Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Career Booster Alexandra van der Vloed: ‘Iets meer gevoel op de vloer’ Alva van Beek

Door Alexandra van der Vloed* De retailmarkt is aan enorme verandering onderhevig. We zien bijna dagelijks voorspellingen uitkomen, dus even rustig bijkomen is er niet bij. Het voelt meer als werken in een enorme windhoos, waarin je snel een strohalm moet vastpakken, voordat je wordt meegetrokken. De traditionele retailer moet zichzelf continu opnieuw uitvinden en de …

Lees meer
Register Marketeers Hooplot & Boer: ‘Purpose met kleine of grote P?’  Alva van Beek

    Purpose. Het sloop erin. Tot enige jaren terug lag geen marketeer er wakker van. Dezer dagen wordt het te pas en te onpas gebruikt om elkaar de marketingmaat te nemen en voorspellingen te doen over aanstaand commercieel succes. Beetje overdreven en weinig vernieuwend vindt Vincent Hooplot: ‘Alle organisatie hebben een hoger doel, alleen …

Lees meer
10 Trends That Will Shape Marketing In 2018 Alva van Beek

The marketing industry has been talking about disruption for years, but 2018 is looking like a year for rearranging the decks. In the past 12 months we have witnessed many developments that will surely shape the future of marketing. First, artificial intelligence—along with its promise to spark a creative revolution—will lead to more out-of-the-box marketing …

Lees meer
‘Online marketing is geen marketing’ Alva van Beek

Vanmorgen werd mijn aandacht getrokken door een artikel in het Financieel Dagblad met de kop “Adviseurs dringen hart van reclamewereld binnen”. Afgezien van de kanttekening dat Deloitte en IBM in het verleden wel eens een creatief reclamebureau hebben gekocht, gaat het artikel voornamelijk over de stappen die richting digitale marketing gemaakt worden. Digitale marketing is hot en …

Lees meer
Stop Drowning in Metrics and Optimize KPIs That Move the Needle Alva van Beek

There are countless ways for a baseball team to win a game. Maybe it ends up being a 1-to-0 duel between two ace starting pitchers. Or maybe it’s a high-scoring affair—a wild 10-to-7 game with plenty of home runs and questionable pitching performances—yielding a bounty of baseball statistics ranging from the traditional (batting average, strikeouts, …

Lees meer
The ins and outs of marketing attribution Alva van Beek

Achieving a total view of attribution is an iterative process which requires a combination of econometric modelling and digital attribution, according to an industry figure. In a WARC Best Practice paper, How to develop an attribution model for your brand, Patrik Sahlin, a principal consultant at Ebiquity, offers a practical introduction to these two main branches …

Lees meer
11 Habits of Highly Effective Marketing Technologists Alva van Beek

Even three years after Scott Brinker and Laura McLellan’s HBR article on The Rise of the Chief Marketing Technologist, the space continues to still see tremendous growth both in size and breadth. During the same time, the number of vendors in the martech landscape has quintupled from just under 1,000 to over 5,000. While recent predictions pointed to …

Lees meer
Richard Robinson: Modern marketing requires relentless learning and development Alva van Beek

Ever since 1996, when Morgan McCall, Michael Lombardo and Robert Eichinger asked 200 executives to self-survey how they thought they learned, the principle of 70:20:10 has become commonplace best practice, if not the perceived truth, for how people learn in the workplace. If you’re unfamiliar with the model, it suggests that “development generally begins with …

Lees meer
Brand consideration may not be the best metric Alva van Beek

Brand consideration is a useful but often misunderstood metric and one that may not always be the best measure to assess advertising, according to two industry figures. In a WARC Best Practice paper, Understanding brand consideration, Dominic Twose, Global Head of Knowledge Management at Kantar Millward Brown, and Polly Wyn, a Senior Research Analyst at the …

Lees meer
Competenties van communicatieprofessionals: de verwarring blijft Alva van Beek

Enkele weken geleden kreeg ik de “Competenties van communicatieprofessionals” van de overheid in de mail van een vakgenoot. Het is niet de eerste keer dat er een poging tot duiding is ondernomen. Evenmin is het de eerste keer dat die poging jammerlijk faalt. Wat ik (weer) vooral lees in dit rijtje ‘competentieniveaus’, is de vakinhoudelijke …

Lees meer
Why marketing should lead on flexible working Alva van Beek

Marketers have a very important part to play in shaping the future of work. Whether it is exploring new ways of working, embracing greater flexibility or abandoning burnout culture, marketers are leading the charge for change. Results gathered from the Marketing Week Career and Salary Survey 2018, a study of 4,154 marketers across 24 different industries, …

Lees meer
De grote A-merken doen het juist goed, zegt Byron Sharp Alva van Beek

Hun marktaandeel wordt niet kleiner en jongeren kopen de producten ook. Zo komt naar voren uit nieuw onderzoek van het Ehrenberg-Bass Instituut. Sharp en zijn collega’s vonden (uit een Nielsen-data analyse van 21 FMCG categorieën) dat enkele grote merken wel wat marktaandeel verliezen, maar dat hun categorieën groeien. Dus uiteindelijk zien ze hun omzet gewoon …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.