Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Hoeveel digital savy T-shaped screenagers heeft een marketingteam dezer dagen rondlopen? De nieuwe generatie marketeers – Gen Z en millennials – denkt over veel alledaagse zaken vaak nét anders dan de generaties die hen voorgingen. Wát hen beweegt, waarom ze wel of niet voor bepaalde organisaties willen werken, wat hun randvoorwaarden zijn, waarom ze ergens …
Marketing-freelancerscollectief The Free Force organiseert op 30 mei een bijeenkomst waarin de samenwerking tussen freelancers, freelance-collectieven en de overige marketingdienstverleners centraal staat. Members van NIMA mogen zich hieraan kosteloos deelnemen en kunnen zich desgewenst aanmelden. De organisatie van het event licht dit alsvolgt toe: ‘Marketeers werken steeds vaker rechtstreeks met freelancers. Een ontwikkeling die …
Ik zat deze week naar een keynote te luisteren van een CEO van een Belgische bank. De man schijnt door vakmedia die er verstand van hebben een top-manager te zijn. Hij vertelde over hoe hij van de digitale transformatie van zijn bank zijn levenswerk aan het maken is. Ik merkte dat ik me ontzettend irriteerde …
Geen marketingmiddel is zo sterk als het heilig geloof van je eigen mensen in hun eigen organisatie en de producten en diensten die ze voortbrengt. In die zin ben jij, met je eigen collega’s het meest krachtige reclamemedium. De kunst is er een plan voor te ontwikkelen, het uit te zetten en te monitoren op …
Met de diversiteit in het marketingvak is het slecht gesteld. Om daar iets aan te veranderen hebben vier marketingprofessionals in april de stichting IncludeNow opgericht. Daaromheen hangt een community van sympathisanten, die meewerkt aan concrete initiatieven, waaronder een online platform. “Als je niet de taal van alle doelgroepen spreekt, dan verkoop je minder producten.” Dit pleidooi …
De EMC Academic Group is het onderdeel van de European Marketing Confederation dat op geregelde basis artikelen en papers uitgeeft op basis van wetenschappelijk onderzoek naar marketing-gerelateerde onderwerpen. In mei van 2018 verscheen een artikel van de hand van Professor Marc Logman, part-time Professor aan Leuven University, België en Hasselt University, België. Deze uitgaven worden door …
De inzet van doelgroep-targeting verandert continu en wordt steeds uitgebreid. Het wordt bijvoorbeeld toegepast door een eigen doelgroep te maken en deze te targeten binnen het zoeknetwerk, door te targeten – via similar audience-lijsten – op mensen die vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep, en via klantenmatch, waarbij gepersonaliseerde advertenties worden getoond aan klanten op basis van …
Het is hèt voorbeeld als het gaat om geurmarketing: de geur van versgebakken brood. Het zou mensen stimuleren tot aankoop. Uit onderzoek van Monique Vingerhoeds van Wageningen Food & Biobased Research blijkt echter wat anders, tot verrassing van de onderzoekers. ‘We hadden deze uitkomst niet verwacht’, aldus Vingerhoeds. Zij voerde de studie, gepubliceerd in Food Quality …
In aanloop naar Nima Marketing Day editie 2018 op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast een paar vragen. Vandaag Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original. Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar? We hebben het afgelopen jaar gewerkt aan de relaunch van ons merk …
Nog 7 weken tot de NIMA Marketing Day editie 2018 op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht. MarketingTribune vroeg marketing director Arthur Simonetti van DSM zijn favoriete sessies met ons te delen. Simonetti: ‘Omdat je veel succesverhalen al kent als je de tijdschriften een beetje leest, heb ik mijn keuze met name laten …
Auteur: Marian Draaisma, Sjors van Leeuwen Uitgeverij: Pluryn ISBN: 978-90-823403-1-0 Eerste druk: 1e oplage 2018 Kernwoorden: strategie, management, beleid, marketing, online marketing, digitale marketing, marktwerking, zorgmarketing, zorginnovatie, zorgondernemer, e-health Boekrecensie door Irene Grotendorst, Register Marketeer* – april 2018 Er is en er wordt terecht veel over online marketing geschreven. De wereld verandert door digitalisering …
‘Wie bepalen de koers van het marketingvak én maken het verschil?’ Zo luidt de top van De top 100 marketeers 2018. Een overzicht van leiders die vanuit marketingstrategie het verschil maken. Een indrukwekkende lijst die aangevoerd wordt door de CEO & CCO van ING Nederland. Het is Vincent van den Boogert van harte gegund, daar …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.