Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Marketeers zouden minder bezig moeten zijn met de marketing van de organisatie en meer met de organisatie van marketing.” Dit is een gevleugelde uitspraak van Rob Beltman (H3ROES), winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2017 met zijn boek ‘De marketingorganisatie van de toekomst’. Marketing is als vakgebied ontzettend breed en dynamisch geworden. In Arnhem betoogde …
Amsterdam/Zoetermeer, 5 februari 2018 – Vanaf nu is er een centrale plaats waar de diploma’s van zowel beroepsvereniging NEVI – voor inkoopprofessionals – en NIMA – voor marketingprofessionals – worden getoond. Op www.mycareer.nl garanderen NEVI en NIMA de echtheid van de getoonde diploma’s. Daarnaast worden de gediplomeerde professionals in de gelegenheid gesteld zich extra te …
Leadership. If there were a prize for the world’s most overused word, I’d give it to leadership. Yet much of today’s leadership buzz still points in one direction: downwards – leading your team. The perplexing truth is that leading your bosses and colleagues may be more important. Let’s step back in time. In the early …
Claudia Willvonseder is the CMO at IKEA and is the chair of the Effective Use of Brand Purpose category at the 2018 WARC Awards. Here, she talks about IKEA’s purpose, the importance of employee engagement and why brands are like glass boxes. What does brand purpose done well look like? When it shines through each …
Over Design Thinking en de radicaal veranderende rol van customer insights Design Thinking is hot. Dat blijkt wel uit de massale belangstelling tijdens MIE2018 voor de masterclass die Richard Alker en Markus Leineweber van onderzoeksbureau Perspective geven : ‘Design thinking, de radicaal veranderende rol van customer insights’. Op zich is die belangstelling verrassend. Design Thinking …
Hoe eerder social media als Snapchat en Instagram een plek krijgen in de mediastrategie hoe beter, denkt de jongerenmarketeer. Social media en jongeren zijn tenslotte de beste vrienden… Maar om als merk echt iets te bereiken op social, moet je wel begrijpen waarom jongeren een medium gebruiken. Aansluiting op het gedrag en de gewoonten van …
De Reclamecode Social Media uit 2014 geeft regels en handvatten (zoals het gebruik van #spon en #adv) voor herkenbaarheid van reclame via alle social media, waaronder Facebook, Instagram en YouTube. Praktijk Eind vorig jaar is de evaluatie van deze reclamecode van start gegaan. Aan de hand van een vragenlijst die is gestuurd aan de achterban …
Marc van Eck, managing partner van Business Openers en voorzitter van College van Register Marketeers, meent dat marketing op strategisch niveau beter op de kaart staat in de directiekamer dan pakweg vijf jaar geleden. Daar wilde MarketingOnline graag wat meer over weten. Het draait minder om dat wat de marketingafdeling doet (folders produceren, filmpjes maken …
De stofwolken van de jaarwisseling zijn gaan liggen, de goede voornemens weer zorgvuldig opgeborgen en veel marketeers zijn overgegaan tot de orde van de dag. Intussen maakt ook Team NIMA de balans op en eind 2017 zijn we blijven steken op 400 deelnemers aan de snelle marketing-scan in de vorm van de MQ-test die in …
In the world of marketing, there’s a misperception that B2B marketing is serious and logical and that B2C marketing is fun and creative. Though B2B marketers may need a deeper understanding of technology and they may have more limits placed on their creativity, the role emotions play in both B2B and B2C marketing is strikingly …
Ceo Tex Gunning haalde de creatieven van Etcetera een jaar lang in huis. Tex Gunning nam geen halve maatregelen om LeasePlan wereldwijd naar een volgende fase in business te brengen. Binnen een jaar stond er een compleet nieuwe belofte, aangevuld met een disruptief nieuw businessmodel. Om dat voor elkaar te krijgen, bivakkeerden strategen en creatieven …
Sinds een jaar of wat duikt links en rechts het fenomeen T-shaped-marketeer op. Heel kort door de bocht omschrijft dat een professional die én de basics van het marketingvak – niet alléén online marketing – goed onder de knie heeft, gecombineerd met een hyperspecialisme. Zeg iemand met een algemeen NIMA A of B-niveau die daarbij …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.