Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Welke strategieën zijn er voor corporate branding op social media? Alva van Beek

Wat zijn de strategieën die bedrijven kunnen inzetten bij het vertalen van hun corporate branding naar social media? Die vraag stond op 6 februari centraal bij de presentatie van de 75e SWOCC-publicatie Corporate branding en consumenten op social media. In de UvA presenteerde universitair docent Theo Araujo zijn bevindingen. Daarna volgden twee praktijkcases: Jeroen van de Ven presenteerde de nieuwe …

Lees meer
Dutch Marketing Awards 2018: Dit zijn de finalisten Alva van Beek

Amsterdam, 7 februari 2018 – Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. Onder leiding van juryvoorzitter Marc van Eck heeft de vakjury de finalisten gekozen in de categorieën Start Up, Scale Up, Marketing Company en Internal Branding Company of the Year. Susanne van …

Lees meer
Waarom de CMO meer verstand van HR moet hebben Alva van Beek

De economie trekt flink aan en dat toont zich in de cijfers over de arbeidsmarkt. De werkloosheid zakte eind 2017 onder de 400.000. Tegelijkertijd stonden er eind 2017 nog 213.000 vacatures open. Meer banen dan mensen betekent krapte op de arbeidsmarkt. De war for talent woedt in alle hevigheid. Veel marketeers voelen zich hier niet …

Lees meer
Waarom marketeers moeten kijken naar cultuur en niet naar regio Alva van Beek

In marketingcommunicatie is de wereld ingedeeld in regio’s, maar per land zijn de culturele verschillen enorm. Dan kun je er met je campagne behoorlijk naast zitten. MediaCom heeft in samenwerking met de experts van Hofstede Insights zeer uitgebreid wereldwijd de ‘Cultural Connections’ onderzocht. Jasper Bronner presenteert een aantal inzichten komende donderdag tijdens het MWG Mediacongres. MediaCom …

Lees meer
EMC-publicatie Gerrit van Bruggen – The Connected Consumer Alva van Beek

The European Marketing Confederation – waar NIMA deel van uitmaakt – publiceert regelmatig papers van vooraanstaande marketingwetenschappers die met steun van het EMC onderzoek verrichten naar actuele marketingvraagstukken. Deze publicatie verscheen in februari 2018: Introduction: Information Technology and Marketing Advances in Information Technology (IT) have greatly affected the marketing function, creating opportunities as well as …

Lees meer
(Interview Luuk Ros) ‘Marketeer, blijf in beweging!’ Alva van Beek

Dit interview door Lucas Boon met Luuk Ros, Manager Content & Business van NIMA, verscheen in MarketingTribune 1 2018 Werkgevers hebben te weinig aandacht voor scholing van de marketeer, zo blijkt uit recent onderzoek (oktober 2017) van beroepsvereniging Nima. Van de 687 ondervraagde marketeers gaf bijna 42 procent aan onvoldoende te worden geadviseerd op het …

Lees meer
‘The role of the marketer has changed, shouldn’t the marketing model?’ Alva van Beek

‘Change is a constant’, a mantra that is constantly bandied around the marketing industry. When marketing leaders discuss organisational change they offer exciting and insightful suggestions to shake up inertia and unlock potential within businesses. However, while the descriptors “agile”, “nimble”, “people-centric” and “dynamic” are often discussed in terms of cultural change and structure, the …

Lees meer
Rob Beltman (H3ROES): “Marketeer, ken je plek!” Alva van Beek

Marketeers zouden minder bezig moeten zijn met de marketing van de organisatie en meer met de organisatie van marketing.” Dit is een gevleugelde uitspraak van Rob Beltman (H3ROES), winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2017 met zijn boek ‘De marketingorganisatie van de toekomst’. Marketing is als vakgebied ontzettend breed en dynamisch geworden. In Arnhem betoogde …

Lees meer
NIMA en NEVI slaan handen ineen voor register MyCareer Alva van Beek

Amsterdam/Zoetermeer, 5 februari 2018 – Vanaf nu is er een centrale plaats waar de diploma’s van zowel beroepsvereniging NEVI – voor inkoopprofessionals – en NIMA – voor marketingprofessionals – worden getoond.  Op www.mycareer.nl garanderen NEVI en NIMA de echtheid van de getoonde diploma’s. Daarnaast worden de gediplomeerde professionals in de gelegenheid gesteld zich extra te …

Lees meer
Claudia Willvonseder, CMO, IKEA: ‘A well-executed brand purpose is about showing, not telling.’ Alva van Beek

Claudia Willvonseder is the CMO at IKEA and is the chair of the Effective Use of Brand Purpose category at the 2018 WARC Awards. Here, she talks about IKEA’s purpose, the importance of employee engagement and why brands are like glass boxes. What does brand purpose done well look like? When it shines through each …

Lees meer
Waarom onderzoek als aparte discipline geen bestaansrecht heeft Alva van Beek

Over Design Thinking en de radicaal veranderende rol van customer insights Design Thinking is hot. Dat blijkt wel uit de massale belangstelling tijdens MIE2018 voor de masterclass die Richard Alker en Markus Leineweber van onderzoeksbureau Perspective geven : ‘Design thinking, de radicaal veranderende rol van customer insights’. Op zich is die belangstelling verrassend. Design Thinking …

Lees meer
Jongerenmarketeer, staar je niet blind op het nieuwste socialmedia-kanaal Alva van Beek

Hoe eerder social media als Snapchat en Instagram een plek krijgen in de mediastrategie hoe beter, denkt de jongerenmarketeer. Social media en jongeren zijn tenslotte de beste vrienden… Maar om als merk echt iets te bereiken op social, moet je wel begrijpen waarom jongeren een medium gebruiken. Aansluiting op het gedrag en de gewoonten van …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.