Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Is netneutraliteit relevant voor Nederlandse marketeers? Alva van Beek

De strijd om een vrij internet, ofwel om Net Neutrality, is een langlopende strijd van de Amerikaanse citizens. Aan deze kant van de oceaan houden we ons er eigenlijk maar weinig mee bezig, maar is dat wel zo slim? Want welke gevolgen heeft het – ook voor ons? Of zou het juist heel zinvol zijn …

Lees meer
The Most In-Demand Marketing Areas of Expertise by Employers Alva van Beek

Most marketing leaders expect to expand their teams this year, with digital talent being the most in demand, according to recent research from McKinley Marketing Partners. The report was based on data from a survey conducted in October 2017 among 329 senior marketers who work for firms in a wide range of B2C and B2B verticals. Some 69% of …

Lees meer
Marketeer of the Year Vincent van den Boogert tweede key note op NIMA Marketing Day 18 Alva van Beek

Hij wilde graag, maar het was nog heel spannend of het ook kón. En het kan. Deze week werd bekend dat Vincent van den Boogert die in maart van dit jaar werd verkozen tot Marketeer of the Year zal spreken als tweede key note op de NIMA Marketing Day, 21 juni as. in De Fabrique …

Lees meer
The forgotten art of customer obsession Alva van Beek

Marketers are increasingly getting stuck in the trap of obsessing about the new, at the cost of obsessing about customers, says Gareth Kay. But, he argues, customer obsession can transform whole industries, as the success of Amazon and Netflix shows. People who know me, know I’m very easily distracted. I’m a sucker for falling down …

Lees meer
Product innovation or marketing strategy: What comes first? Alva van Beek

‘Innovate or die’ is a phrase often used to describe the approach brands must take to stay ahead in an ultra-competitive market characterised by rapidly changing consumer demand. However, the way companies go about driving new product development depends very much on their structure, priorities and where marketing sits within the innovation journey. Marketing’s influence is key …

Lees meer
‘Unieke merkpositie in brein van de klant, dát is online marketing’ Alva van Beek

Online marketing is in tien jaar tijd uitgegroeid tot het belangrijkste component binnen het marketingbudget. De discipline heeft zich bewezen als aanjager van directe verkoop. Tegelijk kapitaliseert online marketing op merkposities die in vele tientallen jaren zijn opgebouwd. Je zou kunnen zeggen dat online marketing gebruik maakt van de kracht van merken, zonder zelf merkwaarde …

Lees meer
‘Consumer insights zijn zowel vriend als vijand’ Alva van Beek

Als marketeer kun je steeds meer van je klant weten, maar tegelijk dringt zich de keerzijde van al die kennis actiever op dan ooit. De heilige graal van big data en customer insights ligt onder een vergrootglas dankzij de Europese privacywet GDPR en de perikelen met Facebook en Cambridge Analytica. Zorgvuldigheid is geboden. Wie had dat …

Lees meer
Column Ina Oome SMP: ‘Je weet nooit voldoende’ Alva van Beek

Door Ina Oome* Ken je klant, ken de markt, alles draait om kennis. Of het nu zelfkennis is of kennis van de markt, het verwerven en vergaren van kennis zorgt ervoor dat je de know how hebt om je doel zo effectief mogelijk te bereiken. Kennis geeft je nu eenmaal inzicht en met de juiste …

Lees meer
(Recensie) THE WOW STARTS NOW Alva van Beek

Elk goed idee heeft een onvergetelijk verhaal Auteur: Theo Hendriks Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers B.V., Amsterdam 2018 ISBN:  978-94-005-0884-2 Eerste druk: 1e oplage 2018 Kernwoorden: Ideeën, Verhalen, storytelling, gereedschappen, Wow-momenten, pitch Boekrecensie door Irene Grotendorst, Register Marketeer I mei 2018 In iedere branche – profit en non-profit – gaat het momenteel over startups innovatie en …

Lees meer
(NMD18) Carola Maassen van den Brink – Libelle: ‘Persona’s en ijkpersonen vind ik geneuzel’ Alva van Beek

In aanloop naar NIMA Marketing Day editie 2018 op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast een paar vragen. Vandaag Carola Maassen van den Brink, Marketing Manager Libelle. Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar? Ik vind het onwijs leuk dat ik op NMD mag …

Lees meer
NIMA Mastercourse Digital Marketing stopt (maar nu echt, althans het dream team) Alva van Beek

Binnen de NIMA-gelederen geldt het sprekerscorps van de Mastercourse Digital Marketing als een soort dream team. Na zeven keer een cyclus van vijf avonden te hebben lesgegeven, rechten Wilbert Pot, Tom Debruyne, Martijn Holtes, Kirsten Jassies, Mischa Coster en Antal de Waij nog één keer de rug voor een laatste serie. Het is nog niet …

Lees meer
Marketingmanagers Top Marketing Club met Schaal+ op zoek naar de millennial-gap Alva van Beek

Hoeveel digital savy T-shaped screenagers heeft een marketingteam dezer dagen rondlopen? De nieuwe generatie marketeers – Gen Z en millennials – denkt over veel alledaagse zaken vaak nét anders dan de generaties die hen voorgingen. Wát hen beweegt, waarom ze wel of niet voor bepaalde organisaties willen werken, wat hun randvoorwaarden zijn, waarom ze ergens …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.