Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Blog Judith Verhoef SMP) 6 Growth Hacking learnings Alva van Beek

Growth Hacking is alweer een paar jaar een bekende term in online marketingland (dus geen hype meer). Er zijn genoeg boeken over te vinden: Hacking Growth, Growth Hacker Marketing, Fail Fast/Fail Often, Traction, etc. Maar wie heeft er tijd om ál die boeken te lezen? Ik ben voor de samenvatting gegaan met de lees-hack Blinkist. Om te …

Lees meer
Why brand experience share (BES) should be at the centre of budget planning Alva van Beek

In a marketing environment where greater emphasis is being placed on customer experience, marketers need to consider adopting a measure for share of brand experience rather than continuing to rely on share of voice. Writing in the April issue of Admap, Leonie Galliford, head of insight at Zenith UK, acknowledges research showing that share of …

Lees meer
Spreekt op #NMD18: Bas Brinkman van BinckBank – ‘Mijn fascinatie zit bij meetbaarheid’ Alva van Beek

  In aanloop naar de NIMA Marketing Day op 21 juni as in Utrecht spreekt de redactie van MarketingTribune met spraak en smaakmakers uit het sprekersprogramma. Vandaag Bas Brinkman, Manager Marketing & Communications BinckBank. Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar? Altijd leuk om te delen waar je mee bezig bent! …

Lees meer
CMO-principe voor customer data: niet omdat het kan, maar omdat het deugt Alva van Beek

Zeer recent had ik een interessante ontmoeting met een twintigtal top-CMO’s van Nederlandse bodem. De vraag die ik aan hen stelde: hoe gaan zij, anno 2018, om met het datafenomeen. In meerdere opzichten uitermate actueel. Actueel vanuit Europese regulering, actueel vanwege een enorme schaarste aan data-talent en wellicht het meest actueel door de recente Facebook-situatie: …

Lees meer
Omzeil de nadelen die kleven aan conversie-attributie Alva van Beek

Tot nog maar pas geleden was de wereld ingericht op last-click conversie-attributie. Heel kort door de bocht gezegd: het laatste kanaal dat een bezoeker aanlevert, krijgt 100 procent van de waarde. Dat dit in veel situaties niet ideaal is, moge duidelijk zijn. Maar wat wél ideaal is blijft onduidelijk. Conversie-attributie lijkt nu helemaal in de mode en …

Lees meer
‘Rockstar Professor’ Micael Dahlén eerste keynote voor NIMA Marketing Day 18 Alva van Beek

Hij lijkt rechtstreeks weggelopen uit een bloedstollende Zweedse misdaadserie en voedt die associatie graag nog wat door zijn ronduit excentrieke looks, gedrag en keuze van zijn ‘studieobjecten’, maar in het dagelijks leven is Micael Dahlén echt Professor of marketing and consumer behavior aan de Stockholm School of Economics in Zweden. Deze week werd bekend dat …

Lees meer
Boekrecensies Register Marketeers voortaan ook op Marketingfacts Alva van Beek

De recensies van actuele in Nederland verschenen marketingliteratuur zijn voortaan ook te vinden op Marketingfacts, dat sinds twee maanden als gezamenlijke onderneming van NIMA en vakmedia-uitgever BBP werkt aan uitbouw tot dé user generated marketing-hub van Nederland. De recensies, die worden verzorgd door een vaste groep Register Marketeers, verschijnen ook op NIMA.nl, maar via M! …

Lees meer
Targeting op custom intent: zo werkt het Alva van Beek

Met de introductie van ‘custom intent’ als methode voor doelgroep-targeting binnen Google DoubleClick is display weer een stuk interessanter geworden. Naast de mogelijkheid om te targeten op basis van Google-affiniteitsgroepen en andere doelgroepen, kun je nu ook je eigen koopintentie-doelgroep vormgeven en bereiken. Weet jij welke zoektermen en URL’s je doelgroep gebruikt in zijn zoektocht naar een …

Lees meer
The secret of successful CMOs: it’s all about demand Alva van Beek

If strategy, and advertising more broadly, is going to have a voice at the top table, it needs to speak in a language that the money men understand: demand. Here, Oliver Joyce, a partner at Mindshare Worldwide, explores how advertising can reframe the conversation. Simple truths, whether in ads or conversation, can stop people in …

Lees meer
Innovation, creativity and packing a punch: What makes marketing effective Alva van Beek

Effectiveness is the key measure by which all marketing should be judged, but what is the secret to creating effective marketing? While it clearly depends on the brand and its objectives, there are threads that run through the best marketing, whether it’s a clear strategy, a creative idea that stands out from the crowd or results …

Lees meer
Four pillars for digital brand-building Alva van Beek

Many brands continue to see digital as primarily a response-led medium, but digital channels, when used well, can play a fundamental and complementary role in brand building, an industry figure maintains. In a WARC Best Practice paper, How digital channels can help build a brand, Oliver Feldwick, head of digital strategy at The&Partnership London, explains that …

Lees meer
Huub van Kesteren SMP – Canon Nederland: ‘Investeer in jezelf’ Alva van Beek

De diverse disciplines binnen marketing hebben te maken met snel veranderende speelvelden. De veranderingen raken de kern van het aanbod, de wijze waarop het aanbod aan de markt wordt aangeboden en door de markt wordt afgenomen. Producten en diensten die gisteren nog relevant en onderscheidend waren, zijn vandaag alweer verouderd. Nieuwe technologieën in combinatie met …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.