Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Nieuwe Adformatie gelanceerd; NIMA blijft betrokken Alva van Beek

Afgelopen donderdag zijn zowel de nieuwe site als het nieuwe tijdschrift van Adformatie gelanceerd. De titel die voorheen met name over marketing, reclame en media schreef en tweewekelijks in print verscheen wordt een maandblad over marketing, media, creatie én communicatie. ‘Door technologie en digitalisering is het vak ingrijpend veranderd en zijn de grenzen tussen de vakgebieden …

Lees meer
Advertising’s uncanny valley: The personalisation tightrope Alva van Beek

The recent Facebook and Cambridge Analytica scandal is a prime example of this – data being skimmed from users who were unaware and without their permission – but this is a symptom of a wider problem. Witness Alexa’s cackle and the ongoing paranoia that the likes of Amazon and Google are listening in on our conversations. There’s …

Lees meer
Email marketing is undergoing something of a “rebirth” Alva van Beek

Email marketing may not be seen as the most exciting channel – it is often referred to as a little tired and uninspiring – but nevertheless it remains central to many brands’ communications strategies. And while some predicted its demise a few years ago when social media became increasingly dominant, its death is by no …

Lees meer
(Recensie) De logica van geluk – Ontdek de formule Alva van Beek

Auteur: Mo Gawdat Uitgeverij Brandt ISBN: 978 94 92037 657 Eerste druk: juli 2017 Geen marketingboek. Een persoonlijke analyse met ervaringen in de zoektocht naar geluk. Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis RM, maart 2018 Als een voormalig Chief Business Officer van Google (X) een formule heeft bedacht om 10 miljoen mensen gelukkig te maken, weet je dat …

Lees meer
EMC-rapport: ‘Can rewarded engagement lead to more loyalty?’ Alva van Beek

Professor Yolanda Jordaan Head of Department of Marketing Management at University of Pretoria deed onderzoek naar de inzet en het gebruik van social media om brand engagement te verhogen. De European Marketing Confederation, koepel van Europese marketing-beroepsverenigingen waarbij NIMA is aangesloten, publiceerde een rapport met haar bevindingen: Many companies implement loyalty programmes to create a …

Lees meer
Spotify is ramping up its advertising opportunities: Here’s what you need to know Alva van Beek

Today Spotify will embark on one of the most hotly anticipated initial public offerings (IPOs) since Twitter went public in 2013 and Snapchat started selling shares back in 2017. The Swedish streaming service has taken an unconventional approach, opting for a direct listing which circumvents the cost of an IPO by simply enabling existing shares …

Lees meer
Adformatie’s complete Top 100 Marketeers 2018 Alva van Beek

Wie bemachtigde dit jaar een plekje in de ranglijst van de 100 beste marketeers? Lees hier alle nieuwkomers, stijgers en dalers. Donderdagavond werd de jaarlijkse Marketeer of the Year bekend gemaakt tijdens de Dutch Marketing Awards, de jaarlijkse awardshow van Adformatie, NIMA en PIM. Vincent van den Boogert werd uitgeroepen tot Marketeer of the year …

Lees meer
Liever databedreven dan datagedreven Alva van Beek

Gedreven marketing is mooi, datagedreven marketing iets minder mooi. Want zeg nou zelf: je zit toch wel graag zelf achter het stuur van je merk? Daarom is het belangrijker om databedreven te zijn dan datagedreven. Dankzij mijn werk bij Marketingfacts in de afgelopen jaren, ben ik ze vaak tegengekomen: gedreven marketeers. Vrouwen en mannen die met veel …

Lees meer
Search Overtakes Social as Top Traffic Driver to Websites Alva van Beek

Search engines drove more total traffic than social networks to websites in 2017 for the first time in three years, according to recent research from Shareaholic. The report was based on 2017 Shareaholic data from 400+ million users who visited 250,000+ mobile and desktop sites in a range of verticals, including food, tech, design, fashion/beauty, marketing, sports, parenting, religion, …

Lees meer
Dit werkt wel (en niet) bij beïnvloeding van consumentengedrag Alva van Beek

“Eigenlijk best gek hè… dat je op veel meer plekken sigaretten kunt kopen dan brood?” De anti-rookcampagne is een voorbeeld van een subtiele uiting om ‘ongewenst’ gedrag aan te kaak te stellen. De (rokende) consument wordt via kleine, opvallende feitjes aangezet tot nadenken, om vervolgens zelf de conclusie te trekken dat roken abnormaal is. Bijna iedere …

Lees meer
Sterkste groei A-merken in negen jaar Alva van Beek

De top honderd grootste A-merken heeft vorig jaar een omzetgroei van 2,6 procent geboekt. Dat is de sterkste stijging sinds de crisis, blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI. A-merken groeien beduidend sterker dan private labels, die hun omzet exclusief vers met 0,8 procent zagen toenemen. Winnende merken danken hun groei volgens IRI …

Lees meer
Rituals wint jaarprijs voor Beste Marketingbedrijf van Nederland Alva van Beek

Dutch Marketing Awards 2018: ‘Iconisch merk heeft consistent merkbeeld en formule neergezet’   Donderdagavond 29 maart is bekendgemaakt welke Nederlandse bedrijven vorig jaar de grootste marketingprestatie hebben geleverd en welke individuele marketeers de beste van Nederland waren. Met ongeveer 350 aanwezige marketeers was de uitreiking en vierde editie van de Dutch Marketing Awards in Amsterdam …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.