Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Thomas Barta: Leading your boss and colleagues matters more than leading your team Alva van Beek

Leadership. If there were a prize for the world’s most overused word, I’d give it to leadership. Yet much of today’s leadership buzz still points in one direction: downwards – leading your team. The perplexing truth is that leading your bosses and colleagues may be more important. Let’s step back in time. In the early …

Lees meer
Claudia Willvonseder, CMO, IKEA: ‘A well-executed brand purpose is about showing, not telling.’ Alva van Beek

Claudia Willvonseder is the CMO at IKEA and is the chair of the Effective Use of Brand Purpose category at the 2018 WARC Awards. Here, she talks about IKEA’s purpose, the importance of employee engagement and why brands are like glass boxes. What does brand purpose done well look like? When it shines through each …

Lees meer
Waarom onderzoek als aparte discipline geen bestaansrecht heeft Alva van Beek

Over Design Thinking en de radicaal veranderende rol van customer insights Design Thinking is hot. Dat blijkt wel uit de massale belangstelling tijdens MIE2018 voor de masterclass die Richard Alker en Markus Leineweber van onderzoeksbureau Perspective geven : ‘Design thinking, de radicaal veranderende rol van customer insights’. Op zich is die belangstelling verrassend. Design Thinking …

Lees meer
Jongerenmarketeer, staar je niet blind op het nieuwste socialmedia-kanaal Alva van Beek

Hoe eerder social media als Snapchat en Instagram een plek krijgen in de mediastrategie hoe beter, denkt de jongerenmarketeer. Social media en jongeren zijn tenslotte de beste vrienden… Maar om als merk echt iets te bereiken op social, moet je wel begrijpen waarom jongeren een medium gebruiken. Aansluiting op het gedrag en de gewoonten van …

Lees meer
Stichting Reclame Code (RCC) herschrijft Reclamecode Social Media Alva van Beek

De Reclamecode Social Media uit 2014 geeft regels en handvatten (zoals het gebruik van #spon en #adv) voor herkenbaarheid van reclame via alle social media, waaronder Facebook, Instagram en YouTube. Praktijk Eind vorig jaar is de evaluatie van deze reclamecode van start gegaan. Aan de hand van een vragenlijst die is gestuurd aan de achterban …

Lees meer
‘Een goede marketeer wordt snel verliefd’ Alva van Beek

Marc van Eck, managing partner van Business Openers en voorzitter van College van Register Marketeers, meent dat marketing op strategisch niveau beter op de kaart staat in de directiekamer dan pakweg vijf jaar geleden. Daar wilde MarketingOnline graag wat meer over weten. Het draait minder om dat wat de marketingafdeling doet (folders produceren, filmpjes maken …

Lees meer
Test in 15 minuten je marketingkennis Alva van Beek

De stofwolken van de jaarwisseling zijn gaan liggen, de goede voornemens weer zorgvuldig opgeborgen en veel marketeers zijn overgegaan tot de orde van de dag. Intussen maakt ook Team NIMA de balans op en eind 2017 zijn we blijven steken op 400 deelnemers aan de snelle marketing-scan in de vorm van de MQ-test die in …

Lees meer
How Emotional Marketing in B2B Drives Customers (Even If You Think It Doesn’t) Alva van Beek

In the world of marketing, there’s a misperception that B2B marketing is serious and logical and that B2C marketing is fun and creative. Though B2B marketers may need a deeper understanding of technology and they may have more limits placed on their creativity, the role emotions play in both B2B and B2C marketing is strikingly …

Lees meer
Tex Gunning Leaseplan: ‘Alles in deze industrie staat ter discussie’ Alva van Beek

Ceo Tex Gunning haalde de creatieven van Etcetera een jaar lang in huis. Tex Gunning nam geen halve maatregelen om LeasePlan wereldwijd naar een volgende fase in business te brengen. Binnen een jaar stond er een compleet nieuwe belofte, aangevuld met een disruptief nieuw businessmodel. Om dat voor elkaar te krijgen, bivakkeerden strategen en creatieven …

Lees meer
(Column Martin Huisman): Hé hyperspecialist: ‘get your marketing-T in shape!’ Alva van Beek

Sinds een jaar of wat duikt links en rechts het fenomeen T-shaped-marketeer op. Heel kort door de bocht omschrijft dat een professional die én de basics van het marketingvak – niet alléén online marketing – goed onder de knie heeft, gecombineerd met een hyperspecialisme. Zeg iemand met een algemeen NIMA A of B-niveau die daarbij …

Lees meer
Van Belleghem tot NIMA B2B: ‘Digital revolution, lead or die?’ Alva van Beek

Inspired by the leaders. Steven Van Belleghem liet voor 100 ervaren b2b marketeers het jaar ontzettend goed beginnen bij 3M. Hij liet er ook geen twijfel over: als b2b marketeer heb je anno 2018 maar één obsessie nodig: je eindklant in het vizier. ‘Platforms are eating the world’. De leader power ligt in de VS …

Lees meer
Harjot Singh (McCann): “Brands have more power to change the world than governments do.” Alva van Beek

What would you say to the many cynics of brand purpose strategies that argue that it is a fad that is falling out of fashion? If someone is going to default to cynicism as a first response, that’s quite immature. You don’t get to deem the very premise of purpose a failure – after a …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.