het gebied van merk en marketing’, worden voortgezet binnen het Nederlands Instituut voor …

Lees meer
‘Effectiviteit van e-mail als marketingkanaal blijft stabiel’ Alva van Beek

De nieuwe editie van de jaarlijkse Nationale E-mail Benchmark is gepubliceerd. Met een dataset van maar liefst 4,5 miljard verstuurde e-mails in 2017, in 177.000 campagnes door bijna 3.000 bedrijven, biedt het onderzoek inzicht in de effectiviteit van het kanaal e-mail. Wat zijn de belangrijkste trends? Wat is het beste verzendmoment? En wat doet campagneomvang en -frequentie …

Lees meer
De toekomst van digitaal vertrouwen Alva van Beek

Vertrouwen is de bouwsteen van een goede relatie en reputatie, maar legt het bij menig bedrijf toch af tegen andere containerbegrippen als klantvriendelijkheid en efficiency. Hoeveel organisaties belonen hun personeel met vertrouwen? Of hun klanten? Het wordt tijd dat organisaties zich realiseren dat vertrouwen niet slechts een gevoel is. Het begint allemaal bij het meten van …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.