Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Auteur: Marian Draaisma, Sjors van Leeuwen Uitgeverij: Pluryn ISBN: 978-90-823403-1-0 Eerste druk: 1e oplage 2018 Kernwoorden: strategie, management, beleid, marketing, online marketing, digitale marketing, marktwerking, zorgmarketing, zorginnovatie, zorgondernemer, e-health Boekrecensie door Irene Grotendorst, Register Marketeer* – april 2018 Er is en er wordt terecht veel over online marketing geschreven. De wereld verandert door digitalisering …
‘Wie bepalen de koers van het marketingvak én maken het verschil?’ Zo luidt de top van De top 100 marketeers 2018. Een overzicht van leiders die vanuit marketingstrategie het verschil maken. Een indrukwekkende lijst die aangevoerd wordt door de CEO & CCO van ING Nederland. Het is Vincent van den Boogert van harte gegund, daar …
Growth Hacking is alweer een paar jaar een bekende term in online marketingland (dus geen hype meer). Er zijn genoeg boeken over te vinden: Hacking Growth, Growth Hacker Marketing, Fail Fast/Fail Often, Traction, etc. Maar wie heeft er tijd om ál die boeken te lezen? Ik ben voor de samenvatting gegaan met de lees-hack Blinkist. Om te …
In a marketing environment where greater emphasis is being placed on customer experience, marketers need to consider adopting a measure for share of brand experience rather than continuing to rely on share of voice. Writing in the April issue of Admap, Leonie Galliford, head of insight at Zenith UK, acknowledges research showing that share of …
In aanloop naar de NIMA Marketing Day op 21 juni as in Utrecht spreekt de redactie van MarketingTribune met spraak en smaakmakers uit het sprekersprogramma. Vandaag Bas Brinkman, Manager Marketing & Communications BinckBank. Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar? Altijd leuk om te delen waar je mee bezig bent! …
Zeer recent had ik een interessante ontmoeting met een twintigtal top-CMO’s van Nederlandse bodem. De vraag die ik aan hen stelde: hoe gaan zij, anno 2018, om met het datafenomeen. In meerdere opzichten uitermate actueel. Actueel vanuit Europese regulering, actueel vanwege een enorme schaarste aan data-talent en wellicht het meest actueel door de recente Facebook-situatie: …
Tot nog maar pas geleden was de wereld ingericht op last-click conversie-attributie. Heel kort door de bocht gezegd: het laatste kanaal dat een bezoeker aanlevert, krijgt 100 procent van de waarde. Dat dit in veel situaties niet ideaal is, moge duidelijk zijn. Maar wat wél ideaal is blijft onduidelijk. Conversie-attributie lijkt nu helemaal in de mode en …
Hij lijkt rechtstreeks weggelopen uit een bloedstollende Zweedse misdaadserie en voedt die associatie graag nog wat door zijn ronduit excentrieke looks, gedrag en keuze van zijn ‘studieobjecten’, maar in het dagelijks leven is Micael Dahlén echt Professor of marketing and consumer behavior aan de Stockholm School of Economics in Zweden. Deze week werd bekend dat …
De recensies van actuele in Nederland verschenen marketingliteratuur zijn voortaan ook te vinden op Marketingfacts, dat sinds twee maanden als gezamenlijke onderneming van NIMA en vakmedia-uitgever BBP werkt aan uitbouw tot dé user generated marketing-hub van Nederland. De recensies, die worden verzorgd door een vaste groep Register Marketeers, verschijnen ook op NIMA.nl, maar via M! …
Met de introductie van ‘custom intent’ als methode voor doelgroep-targeting binnen Google DoubleClick is display weer een stuk interessanter geworden. Naast de mogelijkheid om te targeten op basis van Google-affiniteitsgroepen en andere doelgroepen, kun je nu ook je eigen koopintentie-doelgroep vormgeven en bereiken. Weet jij welke zoektermen en URL’s je doelgroep gebruikt in zijn zoektocht naar een …
If strategy, and advertising more broadly, is going to have a voice at the top table, it needs to speak in a language that the money men understand: demand. Here, Oliver Joyce, a partner at Mindshare Worldwide, explores how advertising can reframe the conversation. Simple truths, whether in ads or conversation, can stop people in …
Effectiveness is the key measure by which all marketing should be judged, but what is the secret to creating effective marketing? While it clearly depends on the brand and its objectives, there are threads that run through the best marketing, whether it’s a clear strategy, a creative idea that stands out from the crowd or results …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.