Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Why, and when, marketing research grows old Alva van Beek

Despite the insistence of academics who point to “truths” in advertising research, studies may benefit from carrying an expiration date, according to a paper published in the Journal of Advertising Research (JAR). Marla B. Royne, chair at the University of Memphis Fogelman College of Business and Economics Department of Marketing & Supply Chain Management, outlined …

Lees meer
‘Stop met roeptoeteren over de impact van design’ Alva van Beek

Het gaat goed met design. Ondanks dat zijn we niet tevreden. Al die positieve signalen en ontwikkelingen ten spijt is de samenwerking tussen creatieven en hun opdrachtgevers een onderwerp dat de gemoederen blijft beroeren Het gaat goed met design. De Nederlandse overheid heeft – jaren geleden alweer – de creatieve industrie als één van de …

Lees meer
De Yin & Yang van Data Driven Decision Making Alva van Beek

In het tijdperk met grote ontwikkelingen rondom analytics, vraagt Robert van Ossenbruggen zich af of we niet te veel vertrouwen op data en modellen. Zijn blog is een ode aan de zachte kant van marketing intelligence. We have made exceptional progress in analytics over the last decade. I observe, however, a serious risk: too much …

Lees meer
Grote bedrijven zijn creatief in omzeilen van privacywet GDPR Alva van Beek

Veel grote bedrijven houden zich volstrekt niet aan de net ingevoerde Europese privacywet GDPR. En dat terwijl minister Dekker juist van die grote organisaties zegt te verwachten dat zij helemaal conform de AVG opereren. Een rondgang langs de nodige belangrijke websites leert dat bedrijven vaak heel creatieve oplossingen bedenken, met name via de cookie-melding. Veel …

Lees meer
Zo win je een SpinAward met een banner Alva van Beek

Tijdens de jubilerende twintigste SpinAwards in april dit jaar kreeg de oer-categorie ‘banner’ een eenmalige comeback. Deze (h)erkenning van banners als uiting van creatief vakmanschap is een mooi moment om stil te staan bij de vraag: wat is het geheim van een prijswinnende banner en hoe kan de banner in de toekomst vernieuwend blijven? Lees verder op Marketingfacts

Lees meer
Dit zijn de 16 trends in B2B Marketing volgens PIM en Spotler Alva van Beek

B2B-marketeers focussen steeds minder op de techniek en steeds meer op persoonlijk klantcontact. Dat blijkt uit onderzoek van Platform Innovatie in Marketing (PIM), uitgevoerd door Spotler. Het B2B Marketing Trendrapport van 2018 is gebaseerd op zowel kwantitatief (N=408) als kwalitatief onderzoek; interviews met 11 b2b-marketeers uit verschillende sectoren (namenlijst, zie helemaal onderaan dit artikel). Net als vorig …

Lees meer
‘Maak het meetbaar’: over de terreur van dashboard-management Alva van Beek

Hoe meten we een goed idee? Hoe meten we het vermogen van een groep mensen die iets tot stand brengt dat nog nooit eerder is vertoond? Creativiteit is de brandstof voor elke onderneming en juist creativiteit laat zich moeilijk vangen in cijfers. De afgelopen weken stonden in het teken van de examens. Bij ons tenminste. Na …

Lees meer
WE Fashion en de zeven principes van CEO Joris Aperghis Alva van Beek

Een merk (met zijn merkwaarden) kan ook intern worden gebruikt om een proces van identificatie met het bedrijf tot stand te brengen. Hierdoor wordt er bij de medewerkers een directe link gelegd tussen markt en gedrag. Dit noemen we internal branding. WE Fashion ontving in maart een Dutch Marketing Award in de categorie ‘Internal Branding …

Lees meer
Thomas Barta: Watch out for the swing to short-termism Alva van Beek

There’s no long term without the short term. And when short-term survival is on the agenda, no marketer will win admiration with long-term campaigns. M&S looks like a classic example of marketers who have dropped out of the ‘value creation zone’ (V-zone), where their work matters for both customers and the company. Bousquet-Chavanne’s and Weston’s …

Lees meer
(Interview NIMA Internal Branding) WE Fashion en de zeven principes van CEO Joris Aperghis Alva van Beek

Een merk (met zijn merkwaarden) kan ook intern worden gebruikt om een proces van identificatie met het bedrijf tot stand te brengen. Hierdoor wordt er bij de medewerkers een directe link gelegd tussen markt en gedrag. Dit noemen we internal branding. WE Fashion ontving in maart een Dutch Marketing Award in de categorie ‘Internal Branding …

Lees meer
Liefde voor het mooiste vak ter wereld Alva van Beek

Op donderdag 7 juni sprak voormalig Marketeer of the Year René Repko, in het nog altijd indrukwekkende Experience center van Miele, op het halfjaarlijkse CMO Diner van de NIMA Top Marketing Club. Dat deed hij nadat Directeur Marketing van Miele, Patricia Slootjes, ons meenam in het transformatietraject van Miele van een productgerichte naar een meer …

Lees meer
Advertising on Snapchat: Fleeting fad or marketing goldmine? Alva van Beek

For many brands, Snapchat is probably akin to a circus. From the outside it’s all flashing lights, flying pugs, and dancing hotdogs. But step inside and it all becomes a bit noisy and overwhelming. So where should brands start? It’s been two years since the seven-year-old social media platform decided to let advertisers in, opening up …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.