Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Drie hoofdzonden tegen klantgericht innoveren in Finance Alva van Beek

Ik zat deze week naar een keynote te luisteren van een CEO van een Belgische bank. De man schijnt door vakmedia die er verstand van hebben een top-manager te zijn. Hij vertelde over hoe hij van de digitale transformatie van zijn bank zijn levenswerk aan het maken is. Ik merkte dat ik me ontzettend irriteerde …

Lees meer
Employee Advocacy: ‘Medewerkers zijn de nieuwe marketing’ Alva van Beek

Geen marketingmiddel is zo sterk als het heilig geloof van je eigen mensen in hun eigen organisatie en de producten en diensten die ze voortbrengt. In die zin ben jij, met je eigen collega’s het meest krachtige reclamemedium. De kunst is er een plan voor te ontwikkelen, het uit te zetten en te monitoren op …

Lees meer
Stichting IncludeNow wil noodzaak van diversiteit in marketing aantonen Alva van Beek

Met de diversiteit in het marketingvak is het slecht gesteld. Om daar iets aan te veranderen hebben vier marketingprofessionals in april de stichting IncludeNow opgericht. Daaromheen hangt een community van sympathisanten, die meewerkt aan concrete initiatieven, waaronder een online platform. “Als je niet de taal van alle doelgroepen spreekt, dan verkoop je minder producten.” Dit pleidooi …

Lees meer
Rapport: Are you well prepared for a tiebreak? Some tips for B2B marketers and sales people Alva van Beek

De EMC Academic Group is het onderdeel van de European Marketing Confederation dat op geregelde basis artikelen en papers uitgeeft op basis van wetenschappelijk onderzoek naar marketing-gerelateerde onderwerpen. In mei van 2018 verscheen een artikel van de hand van  Professor Marc Logman, part-time Professor aan Leuven University, België en Hasselt University, België. Deze uitgaven worden door …

Lees meer
Vier tips voor doelgroep-targeting via Google AdWords Alva van Beek

De inzet van doelgroep-targeting verandert continu en wordt steeds uitgebreid. Het wordt bijvoorbeeld toegepast door een eigen doelgroep te maken en deze te targeten binnen het zoeknetwerk, door te targeten – via similar audience-lijsten – op mensen die vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep, en via klantenmatch, waarbij gepersonaliseerde advertenties worden getoond aan klanten op basis van …

Lees meer
Geur van versgebakken brood verleidt mensen niet tot aankoop Alva van Beek

Het is hèt voorbeeld als het gaat om geurmarketing: de geur van versgebakken brood. Het zou mensen stimuleren tot aankoop. Uit onderzoek van Monique Vingerhoeds van Wageningen Food & Biobased Research blijkt echter wat anders, tot verrassing van de onderzoekers. ‘We hadden deze uitkomst niet verwacht’, aldus Vingerhoeds. Zij voerde de studie, gepubliceerd in Food Quality …

Lees meer
[NMD2018] Uiterwijk (Fairtrade Original): ‘Een non-profit merk vraagt een andere aanpak’ Alva van Beek

  In aanloop naar Nima Marketing Day editie 2018 op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast een paar vragen. Vandaag Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original. Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar? We hebben het afgelopen jaar gewerkt aan de relaunch van ons merk …

Lees meer
[NMD18] Waar gaat Arthur Simonetti van DSM naar toe op de dag der dagen? Alva van Beek

  Nog 7 weken tot de NIMA Marketing Day editie 2018 op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht. MarketingTribune vroeg marketing director Arthur Simonetti van DSM zijn favoriete sessies met ons te delen. Simonetti: ‘Omdat je veel succesverhalen al kent als je de tijdschriften een beetje leest, heb ik mijn keuze met name laten …

Lees meer
Marketing-check: weet jij hoe je doelgroep beslist? Alva van Beek

Het bereiken van de juiste doelgroep is een belangrijk onderdeel van een (online) marketingstrategie. Maar weet je ook hoe je doelgroep jouw boodschap verwerkt? Lees hoe consumenten informatie verwerken en daaruit (koop)beslissingen maken via de Dual Process Theory. We willen wel eens geloven dat onze beslissing om te kopen afhangen van een zorgvuldige vergelijking van …

Lees meer
Senior marketers demand digital improvement Alva van Beek

A huge majority of global marketing leaders (95%) believe digital media must become more reliable, according to a new survey from the CMO Council, which confirmed widespread industry dissatisfaction with digital media platforms. The study, entitled Engage at Every Stage: An Investigation of Video Activation, also revealed that ongoing news coverage about inaccurate, questionable and false …

Lees meer
(Recensie) Power to the people – Marketing in de zorg Alva van Beek

Auteur: Marian Draaisma, Sjors van Leeuwen Uitgeverij: Pluryn ISBN:  978-90-823403-1-0 Eerste druk: 1e oplage 2018 Kernwoorden: strategie, management, beleid, marketing, online marketing, digitale marketing, marktwerking, zorgmarketing, zorginnovatie, zorgondernemer, e-health   Boekrecensie door Irene Grotendorst, Register Marketeer* – april 2018 Er is en er wordt terecht veel over online marketing geschreven. De wereld verandert door digitalisering …

Lees meer
(Blog Sigrid Drukker SMP/SCP) Waar blijven de marketingtijgers uit de zorg in die Top 100? Alva van Beek

‘Wie bepalen de koers van het marketingvak én maken het verschil?’ Zo luidt de top van De top 100 marketeers 2018. Een overzicht van leiders die vanuit marketingstrategie het verschil maken. Een indrukwekkende lijst die aangevoerd wordt door de CEO & CCO van ING Nederland. Het is Vincent van den Boogert van harte gegund, daar …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.